گروه : اجتماعی /

شناسه: 3290

09 فروردین 1403 13:00

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اماکن تاریخی، گردشگری و تفریحی

با مناطق تاریخی، گردشگری و تفریحی گنبدکاووس آشنا شوید.

گنبد قابوس(برج آجری قابوس)

برج قابوس بن وشمگیر یکی از بی نظیر ترین یادمان های معماری ایران در دوره اسلامی می باشد که در ۳ کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد ، اثر مذکور به سال۳۹۷ هجری جهت آرامگاه شمس المعالی بر روی تپه ای به بلندی ۱۵ متر ساخته شده است. ارتفاع برج ۵۵ متر می باشدکه با احتساب بلندی تپه در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین بلندی دارد. این بنا بصورت برج بلندی با نقشه ستاره ای شکل و مخروطی به ارتفاع۱۸ متر می باشد.

qaboosnameh 5

 

شهر باستانی جرجان :
بعد از پاشیده شده حکومت پارتی توسط اردشیر، سر سلسله حکومت ساسانی ، حکومت مستقل گرگان نیز زیر سلطه اردشیر درآمد . مرکز آن شهری همنام استان یعنی گرگان و جزء دارو الضرب های دولت ساسانی بوده است. ایجاد شهر اسلامی جرجان چنانچه گفته شد به یزید بن المهلب نسبت داده شده و در هر حال شهر به صورت استقرار کوچکی در حوالی امامزاده یحیی بن زید (ع)در کنار رودخانه شکل گرفته است.در دوران زیاریان ، سامانیان و آل بویه شهر وسعت گرفته و بصورت یکی از مراکز هنر اسلامی درآمده است.

qaboosnameh 3

IMG 7684

دیوار تاریخی گرگان :
دیوار بزرگ گرگان به نام های سد اسکندر، سد انوشیروان ، سد فیروز، دیوار دفاعی ،  قزل ییلان ، قزل آلانگ و آلان ( به زبان ترکمنی ) در منابع جغرافیایی تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است. طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلوکمتر  و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد ۱۰*۴۰*۴۰ سانتیمتر ساخته شده است. این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق ، زنجیره ای از قلعه ها ، کوره های آجر پزی ، کانال های هدایت آب بوده است.

ir2332
تاریخ ساخت دیوار گرگان در دوره ساسانی بوده و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است و این دیوار دفاعی در جهان رتبه سوم را از لحاظ طول به خود جا داده است. این اثر در حوزه های شهرستان های کلاله ـ گنبد کاووس ـ آق قلا و بندر ترکمن قرار گرفته است.

یارم تپه:
این تپه در فاصله ۹ کیلومتری جنوب شهرستان گنبدکاووس واقع گردیده و با شکلی مدور با قطر ۱۸۰ متر  و ارتفاع ۲۰ متر می باشد.

Publication1
آق تپه:
این تپه در 15 كیلومتری شمال شرق گنبد كاووس در محل پیوستن دو روداغان و گرگان رود قرار دارد. این تپه وسیع به شكل بیضی است و از آن آثاری از هزاره اول پیش از میلاد و دوره هخامنشی به دست آمده است. اسكلتهایی در این تپه پیدا شدند كه مقداری از آنها متعلق به هزاره اول پیش از میلاد بود و در كنار آنها هدایایی قرار داشت. سفالهای به دست آمده در این تپه از نوع زاغه ای و چشمه علی هستند. اشیای به دست آمده شامل اشیای گلی، سفالی، سنگی، استخوانی ومهره های گوناگون هستند. ساكنان این تپه كشاورزانی بودند كه در دو نوبت در سال در فصل كاشت به این محل می آمدند و بقیه سال را در دهكده خود در محلی دیگرمی زیستند. در آق تپه قطعه سفال کوچکی یافت شده که احتمالا توسط کودکی ساخته شده بود. این سفال به خوبی حرارت دیده است. باستان شناسان عقیده دارند این سفال توسط یک کودک ساخته شده و پدرش آنرا در کوره پخته است. این سفال یکی از اولین نشانه های مهر پدری است.

2

ترانشه گبری قلعه (کافر قلعه):

گبری قلعه در 15 کیلومتری شرق جرجان یا گنبد کاووس فعلی قرار دارد. نام دیگر این محوطه « گاور قلعه » می باشد. این محوطه باستانی را تا پیش از انقلاب ( سال 57 ) به نام «سازمان سرهنگ گل تپه» می شناختند.
داخل محدوده باستانی گبری قلعه، از قبل انقلاب تا کنون مسکونی می باشد و تقریبا در شمال شرقی روستای « ایگدر علیا » و جنوب شرقی روستای « ایگدر سفلی » و در مجاورت رودخانه « قرکولو» واقع شده است.

پیشینه بررسی ها و پژوهش های باستان شناسی :

 گبری قلعه در سال 1353 ، همزمان با سومین فصل کاوش های باستان شناسی شهر تاریخی جرجان، توسط آقای « دکتر کیانی » شناسایی و مورد بررسی و کاوش قرار گرفت. محوطه باستانی گبری قلعه دراصل یک شهرک دوره اشکانی می باشد، که در دوره های ساسانی و اسلامی بازسازی شده است. شهرک تاریخی گبری قلعه تقریبا شکلی شبیه مربع دارد. هر یک از اضلاع آن در حدود 650 متر می باشد که مساحتی در حدود 36 هکتار را در بر می گیرد. دو دیوار (حصار) داخلی و خارجی این شهرک را محصور می کند، که ارتفاع دیوار خارجی 5 متر و ارتفاع دیوار داخلی 5/16 متر می باشد.
دور تا دور شهرک گبری قلعه و در فاصله دو دیوار داخلی و خارجی خندقی حفر گردیده که بین 70 الی 100 متر عرض دارد. دژ اصلی ( ارگ یا مرکز حکومتی ) قلعه به صورت تپه ای عظیم در ضلع شمال شرقی قرار گرفته است و در حدود 20 متراز زمین های مجاور بلندتر و در حدود 1200 متر مساحت دارد.
از این ارگ ، دیواری به ارتفاع 10 متر با کمی انحراف به طرف جنوب کشیده شده و در شرق آن خندقی به پهنای 40 متر قرار دارد. پهنای پایه دیوار در سطح زمین به 20 متر می رسد. دیوار شمالی به سمت شمال غربی کمی انحراف دارد. و انتهای آن برجی مدور می رسد. باروی غربی نیز از این برج شروع می شود و با کمی انحراف به برج مدور دیگری می رسد. دیوار جنوبی  که با کمی انحراف به سمت شمال غربی کشیده شده است ، به باغستان ها و ساختمان های دهکده ایگدر رسیده و در همین مکان به اتمام می رسد. مصالح قسمتی از این دیوار صرف دهکده شده است. امتداد این دیوار نیز به برجی مدور ختم می گردد. مساحت داخلی قلعه در حدود 60 هکتار می باشد. تپه ای  عظیم در جنوب گبری قلعه کمی متمایل به شرق ، در فاصله دو و نیم کیلومتری ( 5/2 ) قرار گرفته است.
 سفال های جمع آوری شده از سطح تپه و دیوارهای خارجی و داخلی نشان می دهد که شهرک گبری قلعه در دوره های قبل از اسلام و اسلامی مورد سکونت بوده است. این شهرک شباهت زیادی به شهر « مرو « و بازار قلعه » خوارزم داشته و خیابان های آن عمود بر هم می باشند.

گبری قلعه و دشت حلقه از بسیاری جهات، از جمله قرار گرفتن آکروپل ، دیوارهای داخلی و خارجی و خندق شباهت زیادی به یکدیگر دارند و احتمالا گبری قلعه قبل از دشت حلقه به عنوان شهرک و قلعه ی نظامی بنا نهاده شد و پس از مدت زمانی کوتاه ، با روز افزون شدن قدرت اشکانیان و نیاز به احداث یک شهر بزرگ تر در دوره ی اولیه اشکانی ، شهر عظیم دشت حلقه ساخته شد.
محوطه باستانی گبری قلعه در تاریخ 29/10/153 به شماره 1017 با قدمت دوره اشکانی و ساسانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال 1354( نامه شماره 5896 مورخه 19/5/54 ، اداره فرهنگ و هنر گنبدکاووس ) توسط دکتر کیانی نقشه برداری شده است.

تصاویر طبیعت اطراف گبری قلعه ارسالی از اهالی روستای ایگدرسفلی

qaboosnameh 1

qaboosnameh 2

qaboosnameh 3

qaboosnameh 4

qaboosnameh 5

qaboosnameh 6

qaboosnameh 7


قلعه پاراس:
این قلعه در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان گنبدکاووس قرار گرفته است.

دخمه آق بند:
این دخمه در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس قرار گرفته و از دو قسمت تشکیل شده است یکی به طول ۶۰/۸ عرض ۴ و ارتفاع ۲ متر که ورودی آن در ضلع شرقی دخمه است ،دخمه دوم در شمال دخمه اول قرار دارد و عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۵/۳ و ۷۰/۱ متر است آثار به دست آمده از این دخمه قدمت سکونت در آن را به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد مربوط می سازد.

agh band1
غار دام رام:
این غار در فاصله۷۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس و ۴۵ کیلومتری شمال روستای ملک علی تپه قرار گرفته است.
تالاب آلا گل:
با مساحت ۲۵۰۰ هکتار در شمال و غرب تپه های قراقر و در جنوب روستای اوخی تپه و شرق جاده مرزی آق قلا به اینچه برون در بین تپه ماهورها واقع است ، و در زمره تالاب های بین المللی می باشد.

alibegli 08

alibegli 09
تالاب آجی گل:
این تالاب بین المللی در جنوب روستای تنگلی و شمال شرقی تالاب آلاگل واقع شده و مساحت آن بالغ بر ۳۲۰ هکتار می باشد.

aji gol 3

aji gol 1

aji gol1 1

aji gol1 2

aji gol1 3

aji gol1 4

aji gol1 5

aji gol1 6

aji gol1 7

aji gol 2تالاب آلما گل:
تالاب بین المللی آلماگل در شمال روستای تنگلی و با فاصله کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته و مساحت آن ۲۰۷ هکتــار می باشد. عمق این تالاب در بیشتر نقاط ۱ تا ۵/۱ متر متغیر بوده و حداکثر به ۳ متر می رسد.


almagol 1

almagol 2

almagol 3

almagol 4

almagol 5

almagol 6

almagol 7

almagol 8

almagol 9


"جاذبه های زیارتی"


امامزاده یحیی بن زید(ع):
در حاشیه جنوب غربی شهر گنبد ، حرم مطهر یحیی بن زید از نوادگان امام سجاد (ع) قرار دارد. حضرت یحیی بن زید در سال ۱۲۵ هجری قمری در سن ۱۸ سالگی به شهادت رسید .
این امامزاده بزرگوار همواره مورد زیارت جمع کثیری از مردم استان و شهرهای استانهای دیگر کشور قرار می گیرد.

qaboosnameh 4

photo 2016 08 26 12 58 32

emamzade

qaboosnameh123 3

qaboosnameh123 2

qaboosnameh123 1
بقعه ملا علی عطا دانشمند:
این زیارتگاه در نوار مرزی ترکمنستان و ۶۰ کیلومتری شمال شهر گنبدکاووس قرار دارد. بقعه ایست چهار ضلعی با گنبد شش ضلعی آهنی سفید که روی آنرا رنگ سفید زده اند. و در مجاورت آن آب انبار و قبرستان قدیمی قرار دارد.


DSC04051

3
بقعه ناز قلی خوجم:
این زیارتگاه در شمال شهر گنبدکاووس و در روستای گرم آباد قرار دارد.

یادمان شهدای گمنام گنبد:
این یادمان در بلوار کمربندی شهید صیاد شیرازی در پارک جنگل مصنوعی قرار دارد و 5 شهید گمنام به خاک سپرده شده اند.

IMG 6399ok

"جاذبه های دیدنی و تفریحی"


مجموعه سوارکاری گنبد کاووس:
در بخش شمال شرق شهرگنبدکاووس ، میدان اسب دوانی قرار دارد که درآن همه ساله مسابقات اسب دوانی در دو کورس (بهاره و پاییزه) برگزار می شود.
qaboosnameh 34

qaboosnameh 1

qaboosnameh 12

qaboosnameh 13

qaboosnameh 14

qaboosnameh 15

qaboosnameh 16

qaboosnameh 24

qaboosnameh 25

qaboosnameh 30

qaboosnameh 32

qaboosnameh 34

qaboosnameh 36

پارک ملت:
این پارک در مبداء ورودی شهر گنبدکاووس از سمت گرگان واقع است. مساحت تقریبی آن ۴۲ هکتار بوده که شامل تالار شهر ، آلاچیق ، سرویس بهداشتی ، تپه مصنوعی ، پیست دوچرخه سواری، اسکیت، بازی کودکان و… می باشد.


دریاچه مصنوعی گنبد کاووس:
این دریاچه نیز در ورودی شهر از سمت گرگان قرار گرفته است..خستین دریاچه مصنوعی گلستان که به مساحت ۵ هکتار و گنجایش ۱۲۰ هزار متر مکعب آب در سال ۸۴ همزمان با هفته دولت افتتاح شد. اسکلت این دریاچه بصورت بتونی بوده و با توجه به قرار گرفتن این دریاچه و جهت غالب باد به سمت شهر، این دریاچه می‌تواند در تلطیف هوا به ویژه در منطقه جنوب شرقی شهر نقش بسزایی داشته باشد.
این در یاچه در ابتدا در کنار پارک شادی گنبد قرار داشت اما با خراب شدن وسایل بازی زمین آنرا را به دریاچه افزودن و الان دریاچه شب های بسیار شلوغی رو به خود میبیند و البته هدف عمده ی افراد در کنار تفریح ورزش کردن نیز میباشد زیرا این در یاچه زمینی گرد دارد و مردم میتوانند در اطراف آن و نیز با توجه به هوای خوبی که دارد به پیاده روی بپردازند و لذا الان پس از گذشت چند سال اطراف این دریاچه ساخت و ساز های خوبی انجام شده و درحال سپری کردن پیشرفت خود میباشد .

daryache 1

daryache 3

daryache 2

alibegli 01

سد گلستان:
این سد در ۱۲ کیلومتری شهر گنبد قرار گرفته است و در مسیر جاده آق آباد می باشد.

سد گلستان در شهرستان گنبد کاوس در حدود12 کیلومتری شمال شرقی شهر گنبد کاووس بر رودخانه گرگان رود احداث شده است.  این سد از نوع سدهای خاکی همگن است  که  شاخه اصلی آن از ارتفاعات کوه های شرق استان سرچشمه می گیرد.

استان گلستان از مناطق سیل‌خیز ایران است و از جمله اقدامات انجام شده جهت کنترل سیل در این استان احداث سدهای گلستان و بوستان بر روی رودخانه گرگانرود می‌باشد.

هدف از احداث آن توسعه اراضی ساحل راست گرگانرود با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 5600 هکتار خالص اراضی، کمک به بهبود اراضی فعلی شبکه آبیاری سد وشمگیر معادل 9200 هکتار و کنترل و مهار سیلاب‌های مخرب سالانه بوده است.

ارتفاع سد گلستان از پی 25متر وارتفاع از کف رودخانه 17 متر، طول تاج سد 1367 متر، ضخامت تاج سد در پی 200 متر وعرض تاج 10 متر است و حجم مخزن در تراز نرمال 56 میلیون متر مكعب می‌باشد.

طراحی اولیه و ظرفیت تنظیم و نیز توان عبور آب کانال های آبیاری شبکه سد گلستان برای 60 درصد غلات و 40 درصد کشت تابستانه (ذرت) بوده و آبیاری حدود 2050 هکتار از اراضی حد فاصل سد گلستان  و سد وشمگیر بر اساس کشت پنبه از اهداف دیگر سد است.

استفاده دو منظوره از مخزن سد برای پرورش ماهی هم زمان با استفاده از آب برای زراعت، طی چند سال متوالی به صورت آزمایشی انجام شد.

ایستادگی سد گلستان در برابر سیل های سال های اخیر هر چند موجب پیشگیری از خسارات فراوانی به استان شده ولی موجب شده است که حدود 24 میلیون متر مکعب از حجم ذخیره آن با رسوب پر شده وحجم ذخیره سازی سد کاهش یابد.

 sad golestan 1

sad golestan 2

sad golestan 3

sad golestan 4

sad golestan 5

sad golestan 6

 

"بازار های گنبد کاووس"


بازار هفتگی:
این بازار در روزهای جمعه در غرب گنبد و در خیابان فجر برپا می شود. QABOOSNAMEH 9
QABOOSNAMEH 8
QABOOSNAMEH 7
QABOOSNAMEH 6
QABOOSNAMEH 5
QABOOSNAMEH 4
QABOOSNAMEH 3
QABOOSNAMEH 2
QABOOSNAMEH 1

 

بازار مرزی اینچه برون:
این بازار همه روزه در نزدیکی مرز ترکمنستان برگزار می گردد.

IMG 1712
بازار روس ها:
این بازار در ورودی شهر ازسمت گرگان قرار گرفته است.

RUS HA 1

 

 انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو