گروه : اجتماعی /

شناسه: 1996

31 فروردین 1403 11:18

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

به طور میانگین سالانه 90 هزار ایرانی به سرطان مبتلا می شوند

رئیس انجمن سرطان شناسی کشور گفت: به طور متوسط سالانه 90 هزار ایرانی به سرطان مبتلا می شوند که از این تعداد 50 هزار نفر سالانه فوت می کنند.

به گزارش قابوس نامه، دکتر محمدرضا قوامی نصیری با بیان این مطلب در همایش "سرطان را بیشتر بشناسیم"در دانشگاه آزاد گنبدکاووس، افزود: سرطان امروز به عنوان دومین عامل مرگ و میر بدون در نظر گرفتن تصادفات است که در هر چه می گذرد رو به افزایش است.
مشاور وزیر بهداشت ودرمان کشور با بیان اینکه هزینه  ای که سرطان تحمیل می کند سنگین است، افزود: خلاف  دیگر بیماری ها که قابل علاج هستند، 50 درصد در این بیماری موفقیت پیدا می کنند و برای همین از آن به عنوان سونامی نام می برند، تلاش ما این است که 20 تا 30 درصد از آمارهای مرگ و میر به علت این بیماری را در کشور کاهش دهیم.
وی در ادامه  گفت: علاوه بر بیمار، اطرافیان درجه یک و دوم او نیزدرگیر این پدیده می شوند و طبق امارهای جهانی در سال 202 بیش از 20 میلیون مبتلا به سرطان در جهان وجود خواهند داشت.
این پژوهشگر سرطان با بیان اینکه هر چه زودتر سرطان شناخته شود عوارض آن کمتر خواهد بود، افزود: سالانه 3 میلیارد دلار هزینه درمان سرطان در ایران است، که معمولا 6 دوره به طول می انجامد.
دکتر قوامی نصیری با اشاره به اینکه برخی از سرطانها ممکن است از مواد کشاورزی باشد، گفت: تغذیه یکی از عوامل ایجاد کننده و مساعدت کننده سرطان است که  می توان از عوامل مهم آن  به فست فودها اشاره کرد، که روغن ها را در درجه های بسیار بالا برای افزایش سرعت پخت می برند، باید برای تغذیه از گوشتهای آبپز، سبزیجات و میوه های بیشتری استفاده کرد.
استرس و دخانیت از عوامل ابتلا به سرطان
قوامی نصیری یکی از عوامل مهم ایجاد کننده سرطان را دخانیات بیان کرد و افزود: 2800 سم در سیگار وجود دارد که 400 عدد از این سموم بستر ساز و مرتبط با سرطان هستند.
وی در ادامه بیان عوامل مهم ایجاد سرطان تصریح کرد: ژنتیک یکی از عواملی است که امروزه پزشکان  سرطان را با نوع ژنتیک طبقه بندی می کنند و نقشه ژنی آن را پیدا می کنند، از سویی استرس باعث می شود تا سیستم ایمنی فعالیتش کاهش پیدا کند و بیماری ها بستر افزایش پیدا کنند.
رئیس انجمن سرطان شناسی کشور با بیان اینکه ابتلا به سرطان در افراد چاق بیشتر است، گفت: عوامل محیطی مانند آلودگی هوا یکی از عوامل دیگر ابتلا به سرطان است که این روزها می توان دلایل افزایش سرطان خون در اطفال را این عامل معرفی کرد.
دکتر قوامی نصیری در پایان با بیان اینکه بیش از 90 هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می شوند، افزود: سرطان سینه و دستگاه گوارش در خانم ها و سرطان دستگاه گوارش و معده در آقایان دارای بیشترین فراوانی می باشد.
مشاور وزیر بهداشت ودرمان در ادامه خاطر نشان کرد: سرطان مری یکی از شایع ترین سرطان ها در مدت گذشته بوده است ولی امروزه سرطان معده جای آن را گرفته است.
وی در پایان به تشکیل کمیته سرطان از سال 93 اشاره کرد و گفت: تشخیص زودرس ودرمان، گروه بندی های مراکز درمانی و حمایت از بیماران سرطان و درمان رادیوتراپی آنها از اقدامات این کمیته در سالهای اخیر است.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو