گروه : اجتماعی /

شناسه: 2643

01 اردیبهشت 1403 20:24

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیرعامل شرکت گاز گستان:  ۶۳ پروژه گازرسانی در استان گلستان افتتاح و کلنگ‎زنی می‌شود

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: حدود ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۸۴ مترمربع از اراضی ملی شهرستان گنبدکاووس که به روش‌های مختلف افرادی آن را متصرف کرده بودند، خلع ید شد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم،صفر سیجانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در واحد ممیزی اراضی منابع طبیعی شهرستان در سال جاری،  600 فقره استعلام انجام، حدود 200 عرصه برداشت شده توسط واحدهای حفاظتی جانمایی و بیش از 246 هکتار اخذ سند شده است.

وی افزود: در 6 ماه نخست سال جاری، بیش از 200 هکتار آرا له، بیش از 31 هکتار آرا علیه و 24 فقره آرا در حال رسیدگی و 22 فقره اعتراضات به ثبت رسیده و بیش از 98 درصد از پرونده‌های موجود یعنی حدود 10 هزار پرونده اعم از استعلامات، موات، تخلفات، کمیسیون، واگذاری و دادخواست بایگانی شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: در سال جاری بیش از 180 هزار اصله نهال گلدانی تولید و با 10 نفر قرقبان نیز برای حفاظت از منابع طبیعی قرارداد بسته شده است.

سیجانی ادامه داد: در همین مدت 2 مورد پروانه چرا به علت تخلف ابطال، 27 مورد پروانه چرا انتقال، 2 مورد پروانه چرا اعاده و 7 مورد پروانه چرا در کمیسیون بند 49 در دست اقدام است.

رئیس منابع طبیعی گنبدکاووس اظهار کرد: حدود 3 میلیون و 110 هزار و 84 مترمربع از اراضی ملی که به روش‎های مختلف، افرادی آن را متصرف کرده بودند خلع ید و در قسمتی از این مراتع عملیات فاروزنی و کشت گونه‌های مرتعی انجام شده است.

وی افزود: تعداد 47 مورد به مبلغ 244 میلیون و 211 هزارو 493 ریال برای خسارت پرونده وصول شده و کارشناسان حقوقی و همکاران یگان حفاظت در 205 جلسه دادگاه برای قرار کارشناسی حاضر شدند و از سال 90 تا 95 حدود 100 پرونده با مساحت بیش از یک‎هزار هکتار در شعب ویژه دادگستری رسیدگی شده است.

سیجانی اظهار کرد: در شش ماهه اول سال 95، 61 مورد در سطح بیش از 771 هزار و 135 مترمربع به علت تخریب و تصرف عرصه‌های ملی و 27 مورد به تعداد 5 هزارو 10 واحد دامی با تنظیم تخلف و شکوائیه به محاکم قضایی ارسال شده و تحت رسیدگی است.

وی اظهار داشت: در اقدامی ابتکارانه و در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش هزینه‌های پرداختی به کارشناسان منتخب دادگاه، 100 مورد از پرونده‎‌هایی که متخلفان اراضی ملی به علت عدم احراز سوء نیت یا سبق تصرف و یا به انحاء مختلف دیگر با وجود ملی بودن عرصه در نقشه‌های این اداره برائت حاصل کردند را شناسایی کرده تا قبل از اینکه متخلفان این اراضی را تحت کشت قرار دهند با همکاری ماموران یگان حفاظت در این عرصه‌ها عملیات فاروئینگ و اصلاح و احیاء عرصه انجام شود.

سیجانی تصریح کرد: در سال جاری 45 مورد از عرصه‌های خلع یدی سنواتی بازدید، عملیات فاروئینگ توام با بذرپاشی در سطح 31 هکتار از اراضی ملی انجام، 283 هکتار از اراضی ملی در 4 مرحله اطفاء حریق، 2 مورد از تاسیسات غیرمجاز دامداری قلع و قمع توسط واحد حقوقی و حفاظت انجام شده است.

وی اظهار داشت: سطح کل حوزه استحفاظی شهرستان 556 هزار و 797 هکتار است که سطحی بیش از 333 هزار و 73 هکتار آن منابع ملی و 223 هزارو 724 هکتار آن مستثنیات اشخاص است که در حوزه آبخیز گرگانرود و اترک و در شرایط آب و هوایی استپی و نیمه استپی قرار دارد.

سیجانی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، مراتع شهرستان جزء مراتع قشلاقی است و زمان بهره‌برداری از آن بیشتر از اول آذر تا پایان اسفند هر سال است که با تعداد 68 سامان عرفی مرتع و یک‌هزار و 617 دامدار اعم از دامداران بومی داخل استان و عشایر از خراسان شمالی با تعداد 452 هزار و 92 واحد دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: تعداد 11 مرتع از مجموع 68 مرتع این شهرستان فاقد قرارداد واگذاری و طرح مرتعداری هستند و پیش‌بینی می‌شود در مدت 3 تا 5 سال آینده این مراتع در قالب طرح و به صورت مشارکتی واگذار شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی به عمل آمده و در راستای حفظ و حراست از اراضی ملی پیش‌بینی می‎شود در 6 ماهه دوم سال جاری بالغ بر 50 فقره و حدود 300 هکتار از اراضی ملی از ید متصرفان و متخلفان خلع ید و رفع تصرف شد.

وی افزود: با توجه به لزوم بررسی و پالایش پرونده های تخلف تنظیم شده و همچنین گستردگی حوزه استحفاظی و برای پیشگیری از وقوع جرم در نظر داریم سوابق پرونده تخلف از سال 90 و قبل آن بررسی کرده تا آخرین وضعیت عرصه ارزیابی و از کشت دوباره عرصه جلوگیری شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو