گروه : سیاسی /

شناسه: 5753

29 اسفند 1402 13:24

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

صالحی خبر داد دستور رئیس جمهور برای اجرای پیشران هسته‌ای/ اختصاص بودجه به وزارت علوم برای تجهیز آزمایشگاه‌ها

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رئیس جمهور فرمان پیشران هسته‌ای را صادر کرده و تمام نیروهای سازمان انرژی اتمی برای این کار بسیج شده‌اند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست ارتقاء 5 دانشگاه برتر کشور در وزارت علوم گفت: پس از گذشت 4 دهه جلسه‌ای به صورت جدی در رابطه با ارتقاء وضعیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برگزار شد که بتوانند در عرصه بین‌المللی نمود داشته باشند.

وی افزود: براساس تجربه‌ای که در این 4 دهه داشتم و براساس استباط و ادراک از فعالیت‌های آکادمیک به چند نکته رسیده‌ام که می‌توانند به عنوان عنصر حیاتی در پیشبرد علمی تلقی شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بعد از دفاع مقدس، هاشمی رفسنجانی عنایت ویژه‌ای به سازمان انرژی اتمی داشت و این سازمان به طور مجدد احیاء شد که هوشمندی و هوشیاری نسبت به این سازمان مهم بود زیرا سازمان انرژی اتمی می‌توانست ایران را از اقتدار برخوردار کند.

صالحی اظهارداشت: برای سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی از نهادهای دولتی مقررات ویژه وضع کردند که به تأیید مقام معظم رهبری هم رساندند یعنی این سازمان یکی از نهادهای دولتی است که قانون استثنایی دارد و ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که کجا، چقدر هزینه کنیم و چگونه نیرو استخدام کنیم و تقریباً هرکاری بخواهیم می‌توانیم انجام بدهیم که این مسئله بسیار به ما کمک می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های پیشرفته مانند دانشگاه هاروارد نیز به همین صورت اداره می‌شوند یعنی اختیار زیادی دارند که ما چنین اختیاری برای رؤسای دانشگاه‌ها می‌خواهیم.

صالحی اظهارداشت: نگاه دانشگاه‌ها باید مولد باشد، اگر نگاه هزینه‌ای باشد به جایی نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب امکانات نداشتیم و لاجرم افراد به سمت خارج از کشور می‌رفتند به طوریکه در دانشگاه MIT 30 نفر بورسیه ایرانی بودند ولی حالا با تغییر نگاه هزینه‌ای به مولدی بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

صالحی گفت: مشکل بعدی این است که انتظار داریم محققان خودشان رصد کرده و مشکلات را دریابند.

صالحی از فرمان رئیس جمهور برای طرح پیشران هسته‌ای خبرداد و گفت: گفته‌اند از سازمان انرژی اتمی پیشران هسته‌ای می‌خواهیم و حالا تمام سازمان بسیج شدند تا این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: تولید رادیو داروهای مورد نیاز و اجرای طرح گداخت هسته‌ای را هم از ما خواسته‌اند.

صالحی گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه می‌توانند به کمک دانشگاهیان چند پروژه محوری ملی تعریف کنند که اگر بودجه‌ها نیز 100 درصد تخصیص یابد این پروژه‌ها اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: در پروژه چشمه نور نیز دوستان زحمت کشیدند و اگر این پروژه به طور کامل اجرا شود به یک کانون برای یک حرکت عظیم ملی تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در یکی از دانشگاه‌های کشور ایتالیا دیدم که درباره انفجار بزرگ Big Bang تحقیق می‌کنند تا بدانند 14 میلیارد سال پیش چه اتفاقی در این انفجار رخ داد، گفتم اگر ما به مسئولان کشورمان بگوییم که چند صد میلیارد بودجه نیاز داریم تا درباره اتفاق 14 میلیارد سال پیش چه اتفاقی افتاده می‌گویند باید به پزشک مراجعه کنی.

صالحی از اختصاص بودجه برای تجهیز آزمایشگاه‌ها خبرداد و گفت: قرار است بودجه‌ای به صورت دلار برای تجهیز آزمایشگاه‌ها در اختیار وزارت علوم قرار بگیرد.

به گفته وی، همچنین رشته‌های دانشگاهی نیز با توجه به نیاز کشور باید بازنگری شوند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو