گروه : ورزشی /

شناسه: 6619

01 اردیبهشت 1403 09:19

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چمنیان: درست نیست بیرون گود بنشینیم و کی روش را نقد کنیم

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران گفت: منتقدان سرمربی تیم ملی خود را جای کی روش بگذارند و سپس او را نقد کنند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان عباس چمنیان درباره ارزیابی اش از وضعیت آماده سازی تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی 2018 بیان کرد: شک نکنید فوتبال ایران در برخی استانداردها با سطح اول جهان فاصله دارد و در این موضوع تردیدی نیست. از لحاظ فنی و بدنی با فوتبال درجه اول دنیا فاصله داریم و زمانیکه کارلوس کی روش اظهاراتی نسبت به آمادگی بازیکنان مطرح می کند نباید آن را کتمان کنیم. در رده نوجوانان هم با این مشکل مواجه هستیم و باید با افزایش استانداردها به حدی برسیم که در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم. باید در فرصت باقی مانده تا آغاز جام جهانی این اختلاف را کاهش دهیم. مطمئنم با برنامه ای که کی روش مدنظر دارد، تیم ملی با آمادگی کامل به جام جهانی می رود.

کارشناسان و مربیان فوتبال ایران از واقعیت های موجود در فوتبال کشورمان فرار نکنند

او ادامه داد: از نظر من بهتر است کارشناسان و مربیان فوتبال ایران از واقعیت های موجود در فوتبال کشورمان فرار نکنند چراکه بازیکنان شاغل در لیگ ایران از لحاظ شاخص های آمادگی جسمانی با سطح اول فوتبال دنیا فاصله دارند. البته شاید در برخی زمینه ها با استانداردهای روز برابری کنیم و نمی توان به صورت مطلق گفت فوتبال ایران از دنیا عقب تر است اما طبیعی است تیمی که قصد موفقیت در جام جهانی را دارد باید شاخص ها را افزایش داده و به جزئیات توجه بیشتری کند چراکه این موارد اهمیت زیادی دارد. کادرفنی تیم ملی باید جزئیات را به یک الگوی ایده آل تبدیل کند تا شانس موفقیت تیم ملی ایران بالاتر برود.

هم گروهی با قدرت های درجه اول فوتبال جهان در جام جهانی یک فرصت طلایی است
چمنیان درباره شانس صعود تیم ملی ایران از گروه دوم جام جهانی 2018 روسیه اظهار داشت: اگر تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه از گروهش صعود نکند هم چیزی را از دست نمی دهد. هم گروه شدن با قدرت های درجه اول فوتبال دنیا مانند اسپانیا و پرتغال و تقابل با آنها صرف نظر از هر نتیجه ای یک فرصت طلایی برای فوتبال ایران است و سبب می شود مردم از رویارویی بازیکنان کشورشان با ستاره هایی مانند کریستیانو رونالدو و سایر نفرات این تیم ها لذت ببرند. نکته دوم اینست که ما در این بازی ها متوجه اختلافمان با فوتبال دنیا می شویم و تلاش می کنیم این فاصله را رفع کنیم.

درست نیست بیرون گود بنشینیم و کی روش را نقد کنیم

سرمربی تیم ملی نوجوانان درمورد هجمه هایی که در ماه های اخیر علیه کارلوس کی روش به راه افتاده است، بیان کرد: اعتقاد دارم اگر قرار است درباره افراد قضاوت کنیم باید ابتدا خودمان را جای آنها بگذاریم. اینکه بیرون گود باشیم و کی روش را قضاوت کنیم، منطقی نیست. اگر دوستانی که اکنون در فضای انتقاد از سرمربی تیم ملی هستند خودشان را جای کی روش بگذارند، متوجه بار مسئولیت و فشاری که در آستانه جام جهانی روی او قرار دارد می شوند. هیچکس نباید در بحث ارتقای فوتبال ایران با کی روش تردید کند چراکه موفقیت های این فوتبال هیچگاه به اندازه حضور این مربی پرتغالی روی نیمکت تیم ملی استمرار نداشته است. هرچند در این دوران فراز و نشیب هایی دیده شده اما اینکه تیم ملی ایران هفت سال متوالی به عنوان بهترین تیم آسیا شناخته می شود نشان دهنده توانایی های سرمربی این تیم است.

شاید کی روش در جای دیگری جز ایران به موفقیت های فعلی نرسد
او افزود: البته از طرفی این موفقیت ها نشان دهنده پتانسیل فوتبال ایران است. شاید کی روش در کشوری دیگر به این موفقیت ها نرسد و نمی توان تنها این درخشش ها را به پای سرمربی تیم ملی نوشت. همانگونه که خود کی روش هم چنین اعتقادی نداشته است و ندارد. تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران هم در جام جهانی نشان داد ظرفیت فراوانی دارد و مربی ای مانند عباس چمنیان توانست این پتانسیل را به نمایش گذارد. باید به فلسفه و دیدگاه سرمربی تیم ملی احترام بگذاریم چراکه تفاوت دیدگاه ها به معنی ضعف این مربی و برتری مربیان ایرانی است. احترام گذاشتن به تمام ارکان فوتبال جزء مهم ترین قوانین فیفا است و ما هم باید یاد بگیریم که به سلایق، انتخاب ها و فلسفه کی روش احترام بگذاریم. در این صورت فوتبال ایران رو به جلو حرکت می کند.

اگر کی روش بخش زیادی از وقت خود را برای تقابل با انتقادهای مخرب به کار بگیرد، تیم ملی از مسیر پیشرفت باز می ماند
چمنیان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد سرمربی تیم ملی در فاصله محدودی که تا جام جهانی باقی مانده است، بخش زیادی از وقت خود را برای مواجهه با انتقادهای مخرب به کار گیرد، فوتبال ایران از مسیر پیشرفت باز می ماند و نمی توان از این فوتبال انتظار اتفاق های زیبا داشت. تیم ملی اکنون بیش از هر زمان دیگری به توجه و آرامش نیاز دارد تا در بستری مناسب حضور خوبی در جام جهانی داشته باشد. در این میان اگر به مرحله بعدی جام جهانی هم برسیم، اتفاق بسیار مثبتی است. درصورتی که این اتفاق هم رخ ندهد، فوتبال به پایان نمی رسد. باید یاد بگیریم که کار تیمی منجر به پیشرفت می شود.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران درمورد سفرش به روسیه برای تماشای بازی های جام جهانی بیان کرد:جام جهانی فرصت ارزشمندی است تا از تجربه های جدید درس بگیریم. به همین دلیل می خواهم برای تماشای بازی ها به روسیه بروم.

صحبتی با استیلی برای سرمربیگری تیم امید انجام نداده ام اما برای منافع ملی حاضرم در این تیم کار کنم

چمنیان درباره زمزمه های حضورش روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی امید با توجه به ارتباط خود با حمید استیلی، مدیر این تیم گفت: هرچند ارتباط خوبی با حمید استیلی دارم اما تاکنون با او برای سرمربیگری تیم ملی امید صحبتی انجام نداده ام. با توجه به اینکه برخی از بازیکنان تیم ملی نوجوانان در جام جهانی 2017 باید در رقابت های مقدماتی المپیک هم به میدان بروند، حدود پنج ماه پیش نام من هم به عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی امید مطرح شد اما اکنون صحبت خاصی مطرح نیست. با این وجود از صمیم قلب می گویم برای منافع فوتبال ملی هرجایی که مسئولان صلاح بدانند کار می کنم. تا جایی که فوتبال ملی به من نیاز دارد در خدمت هستم.

تیم ملی امید حلقه مفقوده فوتبال ایران است
او افزود: تیم ملی امید، حلقه مفقوده فوتبال ایران است. در سال های اخیر در تمام رده ها به بخشی از اهدافمان رسیده ایم اما نزدیک به نیم قرن است که آرزوی تیم ملی امید،یعنی صعود به المپیک محقق نشده است. امیدوارم هرکسی به عنوان سرمربی این تیم انتخاب می شود بتواند آرزوی مردم را محقق کند.

برانکو برنامه محور است و فوتبال روز جهان را به خوبی نشان می شناسد

کارشناس فوتبال ایران درباره ارزیابی اش از وضعیت هفدهمین دوره لیگ برتر تصریح کرد: وضعیت استقلال و پرسپولیس در لیگ هفدهم را می توان به همان بحث استانداردها ارتباط داد. اگر پرسپولیس در سال های اخیر روند موفقیت آمیزی طی کرده و با فاصله فراوان نسبت به سایر تیم ها قهرمانی اش را قطعی کرده است، نشان می دهد مربی ای مانند برانکو برنامه محور است و فوتبال روز جهان را می شناسد. یکه تازی پرسپولیس در لیگ هفدهم به این دلیل است که برانکو از لحاظ بدنی خیلی خوب روی تیمش کار کرده است.

شفر تیم متوسط رو به پایین استقلال را به تیمی با نمایش مدرن تبدیل کرد
او افزود: از طرفی استقلال هم با هدایت وینفرد شفر از تیمی متوسط رو به پایین به تیمی تبدیل شد که فوتبال مدرن را به نمایش می گذارد و نتایج خوبی هم کسب می کند. اگر برنامه تمرینی و آماده سازی تیم های ما از سوی مربیان صاحب سبک انجام شود، کیفیت لیگ بالاتر می رود. زمانی هم که کیفیت افزایش یابد، سطح جذابیت رقابت ها افزایش می یابد و این امر توسعه فوتبال را به دنبال دارد.

در لیگ هفدهم ثابت شد که ثبات مربیگری و مدیریت نقش زیادی در نتیجه گیری تیم ها دارد
چمنیان خاطرنشان کرد: فوتبال ایران از لحاظ جذابیت و کیفیت بازی ها تا حدی ضعیف است اما می توان به تغییر وضعیت امیدوار بود. به نظرم فوتبال ما در برخی زمینه ها مانند تقویم بازی ها، زیرساخت ها و تغییر دیدگاه برخی مربیان از فوتبال سنتی به مدرن تقویت شده است. تیم هایی مانند سایپا و پیکان با وجود اینکه ستارگان زیادی ندارند اما عملکرد فوق العاده ای داشته اند. در لیگ هفدهم بیش از هر زمان دیگری ثابت شد تیم هایی که از ثبات مدیریتی و فنی برخوردار هستند، بهتر نتیجه می گیرند. ذوب آهن اصفهان نمونه این امر است. تیمی که در نیم فصل اول رقابت ها نتایج خوبی نگرفت اما به دلیل ثبات در بحث های مدیریتی و کادرفنی، بهترین تیم نیم فصل دوم شد. برخلاف آن تیم های بزرگی مانند تراکتورسازی، سپاهان و نفت تهران به دلیل تغییرات متوالی و بی ثباتی ناموفق بودند و جزء گزینه های سقوط قرار گرفتند. در کل لیگ هفدهم برای باشگاه ها و مربیان درس های بزرگی داشت و اگر از این درس ها استفاده کنیم، وضعیت لیگمان بهتر می شود.

اردوی مشهد برای تیم نوجوانان بار اخلاقی و معنوی داشت

او درمورد آخرین وضعیت تیم ملی نوجوانان اظهار داشت: به تازگی اردوی منحصر به فرد و غیر قابل تکراری که در مشهد پشت سر گذاشتیم که در کنار ویژگی های مثبتی که این اردو برای ما داشت فرصت خوبی بود تا بازیکنان تیم پس از یک ماه دور هم جمع شوند. وجه تفاوت این اردو هم با مراحل آماده سازی قبلی این بود که توانستیم در ورزشگاه مدرن امام رضا(ع) تمرینات مناسبی انجام دادیم. بار معنوی و اخلاقی این اردو هم در تیم ما تاثیرگذار بود. اینکه بازیکنان تیم با پیراهن یک دست ملی وارد حرم مطهر رضوی شدند و مردم با آنها رفتار خوبی داشتند انگیزه زیادی به نفرات 16 زیر سال ما داد. حضور در آیشگاه معلولان و افراد بی سرپرست هم کمک کرد بازیکنانم با لایه های مختلف جامعه و محدودیت هایی که برای برخی هم وطنانشان وجود دارد، آشنا شوند و قدر موقعیت خود را بدانند.

چمنیان افزود: در سالی که با نظر مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است از خط تولید یکی از قدیمی ترین کارخانه های تولید نان کشورمان بازدید کردیم. همچنین دیدار با آیت الله رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی هم از اتفاق های خوبی بود که در جریان سفر به مشهد برای اعضای تیم ملی نوجوانان رخ داد.با لطف امام رضا توانستیم یک جلسه تمرین و 2 بازی در ورزشگاه امام رضا(ع) انجام دهیم و امیدوارم این ورزشگاه در بازی های ملی هم مورد استفاده قرار گیرد.

از روی فلسفه تیم های آسیایی از سبک بازی آنها مطلع می شویم
سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران درمورد شناختش از حریفان این تیم در رقابت های قهرمانی آسیا اظهار داشت: اردوی تیم ملی نوجوانان برای حضور در تورنمنت قطر از چهار اردیبهشت آغاز می شود و 9 اردیبهشت هم در این مسابقات شرکت می کنیم. فوتبال آسیا به سرعت در حال پیشرفت است و حتی حریفان درجه سه که زمانی محلی از اعراب نداشتند، اکنون به تیم های بابرنامه ای تبدیل شده اند و دنبال کاهش فاصله خود با تیم های صاحب سبکی مانند ایران هستند. به همین دلیل در کنار مدعیان سنتی به این حریفان هم به صورت جدی نگاه می کنیم. از فلسفه فوتبال کشورها می توان حریفان را شناخت چراکه تیم های ملی نوجوانان هر سال تغییر می کنند. تیم های آسیایی بستگی به مناطقی که در آن قرار دارند از سبک فوتبالی متفاوتی بهره می برند که ما هم باید براساس این سبک ها خودمان را آماده کنیم.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو