گروه : مذهبی /

شناسه: 1787

31 فروردین 1403 06:57

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چرا برای امام حسین(ع)اربعین می گیریم؟/ اربعین پادگان تربیت سربازانِ امامت

این پدیده میلیونی که باعث تعجب همگان شده است راهپیمایی اربعین را تاکسی تجربه نکرده نمی تواند صحبتی درباره آن کند راهپیمایی اربعین حرکت یک امت است و یک امت را از حالت سکون به حرکت در می آورد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از دانا؛ چند سالی است که شیعیان از سراسر جهان و به ویژه از ایران و عراق در گردهمایی بین المللی شرکت می کنند این گردهمایی میلیونی با حول محبت اهل بیت(ع) در روز اربعین است و سیرعاشقان اباعبدالله از کشورهای مختلف در آن حضور دارند.

این پدیده میلیونی که باعث تعجب همگان شده است راهپیمایی اربعین را تاکسی تجربه نکرده نمی تواند صحبتی درباره آن کند راهپیمایی اربعین حرکت یک امت است و یک امت را از حالت سکون به حرکت در می آورد.

زائران معلول1

بسیاری از مفاهیم بشری که در دنیای ماده باهم در تضاد هستند در اربعین هم جهت می شوند معنای مالکیت در اربعین تغیر می کند و تنها یک مالک در اربعین وجود دارد آن هم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و تمام افراد حول این محور به یکدیگر خدمت می کنند. مردمی که در زندگی روزمره خود به روی اموال و ثروت ها و املاک و دارایی های خود بسیار حساس هستند در اربعین از این حس فارغ شده و وجود خود را وقف این پیاده روی می کنند و یا کسانی که در رفاه زندگی می کنند مشقت پیاده روی و سختی راه را به جان می خرند.

مردم حاضر در پیاده روی اربعین شیفته خدمت به مولای خویش اند و بر خدمت به زائران از یکدیگر سبقت می گیرند.در هیچ نظام مادی نمی شود این ایثار افراد جامعه را مشاهده و یا حتی معنا کرد و از دید دنیا گرایان، لیبرال ها و پیروان مکتب های بشری این ایثار ناشدنی است ولی حضرت اباعبدالله ناممکن ها را ممکن می سازد.

مفهوم ریاضت و سازندگی در اربعین با هم، هم جهت می شود . کسانی هستند که معلول هستند و روی زانو راه می روند و کیلومترها را با عشق مولایشان پیاده راه می روند و یا فرزندانی که مادر و یا پدر پیر و ناتوانشان را و یا مادرانی که کودکان خردسال های خود را روی شانه های خود می نشانند و پیاده راه می روند و تجلی زیبایی از عشق و ایثار را به عرصه ظهور می رسانند.

1903245

گویا اربعین در حال انسان سازی در مرحله فردی است تا با تغییر مفاهیمی چون مالکیت و ایثار تمدن جدید انسانی را در جهان پایه ریزی کند.شاید از همین جهت است که راهپیمایی اربعین را پایه ظهور حضرت مهدی روحی الفدا دانسته اند.

راهپیمایی اربعین معنال کامل و تام «امت واحده» از نظر قرآن است؛ امتی که حول دین و خدا و برای خدمت به دین خدا شکل گرفته و با قدرت عظیم خود دنیا را شگفت زده کرده است.

