گروه : سیاسی /

شناسه: 6644

09 فروردین 1403 20:31

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

آیت الله مکارم شیرازى: قم واتیکان نیست/ این سخنان غیرمغرضانه و از سر ناآگاهی است

آیت الله مکارم شیرازی به ابراز عقیده ای یکی از مدیران حوزوی مبنی بر به رسمیت شناختن قم به عنوان یک کشور مستقل واکنش نشان داد.

به گزارش قابوس نامه به  نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در زمان شاه هنگامى که بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع مى‌گذاریم و آن را به رسمیت مى‌شناسیم؛ براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهاى جهان بفرستد.

وی افزود: هدف آن‌ها چه بود؟ این بود که مرجعیت و حوزه را به کلى منزوى کنند و لذا این پیشنهاد شدیداً رد شد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر چنین چیزى صورت مى‌گرفت، مفهومش این بود که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظرى بدهند، زیرا از قبیل: دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلى ایران است؛ آن‌ها نمى‌توانند از افراد خود کسى را به مجلس بفرستند یا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران و نیز ائمه جمعه و مسئولین سیاسى عقیدتى و قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمى‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمى‌توانستند از آب و برق و گاز سراسرى استفاده کنند، چون یک کشور بیگانه‌اند؛ عجب پیشنهاد خطرناکى بود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوى بعضى شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

وی با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام، خاطرنشان کرد: ما برخلاف این‌گونه حرف‌ها مى‌گوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند؛ هنگامى که به ما مى‌گفتند چرا در امر بحرین و سوریه و یمن دخالت مى‌کنید مى‌گفتیم مرجعیت مرز خاصى ندارد؛ مقلدین ما در تمام این کشور‌ها هستند و ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانى‌هاى آن‌ها نگران باشیم؛ این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!

این مرجع تقلید در پایان عنوان کرد: ما به همین دلیل بار‌ها به مسئولین محترم تذکر داده‌ایم که به قم به عنوان یک شهر معمولى نگاه نکنند، زیرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروى آن آبروى جهان تشیع است؛ در سال پانزده میلیون نفر به زیارت کریمه اهل‌بیت (س) و مسجد جمکران مى‌آیند، حوزه علمیه قم که به تمام شهرهاى داخل کشور و مناطق زیادى از خارج کشور عالم و مبلّغ مى‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعیت و کیفیت بى‌نظیر است؛ باید به این امور توجه داشت و إن شاء الله این مرکز اسلامى و شیعى همیشه آبرومند باشد نه یک کشور مستقل.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو