گروه : سیاسی /

شناسه: 6583

30 فروردین 1403 10:51

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

عکس زیر خاکی از ازدواج دختر رضاخان با یک آمریکایی

ازدواج «فاطمه پهلوی» (کوچکترین دختر رضاخان) با «وینسنت هیلر» آمریکایی. سال ۱۳۲۹؛ ایرادات شرعی وارد بر این ازدواج در آنزمان جنجال های زیادی به پا کرد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از نوداد فاطمه پهلوی (۸ آبان ۱۳۰۷ تهران، ۱۲ خرداد ۱۳۶۶ لندن) دهمین فرزند رضا شاه پهلوی و همچنین چهارمین فرزند عصمت‌الملوک دولتشاهی است. در زمان رضا شاه، دربار ایران طرحی برای ازدواج فاطمه با خسرو خان قشقایی در دست داشت که خانواده قشقایی تمایلی نشان ندادند و این طرح با شکست مواجه شد. پس از درگذشت رضا شاه، فاطمه ابتدا در مرداد ۱۳۲۷ با یک روزنامه‌نگار آمریکایی به نام «وینست لی هیلر» ازدواج کرد و از او صاحب یک دختر به نام رعنا و دو پسر به نامهای کیوان و داریوش پهلوی هیلر شد. این ازدواج موجب اعتراضاتی در ایران گردید.

چرا که ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان ممنوع و ازدواج زن ایرانی با تبعه سایر کشورها نیاز به کسب اجازه قبلی از دولت ایران داشت. نادیده گرفتن این دو مورد موجب شد تا فاطمه پهلوی از امتیازات خود محروم گردد. با وجود آن‌که هیلر مسلمان گردید و نام خود را علی گذاشت، ولی ورود به ایران می‌توانست موجب دستگیری و محاکمه فاطمه پهلوی شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو