گروه : سیاسی /

شناسه: 6508

04 اردیبهشت 1403 11:43

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

معاون اول قوه قضاییه در مشهد: برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی امکان پذیر نیست

اژه ای گفت:بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی و برخی هم به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست. بر اساس قانون، رسانه ای کردن و یا علنی کردن برخی پرونده ها ممکن نیست و اگر خبر منتشر شود به عنوان افترا قابل پیگیری است.

 به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست بررسی عملکرد قوه قضاییه، از گفتگوی تمدن ها تا عدالتخواهی و اعتدال" در تالار دانشجو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بررسی و تشریح عملکرد دستگاه قضایی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

بیش از 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست حضور دارند.

معاون اول قوه قضاییه در بخش نخست سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره روابط دوران جوانی گفت: گاهی بر اساس تمایلات نفسانی انسان چیزی و یا کسی را دوست دارد و گاهی این دوست داشتن عقلایی است .

محسنی اژه‌ای افزود: دوستی با رفتار های زودگذر و در پیروی از هوای نفس انتهای خوبی نخواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست گفت: همه افراد بشر دارای رغبت ها و تمایلاتی هستند که ممکن است برخی از آنها سودمند یا مضر باشند. ممکن است این تمایلات پایدار و کمک کننده در رسیدن به کمال باشد و ممکن است صرفا تمایلاتی نفسانی و صرفا بر اساس هوس ها و زودگذر باشد و سرنوشت خوبی برای افراد رقم نزند و باعث پشیمانی شود. میل به هر چیز باعث می شود انسان بخاطر رسیدن به آن از بسیاری از خواسته ها و حتی ارزش های خود صرف نظر کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: بسیاری از پرونده های قضایی از جمله پرونده های اسیدپاشی در جامعه ریشه در پیروی از هوای نفس در دوران جوانی دارد.

وی ادامه داد: برای ما راحت تر اینست که تمام موارد پرونده را شرح بدهیم اما در بسیاری از موارد بر اساس شرع و قانون مجاز به افشای موارد مندرج در پرونده نیستیم

اژه ای گفت: اصل 165 قانون اساسی می گوید اصل محاکمات علنی باید باشد اما مجلس می گوید تا حکم قطعی نشده اجازه بردن نام متهم را ندارید.

وی گفت: بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی و برخی هم به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست. بر اساس قانون، رسانه ای کردن و یا علنی کردن برخی پرونده ها ممکن نیست و اگر خبر منتشر شود به عنوان افترا قابل پیگیری است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به طولانی بودن برخی رسیدگی ها در قوه قضاییه گفت: برخی پرونده ها نیاز به نظر کارشناسی دارند.

وی در خصوص چرایی عدم رسیدگی به پرونده احمدی نژاد در قوه قضاییه گفت: ما هیچگاه نگفته ایم این اقدام به مصلحت نیست و وقتی در خصوص پرونده احمدی نژاد در یکی از دانشگاه ها از من سوال شد گفتم در عدم رسیدگی به این پرونده حکمتی وجود دارد که در آینده مشخص می شود.

اژه ای خاطرنشان کرد: تاکنون یادم نمی آید گفته باشم بررسی پرونده ای به مصلحت نیست یا آن را به تاخیر انداخته ایم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به موضوع حصر اشاره کرد و گفت: این اقدام مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و قوه قضاییه در این خصوص تصمیم نگرفته و بعد از حوادث سال ۸۸ پیگری های لازم صورت گرفت و عده ای محکوم شدند و عده ای هم محکوم نشدند. در مورد حصر تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود داشته باشد ما نمی توانیم وارد موضوع شویم.

وی تاکید کرد: در زمان انتخابات برخی منکر تصمیم شورای عالی امنیت ملی در این خصوص شدند که این تصمیم را نمی توان انکار کرد.

اژه ای در مورد حقوق های نجومی گفت: در دادگاه بدوی ، برای 10 نفر در بحث حقوق های نجومی حکم صادر شده و برای 10 نفر به زودی حکم صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: نجومی بگیران دو دسته هستند؛ دسته ای که حقوق زیاد گرفتند اما مرتکب جرم و تخلف نشده اند، دسته دوم علاوه بر حقوق زیاد، در برخی شرکت های زیان‌ده پاداش و سود داشتند.

در مورد صندوق فرهنگیان هم برای 30 نفر تشکیل پرونده شده است.

اژه ای در مورد استعفای شهردار تهران گفت: دادستان کل کشور درباره عدم توانایی جسمانی شهردار تهران به شورای اسلامی شهر تهران هشدار داده بود اما برخی مدعی شدند این نوعی دخالت سیاسی است

وی در مورد پرونده فاضل لاریجانی گفت: یک طرف پرونده فراری است، پرونده کنار گذاشته نشده و به کیفرخواست نرسیده همچنین پرونده برادر معاون اول رییس جمهور هم در حال رسیدگی است.

در حال تکمیل

نویسنده :

نظرات
آرشیو