گروه : مذهبی /

شناسه: 4018

09 فروردین 1403 17:51

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

عضو ارشد ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:  شنبه اول ماه رمضان است

عضو ارشد ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری شنبه را روز اول ماه رمضان اعلام کرد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیما، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا موحدنژاد عضو ارشد ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نشست خبری که صبح امروز در ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با بیان اینکه بیست و نهم هر ماه قمری استهلال صورت می‌گیرد، گفت: غروب روز جمعه 150 گروه در نقاط مختلف کشور اقدام به رؤیت ماه مبارک رمضان می‌کنند.

وی افزود: پیش‌بینی کارشناسان این است که فردا جمعه هلال ماه دیده خواهد شد و انتظار داریم همان‌طور که در تقویم آمده است، شنبه؛ اول ماه مبارک رمضان باشد.

موحدنژاد با بیان اینکه گروه‌‌های استهلال توسط ستادهای استهلال استانی برنامه‌ریزی می‌شوند، افزود: تعداد گروه استدلال برخی استان‌ها نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است و کار استهلال را به موقع انجام می‌دهند؛ مثل تهران، فارس، اصفهان و خراسان که دارای ستادهای استهلال فراوانی هستند.

وی درباره روند اعلام نهایی رؤیت هلال ماه گفت: تمام گروه‌های استانی ستاد استهلال گزارش‌های رؤیت یا عدم رؤیت خود را به ستاد مرکزی گزارش می‌کنند و ما نیز این گزارش‌ها را تقدیم مقام معظم رهبری می‌کنیم و تصمیم نهایی درباره رؤیت ماه توسط معظم له صورت می‌گیرد.

عضو ارشد استهلال مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که علت اعلام رؤیت هلال در کشورهای مختلف دنیا چیست، گفت: گاهی این مسأله دلایل نجومی دارد. یعنی بعضی اوقات هلال در ایران ممکن است قابل رؤیت نباشد، اما در کشور عربستان قابل رؤیت باشد. گاهی نیز علت فقهی دارد، یعنی ممکن است رؤیت را تنها در کشور خودشان ملاک ندانند بلکه اگر هلال ماه در دوردست هم دیده شود، آن را ملاک عمل قرار خواهند داد و اعلام رؤیت هلال ماه می‌کنند. بنابراین برخی فقها رؤیت هلال در دوردست را نیز ملاک قرار می‌دهند که خب می‌تواند منشأ اختلافات فقهی در جامعه باشد،‌اما با تدابیری که ستاد استهلال کشورمان تدارک دیده است، مسائل اختلافی به ندرت اتفاق می‌افتد.

موحدنژاد با اشاره به اینکه مرکزیت گروه‌های ستاد استهلال مقام معظم رهبری را در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) قرار دادیم، افزود: برنامه‌ریزی گروه‌های استهلال در این مرکز صورت می‌گیرد و دربندسر، قله توچال و در جنوب تهران میدان حسن آباد و نیز نقاط مختلف استان تهران را برای رؤیت انتخاب کرده‌اند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو