گروه : سیاسی /

شناسه: 7103

10 فروردین 1403 18:21

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

حضور لاریجانی در بازار کافی نیست

این هفته در همان ایامی که در فضای مجازی برخی فراخوان‌ها برای اعتصاب در بازار بزرگ تهران داده می‌شد، حضور رئیس مجلس در بازار و گپ و گفت با بازاریان و مردم خبرساز شد.

به گزارش قابوس نامه  به نقل از ایرنا، بر خلاف رویه مسوولین ابتدای انقلاب، کمتر دیده می شود یکی از مسئولین بلندپایه کشور در کوچه و بازار حاضر شود و بی واسطه با مردم سخن بگوید؛ انتظاری که حالا با جدی تر شدن مشکلات کشور بیش از گذشته در مردم شکل گرفته، اما در این میان برخی معتقدند که صرفا به میان مردم آمدن کافی نیست. 

تب تحریم‎ها و نوسانات نرخ ارز و طلا به بطن جامعه رسیده ‌است و به تبع مردم انتظار دارند تا مسئولین با صراحت از محدودیت‎ها، چالش‎ها و مشکلاتی که کشور که با آن روبه‎رو هست، سخن بگویند.
در این شرایط احمد کریمی اصفهانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‎وگو با ایرنا می گوید: مسئولان نه ‎تنها باید صحبت‎های مردم را بشنوند، بلکه باید از نظرات آنها به‎صورت مستمر استفاده کنند و مردم را در تصمیم‎گیری‎های کشور دخالت دهند؛ چرا که تصمیماتی که گرفته می‎شود تأثیراتی اساسی بر زندگی مردم دارد.

** شنیدن کافی نیست
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله کسانی است که در روزهای اخیر بارها به لزوم گفت‎وگوی مسئولین با مردم اشاره کرده‎است. اما گویا او تنها به اظهار نظر اکتفا نکرده و درحاشیه مراسم ختم حاج آقا مرتضی تهرانی(ره) به جمع کسبه بازار رفته‎ و دقایقی را با آن‎ها صحبت کرده‎است. تصاویر منتشر شده نشان می دهد لاریجانی در حال عبور از بازار با مردم گپ و گفتی می کند.
یک روز پس از انتشار این تصاویر، او در نشست فراکسیون شفاف‎ سازی حاضر می‎شود و به فاصله بین مردم و مقامات ارشد کشور اشاره می‎کند و می‎گوید: «بنده ایراداتی که به آقایان دولتی دارم، این است که چرا حرف نمی‎زنند و با مردم صحبت نمی‎کنند تا بگویند در چه شرایطی هستیم و چگونه باید عمل کنیم.»
این سخنان لاریجانی در حالی است که غیر از دولتی ها سایر مسئولین نیز بعضا ترجیح می دهند کمتر بین مردم حضور عادی داشته باشند. آن گونه که خود نمایندگان مجلس اذعان کرده اند، اکثر آنان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی کنند و در زندگی روزمره کمتر با مردم کوچه و بازار معاشرت دارند. تنها دیدارها و گفت وگوها محدود به جلسات رسمی است. بقیه مناصب هم وضعیت بهتری ندارند.

**لحن مردم در صحبت با لاریجانی
مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی درباره واکنش مردم به حضور رئیس مجلس به ایرناپلاس می‌گوید: البته ایشان برای حضور در ختم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی در مسجد چهلستون بازار در این مکان حضور پیدا کرده بودند و وقت بیشتری گذاشتند تا دغدغه‌های مردم را هم بشنوند. مردم اعم از کسبه، بازاریان و مردم عادی که با حضور رئیس مجلس مواجه شدند، با ایشان هم قدم شدند و حرف‌ها و دغدغه‌هایشان را مطرح کردند.
وی درباره لحن مردم هنگام گفتگو با رئیس قوه مقننه افزود: این روزها که مشکلات و نوسان قیمت‌ها زیاد است، خیلی از مردم دلخورند و با دیدن رئیس مجلس هم بی‌پرده گلایه‌هایشان را مطرح کردند.

** صحبت بدون حرف گوش کردن، فایده‎ای ندارد
در این حال کریمی اصفهانی در گفت‎وگو با ایرنا پلاس تأکید می کند: برخی فکر می‎کنند وقتی با مردم جلسه می‎گذارند و همه چیز تمام می‎شود، این کار دور زدن مردم است. باید صحبت‎های مردم را بشنوند و به آن عمل کنند.
دبیر کل جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار بر این باور است که صحبت کردن و نشست برگزار کردن، بدون آنکه حرف ما را گوش دهند، فایده‎ای ندارد. چراکه مسئولین بافت جدایی‎ از جامعه نیستند بلکه آنها خدمتگزار مردم هستند.

** عدم گفت‎وگو با مردم شرایط را بدتر می‎کند
با این حال برکسی پوشیده نیست که در این شرایط مردم انتظار همین حضور و شنیدن را هم بیشتر از گذاشته دارند و شاید صرف حضور هم بتواند مرهمی بر دردهای آنان باشد. هرچند ممکن است هدف یک سیاستمدار آینده نگری برای خود نیز باشد.
علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با تأکید بر ضرورت ارتباط گرفتن با مردم به ایرناپلاس می‎گوید: وقتی هر دولتی با چالش‎هایی روبه رو می‎شود، استفاده رقیبان از این فرصت طبیعی است؛ اما باید توجه داشت که اگر دولت در این فضا موضع رسمی خود را مطرح نکند، در شبکه‎های اجتماعی مطالب نادقیق و ناصحیحی منتشر می‎شود که غیرقابل کنترل است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در اشاره به احتمال برخورد انتخاباتی و سیاسی برخی شخصیت‎ها می‎گوید: در این شرایط بحث منافع ملی کشور مطرح است، حکومت باید به ارکان منتخب تذکر دهد و به نوعی پیگیری کند تا جناح‎های سیاسی هم بدانند که این نوع رویکرد مسائل و مشکلات را حل نمی کند و در مواجه با مشکلات کشور باید برخوردهای جناحی را کنار گذاشت.
تاجرنیا در پاسخ به این موضوع که برخی معتقدند برای گفت‎وگو با مردم دیر است، می‎گوید که باید صحبت‌ها با مردم هرچه زودتر انجام شود، البته هنوز هم دیرنشده اما هرچقدر بگذرد شرایط بدتر می‎شود و اقنای افکار عمومی دشوارتر خواهد شد.
او اینطور ادامه می‎دهد که مسئولین گفت‎وگو با مردم را به عقب می‎اندازند تا فضای بهتری ایجاد شود اما مردم اگر احساس کنند که مسئولان شفاف با مردم رفتار نمی کنند شرایط بدتر خواهد شد.

**حضور موثر مسئولین در شبکه‌های احتماعی
حضور برخی نمایندگان مجلس و فعالین سیاسی در شبکه‎های اجتماعی به ارتباط موثر مردم با آنها کمک کرده و باعث شده که مردم بتوانند راحت‎تر مطالبات خود را به دست نمایندگان و مسئولان برسانند.
تاجرنیا نیز درباره این موضوع تأکید می‎کند: ارائه نظرات، عملکرد و پاسخ شفاف به پرسش‎های مردم از وظایف اصلی حکومت است و اگر مسئولین به مردم توضیح بدهند می‎توانند به رفع معضل شکاف و بی‎اعتمادی کمک کنند. مقامات ارشد حکومتی باید در رسانه‎های رسمی، شبکه‎های اجتماعی و یا جلسات پرسش و پاسخ حضور پیدا کنند و به صورت عام با مردم صحبت کنند و بگویند که چه برنامه‎ای برای حل مسائل کشور دارند.

انتهای پیام/ 

نویسنده :

نظرات
آرشیو