حسن رحیم پور ازغدی در این باره معتقد است: بررسی راهپیمایی عظیم اربعین از منظر تمدنی و محتوایی ابتکاری است که می توان از زوایای گوناگون به این مساله پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: محتوای تمدنی راهپیمایی عظیم اربعین غیرقابل انکار است و حتی مخالفان مذهب تشیع در جهان نیز به این مهم معترف هستند که از ابتدای تاریخ چنین حرکت بزرگ و منظمی در جهت رسیدن به یک هدف مشخص وجود نداشته و این مهم یک نمونه دست نیافتی و بی نظیر است.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: حضرت امام حسین (ع) برای اثبات حقانیت اسلام در مسیر شهادت گام برداشت و پیاده روان اربعین پشت سر آن حضرت حرکت می کنند تا از ارزشها، حقیقت و عدالت دفاع کنند و مدافع حق ضعیفان شوند و این درس محتوایی زیارت اربعین است رسانه های غرب می دانند که اگر هدف حرکت عظیم راهپیمایی اربعین برای دنیا تبیین شود و ملت های دنیا حضرت امام حسین (ع) را بشناسند، سرنوشت دنیا تغییر یافته و قدرت از آنان گرفته می شود.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان نیز در این باره معتقد است اصلی‌ترین درس عاشورا، عبادت است! عبادت، نتیجۀ ولایتمداری است، و الا عبادت دروغین خواهد بود، ابلیس هم 6هزار سال نماز خوانده بود، اما این‌همه عبادت او را نجات نداد، چون ولایت ولیّ خدا را نپذیرفت. و اربعین جلوه زیبای ولایت پذیری است.
پناهیان تاکید کرد: اصلی‌ترین درس عاشورا، امامت است، نگوییم ان‌شاء الله با این سفر اربعین، پیوندتان با امامت، تقویت شود. در اربعین باید طوری از امام خودمان تقدیر کنیم که همۀ عالَم حساب ببرند و بگویند: «یک‌وقت به امامِ اینها کوچکترین اهانتی نکنید!» اربعین پادگان تربیت سربازانِ امامت است. اربعین دارد امامت را جا می‌اندازد؛ وقتی امامت جا افتاد، اخلاق و عبادت هم درست می‌شود. وقتی امامت جا افتاد، جامعۀ بشری نجات پیدا می‌کند.

حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر اینکه محبت و عشق به امام حسین موجب تولید قدرت می شود، گفت: راهپیمایی اربعین، همانند رزمایشی است که هم تولید قدرت برای مسلمانان می‌کند و هم اثر سیاسی- نظامی دارد.

ولی بحثی که از منظر برخی کارشناسان بر آن بسیار تاکید شده است پرهیز از دولتی سازی پیاده روی اربعین و گرفتن مبالغ زیاد برای گذرنامه و بیمه و نگاه بودجه ای به این حرکت است به گونه ای که نباید حالت مردمی و ایثارگونه در این حرکت تغییری رخ دهد.

یکی از کارشناسان مذهبی که از دولتی سازی پیاده روی اربعین انتقاد کرده است، حجت الاسلام حسینی قمی است، وی معتقد است: در کنار موکب‌ها هم صندوقی بگذارند برای کسانی که نمی‌توانند به این سفر بروند، کمک کنند. ده‌ها و صدها نهاد الآن متولی کارهای فرهنگی هستند. اینها جمع شوند بگویند: این بودجه را دولت ندهد، ما می‌دهیم. هزینه خروجی از مرز را ما می‌دهیم. غالب اینهایی که سفر اربعین می‌روند با قرض رفتند.

در آخر باید گفت که پیاده روی اربعین افق جدید و اعجاب گونه ای از یک حرکت عظیم معنوی در دنیا فارغ از مرزهای جغرافیایی برای کل دنیا نشان داد و قیام جهانی حضرت صاحب الزمان(عج) را در ذهن ما مانوس تر و نزدیک تر معنا کرد زیرا بسیاری معتقد بودند در دنیایی که غرق در ظلم و فساد و دنیاطلبی و اجحاف حقوق است مگر می شود عده زیادی از مردم از سراسر دنیا از زندگی روزمره خود دست کشیده و به یاری حق بشتابند.

اربعین ثابت کرد که می شود؛ مردم در جای جای دنیا عاشق حق و حقیقت اند و اگر گوشه ای از حقیقت و نورالهی برآنان نمایان شود از تمام دنیا و زیبایی هایش دست کشیده و عاشق گونه به دیدار معشوق می شتابند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو