گروه : فرهنگی /

شناسه: 1093

10 فروردین 1403 00:30

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نگاه کارگردان «ایستاده در غبار» به بزرگ‌ترین پیاده‌روی جهان سوژه‌ای که حیف است دستمالی شود

محمدحسین مهدویان، پیاده‌روی اربعین را سوژه‌ای ناب می‌داند که نباید ابزاری برای کسب تجربه شود؛ بلکه باید با نگاه و ایده‌هایی نو به سراغ آن رفت.

به گزارش قابوس نامه به نقل از افکارنیوز،  پیاده‌روی اربعین از آن دست سوژه‌هایی است که هنرمندان بسیاری را بر سر ذوق می‌آورد؛ از جمله فیلم‌سازان و به ویژه مستندسازان را.

هر سال که میلیون‌ها زائر با پای پیاده به سوی حرم امام حسین (ع) در کربلا به راه می‌افتند، نگاه تعداد زیادی از عکاسان، تصویربرداران و فیلم‌سازان را به خود جلب می‌کنند. امسال هم این اشتیاق هنری به پیاده‌روی اربعین (مصادف با 30 آبان) از دو ماه مانده به آغاز مراسم به چشم می‌آید.

محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در این ارتباط می‌گوید: «حرکتی عظیم و لطیف در پیش است. پیاده روی اربعین به گفته بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی، عظمت دنیای اسلام را به تصویر می‌کشد.»

او با بیان این‌که هرکس به شیوه‌ای این حرکت عظیم را به تصویر می‌کشد، اضافه می‌کند: «هرسال فیلم‌ها و مستندهای بسیاری در این ارتباط ساخته می‌‌شود. هرکس باید به نوبه خود در این راستا تلاش کند تا گوشه‌‌ای از بزرگی این حرکت را به تصویر بکشد.»

این کارگردان با اشاره به اینکه نمی‌توان قاعده کلی برای تصویر کردن این پیاده‌روی تعیین کرد، افزود: «هرکس می‌تواند مطابق ذوق و سلیقه خود وارد عمل شود. مهم‌ترین کار این است که بر کیفیت آثار بیافزاییم. حتی به قیمت کاستن از کمیت. در سال‌های اخیر بسیاری از آثار شبیه هم شده است. خوب است افراد با تجربه نیز وارد عمل شوند و کیفیت را بالا ببرند.»

مهدویان آسیب ناشی از اثر بی‌کیفیت را بیشتر از فایده آن دانست و بیان کرد: «حیف است که این سوژه دستمالی شود. این موضوع و سوژه نباید ابزاری برای کسب تجربه باشد؛ بلکه باید افرادی به فراخوان پاسخ دهند که ایده دارند.»

گفتنی است خانه مستند انقلاب اسلامی مطابق سال‌های گذشته در نظر دارد تا با ایجاد امکانات برای فیلمسازان و مستندسازان حاضر در مراسم اربعین امسال، شرایط مناسبی را برای این افراد در پوشش مراسم پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی فراهم آورد.

فیلمسازان و مستندسازان می‌توانند حداکثر تا 12 مهر ماه، با ارسال طرح‌های خود به خانه مستند انقلاب اسلامی، در این طرح ثبت‌نام کنند و از امکانات آن در طول مراسم اربعین بهره ببرند.

نویسنده :

نظرات
آرشیو