گروه : سیاسی /

شناسه: 5925

09 فروردین 1403 15:48

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

در پی بررسی جدید مورخان؛ نامه‌های شاه رمزگشایی شد

کدهای محرمانه‌ که حدود پانصد سال پیش در نامه نگاری‌ها یکی از مشهورترین پادشاهان اسپانیا استفاده می‌شد، سرانجام رمزگشایی شد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری برنا؛ مورخان قرن‌ها از درک نامه‌های فردیناند، پادشاه آراگون، ناتوان بودند اما در نهایت ۲۰۰ کاراکتر ویژه‌ای که در این نامه‌ها استفاده شده‌اند توسط سازمان اطلاعات اسپانیا رمزگشایی شد.

نامه‌های رد و بدل شده میان پادشاه فردیناند و گونزالو دو کوردوبا، یکی از فرماندهانش که اکنون در موزه نظامی اسپانیا در تولدو (Toledo) نگهداری می‌شوند شامل دستورالعمل‌های استراتژیک در جریان نبردها در ایتالیا در اوایل قرن شانزدهم است، نامه‌هایی که با کدهای ویژه‌ای نوشته می‌شدند تا اگر به دست دشمن می افتادند محتوایشان محفوظ می ماند.

سرویس‌های اطلاعاتی اسپانیا پس از قرنها موفق شدند با صرف شش ماهه زمان، چهار نامه را رمزگشایی کنند. برخی از این نامه‌ها بیش از بیست صفحه هستند.

در نامه‌های رمزگشایی شده برخی دستورالعمل‌ها درباره استقرار نیروهای نظامی داده شده و همچنین فرمانده نظامی تشویق شده است که پیش از هر مشاوره‌ای با پادشاه، از ابتکارات دیپلماتیک استفاده کند. تبادل نامه‌ در اوایل قرن۱۶بین پادشاه و فرماندهانش  پانزده روز زمان می‌برد.

سیستم کدگذاری پادشاه آراگون و فرماندۀ او در این نامه‌ها بسیار پیچیده بود. این کدها مبتنی بر ۸۸ سمبل مختلف و ۲۳۷ حرف ترکیبی بود. برای هر حرف نیز بین دو تا شش کاراکتر شکلی مثل مثلث یا عددی استفاده می‌شد. سمبل‌هایی هم که در این نامه‌ها از آنها استفاده می‌شد به هم چسبیده و در لابه‌لای کلمات و جملات به کار می‌رفت.

در اوایل قرن۱۶ اسپانیا و فرانسه برای کنترل بر منطقۀ مدیترانه در جنگ بودند. بین سالهای ۱۴۹۹ تا ۱۵۰۴ میلادی هم جنگ در منطقه پادشاهی ناپل متمرکز بود. اسپانیا سرانجام در سال ۱۵۰۴ میلادی کنترل ناپل را به دست گرفت و تا سال ۱۶۴۷ میلادی بر این منطقه حکمرانی کرد.

 

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو