گروه : فرهنگی /

شناسه: 4264

29 اسفند 1402 11:34

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بازنمایی زندگی شهید چمران در مستند سراج

همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، زندگی سیاسی، اجتماعی و مبارزاتی این شهید در مستند سراج روایت می شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه یک، این مستند 30 دقیقه ای از حیات سیاسی شهید چمران آغاز می شود و تا حضورش در جبهه سوسنگرد و شهادت در منطقه دهلاویه را به تصویر می کشد.

حضور دو ساله در مصر و فراگیری دوره های چریکی و جنگ های پاتیزانی، حضور شهید چمران برای ادامه تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا در سال 1332 و کسب درجه ممتازی دکتری در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما، عزیمت به لبنان و تشکیل گروه حرکت محرومین و شاخه نظامی «امل» با کمک امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان و بازگشت به وطن پس از 23 سال و تشکیل نخستین گروه از سپاه پاسداران از بخش های دیگر مستند سراج است.

در این مستند همچنین به نقش شهید چمران در پیروزی غائله پاوه و انتصاب او از سوی امام خمینی (ره) به سمت نماینده و ناظر در شورای عالی دفاع و نمایندگی مردم تهران در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1359 اشاره شده است.

بخش پایانی این مستند هم حضور شهید چمران بعنوان یکی از فرماندهان در جنگ عراق علیه ایران، تشکیل ستاد جنگ های نامنظم، ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی و شهادت او در دهلاویه در 31 خرداد 1360 به تصویر کشیده شده است.

مستند سراج به تهیه کنندگی حسین سبطی امروز ساعت 16 از شبکه یک سیما به روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو