گروه : سیاسی /

شناسه: 6859

29 اسفند 1402 06:49

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

علت تعویق دو ماهه CFT‌

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تعویق دو ماهه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را در جهت ایجاد وحدت نظر در ایران دانست و گفت: این نگرانی در مجلس وجود دارد که چه تضمینی است با الحاق ایران به این کنوانسیون، ما مجددا وارد لیست سیاه FATF‌ نشویم.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایسنا، کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مضرات تعویق دو ماهه تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صورت مفصل و در نشست‌های کارشناسی به بررسی این لایحه پرداخت. اصل مطلب و بدبینی مربوط به سازمان ملل و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌شود چون ابزار سلطه در دست آمریکا و چند قدرت بزرگ است و آنها می‌توانند از طریق الحاق کشورها به این کنوانسیون‌ها، سلطه خود را بیشتر کرده و بیشتر برای سلطه‌گری از این فرصت استفاده کنند برای همین کمیسیون یکسری حق شرط‌ها را در نظر گرفت و دولت نیز اعلامیه تفسیری داد.

وی افزود: مصوبه کمیسیون در صحن مجلس با تعویق دو ماهه مواجه شد تا مجالی برای دیپلمات‌های ایران باشد که بتوانند تضمین‌های لازم را از طرف مقابل بگیرند، ما همه می‌خواهیم این را بدانیم که اگر ایران به این کنوانسیون ملحق شد چه تضمینی وجود دارد که به دلیل آن از لیست سیاه FATF خارج شود، ممکن است بعد از الحاق ما باز هم آمریکایی‌ها با ضمانت‌ها و شروط ما مخالفت کرده و ما در لیست سیاه بمانیم.

دهقانی در مورد مضرات تعویق دو ماهه بررسی این لایحه در مجلس، گفت: این موضوع ضرری به دنبال نخواهد داشت چون فرصت و مجالی است که در پی آن مجلس به وحدت نظری برای عضویت در کنوانسیون برسد، کنوانسیونی که 188 کشور آن هستند و در این بین عضویت ایران حساس است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تضمینی وجود دارد که بعد از مهلت دو ماهه ایران از منطقه خاکستری FATF وارد منطقه سبز شود، گفت: نگرانی مجلس این بود که اگر ما به این کنوانسیون الحاق شویم، طرف مقابل چه اقدام عملی انجام می‌دهد و اصلا چه تضمینی وجود دارد که ما را وارد منطقه سبز FATF کنند به همین دلیل دو ماه بررسی این لایحه به تعویق افتاد، قطعا در این زمان دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند که ایران وارد منطقه سیاه FATF نشود. در این مدت نیز مجلس بررسی‌های دقیق‌تری را انجام خواهد داد.

دهقان در پایان با تاکید بر اینکه آیا می‌توان در این دو ماه از اروپا مهلت مجددی برای تصویب این کنوانسیون و وارد نشدن ایران به منطقه سیاه FATF گرفت، گفت: در این باره دیپلمات‌های ما تلاش می‌کنند ولی در نهایت این طرف مقابل است که باید به این موضوع واکنش نشان دهد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو