گروه : اجتماعی /

شناسه: 1826

10 فروردین 1403 14:14

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

احداث میدان بزرگ دام در استان گلستان در آینده نزدیک

«مجتبی تقوی» مدیر روابط عمومی کشتارگاه صنعتی اینچه برون ، از احداث میدان بزرگ دام در استان گلستان توسط این واحد تولیدی خبر داد.

به گزارش قابوس نامه، صنعت دام و طیور یا دامپروری را می توان از قدیمی ترین صنایع شناخته شده توسط بشر نامید که در کنار صنعت کشاورزی نقش عمده ای در تغذیه بشر و تولید مایحتاج غذایی انسان ها ایفا می کنند. از سویی این صنعت همواره با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است و گاهاً مشکلات مختلف نظیر کاهش موقت تولید با طرح خروج دام از جنگل، بروز بیماری های مشترک دام و انسان، گرانی علوفه و خوراک دام و ... این صنعت را با چالش های عدیده ای مواجه کرده است.  
اما یکی از چالش های بزرگ صنعت دام به ویژه در بحث گوشت قرمز، ذبح سالم و بهداشتی دام و دور نگه داشتن گوشت از آلودگی های ثانویه تا زمان رسیدن به دست مشتری است. در واقع در چرخه تولید ، استحصال و توزیع و عرضه رعایت بهداشت از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که به دلیل ویژگی های گوشت احتمال فساد زود هنگام  آن وجود دارد. از سویی وجود 700 تا 800 نوع بیماری مشترک بین دام و انسان نیز اهمیت دقت و نظارت بر این صنعت را بیش از پیش عیان می سازد. در گذشته ذبح دام در جوار مغازه های قصابی صورت می گرفت و عمدتاً به دلیل ارزانی گوشت نیازی به نگه داشتن گوشت جهت فروش در روز های آتی نبود و دام ذبح شده تا غروب به فروش می رفت. به علاوه به دلیل تعداد بالای جمعیت خانوار ها، برخی خودشان اقدام به ذبح دام در منزل می کردند. اما با افزایش جمعیت در جامعه صنعتی امروز و لزوم افزایش کشتار دام جهت برآورده کردن نیاز های تغذیه ای شهروندان، شهرداری ها به اختصاص محل هایی جهت ذبح دام اقدام نمودند و بعد ها نظارت سازمان های بهداشتی و دامپزشکی بر این کشتار گاه ها افزوده شد.
اما این پایان کار نبود و با پیشرفت تکنولوژی و به منظور سهولت در ذبح، توجه به اصول ایمنی و بهداشتی بر اساس مصوبه هیات دولت قانون تعطیلی کشتار گاه های سنتی به تصویب رسید و مقرر گردید کشتار دام های سبک و سنگین در کشتارگاه های صنعتی صورت پذیرد.
koshtarah 6در استان گلستان نیز بعد از راه اندازی کشتارگاه صنعتی اینچه برون ، به مرور کشتار صنعتی در استان در حال نهادینه شدن است و قصابان موظفند کشتار دام های خود را در این کشتارگاه های صنعتی انجام دهند. در همین رابطه گفتگویی با مجتبی تقوی مسئول روابط عمومی کشتار صنعتی اینچه برون و مشاور بازرگانی و توسعه بازار هئیت مدیره کشتارگاه علی آباد کتول (شرکت بشیر توسعه ایرانیان) انجام دادیم که حاوی نکات ارزنده ای در خصوص صنعت دام است.
koshtarah 4لطفاً در خصوص ضرورت گذار از کشتار سنتی و لزوم ایجاد کشتارگاه های صنعتی توضیح بفرمائید.
بدون شک رشد جوامع و به تبع آن افزایش میزان تقاضا، باعث شد تا بسیاری از صنایع خرد و کوچک، پاسخگوی نیاز های افراد جامعه نباشند. صنعت دامپروری نیز از این قاعده کلی جدا نیست و عبور از سنت به مدرنیته در این صنعت نیز از سال ها قبل آغاز شده است. در گذشته بسیاری از خانواده ها حتی در شهر های کوچک نیز بخشی از پروتئین مورد نیاز خود را از طریق پرورش طیور فراهم می کردند ولی در جامعه صنعتی امروز چنین امکانی وجود ندارد. از سویی با بالا رفتن میزان تقاضا و لزوم ضرورت تولید و توزیع بیشتر گوشت در جامعه، کشتار دام روند رو به رشدی پیدا کرد و ضرررت رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از بروز معضلات بهداشتی ( نحوه ذبح، امحاء فضولات و بقایای کشتار، انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام و ...) بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. یکی از راهکار های ارائه گوشت سالم به مصرف کننده و پیشگیری از سرایت آلودگی های میکروبی ، ایجاد کشتار گاه های صنعتی و جلوگیری از ذبح غیر بهداشتی دام می باشد.
koshtarah 3کشتارگاه صنعتی اینچه برون در 18 کیلومتری آق قلعه و در زمینی به مساحت 30 هکتار با امکانات و تجهیزات روز دنیا احداث شده است. این کشتار گاه در مرداد سال 1393 با حضور محمود حجتی وزیر کشاورزی و هیات همراه، استاندار و سایر مسئولان بلند پایه استان افتتاح گردید و در حال حاضر نیز با ظرفیت کشتار 1000 دام سبک و 150دام سنگین در هر شیفت کاری، در حال خدمت رسانی به مردم فهیم استان گلستان است. البته در حال حاضر از همه ظرفیت این کشتارگاه استفاده نمی شود و علت آن نیز مقاومت برخی از افراد شاغل در این صنف و مالکان کشتارگاه های سنتی است. اما ذکر این نکته ضروری است که تعطیلی کشتارگاه های سنتی یک مسئله شخصی نیست و قانونی است که در راستای مصونیت غذایی جامعه و جلوگیری از بیماری های مشترک دام و انسان مصوب شده است و دیر یا زود در همه ی استان های کشور اجرا خواهد شد. در حال حاضر نیز دامپزشکی استان و شورای سلامت و امنیت غذایی گلستان مصمم است در سه مرحله نسبت به بستن کشتارگاه های سنتی استان اقدام کند و تاکنون نیز تعدادی از این کشتارگاه های سنتی در استان تعطیل شده اند.
koshtarah 5علت تکمیل نشدن کشتارگاه علی آباد کتول چیست؟
با وجود اینکه این کشتارگاه شش ماه زود تر از کشتارگاه صنعتی اینچه برون مجوز گرفت ولی به دلیل بروکراسی اداری و سنگ اندازی های بانک عامل پس از 6 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است. سرمایه گذار این کشتار گاه بومی این استان نیست و به دلیل شرایط مساعد استان ، این استان را جهت سرمایه گذاری انتخاب نمودند اما به دلایل مختلف و بروکراسی های اداری تسهیلاتی که ایشان با هزار مشقت برای توسعه منطقه محروم شرق استان از صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک کشاورزی درخواست نمودند از تیر ماه ۹۴ در شعبه بانک کشاورزی علی آباد بلوکه شده است. امید است در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری اقدام و عمل در امر توسعه اقتصاد نامگذاری شده است،  شاهد همکاری بانک عامل، فرمانداری و سایر بزرگان شهر باشیم تا در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی، این کشتارگاه نیز هر چه سریعتر به بهره برداری برسد. قطعاً راه اندازی این کشتار گاه در ایجاد مصونیت غذایی، ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم و در مجموع توسعه پایدار شهرستان و استان نقش بسزایی خواهد داشت.
koshtarah 1به منظور تعامل بیشتر با توزیع کنندگان گوشت و رسیدن به توسعه پایدار چه برنامه هایی برای آینده دارید؟
یکی از مشکلات پیش روی واحد های صنفی توزیع کننده گوشت، حمل و نقل و انتقال دام زنده به کشتار گاه است. به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل ، سهولت در خرید دام زنده و ایجاد تنوع در انتخاب، احداث «میدان بزرگ دام» در 3 کیلومتری کشتارگاه صنعتی اینچه برون در دستور کار واحد توسعه بازرگانی کشتارگاه اینچه برون قرار گرفته است. در مکاتبه با دامداران بزرگ استان های مجاور به ویژه خراسان های شمالی، جنوبی و رضوی مقرر شد سرریز دام آنها به این میدان منتقل شود تا باعث سهولت در خرید دام و انتقال آن به کشتارگاه صنعتی شود.
برگزاری همایش ملی صنعت دام نیز یکی دیگر از برنامه های کشتارگاه صنعتی اینچه برون است که در آینده نزدیک با دعوت از اساتید حوزه دام، کارشناسان و دامداران بزرگ کشور برگزار خواهد شد. در ضمن با توجه به آینده نگری و پیش بینی ضرورت توسعه صنعت گوشت در استان، امکان سرمایه گذاری در خصوص پروار بندی دام، صنایع جانبی گوشت، نظیر فرآوری پوست، تولید پودر گوشت، پودر استخوان جهت مصارف دامداری و ... در این واحد صنعتی وجود دارد.
سخن پایانی
بدون هیچ تردید در آینده بسیار نزدیک، گذار از دامداری و کشتار سنتی به صنعتی روی خواهد داد و این مهم دیر یا زود به واقعیت خواهد پیوست. بنابراین لزوم حمایت از این صنعت که علاوه بر ایجاد مصونیت غذایی باعث ایجاد اشتغال در استان و به تبع آن توسعه پایدار می شود، بیش از پیش احساس می شود. در ضمن سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور کشتارگاه اینچه برون بعنوان کشتارگاه نمونه از سوی سازمان جهاد استان پیشنهاد داده شد که کارشناسان وزارتخانه ماه گذشته از تهران جهت بازدید به کشتارگاه آمدند. امید است مسئولان محترم استان نیز با حمایت از صنایع مادر و تبدیلی، در رسیدن به دور نما و افق توسعه استان، یاریگر سرمایه گذاران در حوزه های مختلف به ویژه صنعت دامداری باشند.
مصاحبه و گزارش: وحید حاج سعیدی

نویسنده :

نظرات
آرشیو