شناسه: 9116

29 اسفند 1402 13:17

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

وزارت ارتباطات بازنده بزرگ جنگ نرم فضای مجازی/ نوشدارو پس از انتشار "سمیه"

این اولین و آخرین محتوایی نخواهد بود که در فضای مجازی پخش خواهد شد اما قطعا برخوردهای مقطعی و یا برخورد های ظاهری نمی تواند راه مناسبی برای جلوگیری از استحاله فرهنگی کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه به نقل از گلستان ما،دغدغه اصلی جامعه فرهنگی ما این روزها معطوف به تأثیرپذیری بالای نوجوانان و جوانان از فضای مجازی است چرا که این روزها موارد مبتذل در دنیای مجازی کم نیست.

آخرین مورد مبتذل موزیک ویدئوی سخیف و سطحی ساسی مانکن است، هرچند انتشار آثاری مبتذل از این خواننده معلوم الحال، غیرمنتظره نیست و او بعد از کلیپ «آقامون جنتلمنه» و «اول اینستا بعد کتاب»، کلیپ«سمیه نرو» را منتشر کرده است.

چنین محتوا و مضامینی با اشاعه فرهنگ و رفتارهای جنسی که در جوامع غربی به شکلی متفاوت ابراز می ‌شوند، باعث می‌ شود نوجوانان رفتارها و الگوهای فکری و رفتاری متعارضی پیدا کنند، چنین محتوایی ،باعث الگوبرداری غلط در فرد شده و ممکن است موجب شکل‌گیری انحرافات رفتاری و عاطفی شود.

 322

خلأ ناشی از فقدان قوانین مناسب مرتبط با فضای مجازی که به طورصریح اعمال مجرمانه دراین حوزه را جرم انگاری کند و نیز گسترش روزافزون فضای مجازی و سوءاستفاده بزهکاران ازخلأ مزبور، امری غیرقابل انکاراست.

مطابق بند الف ماده ۳۴ کنوانسیون حقوق کودک، اقدامات متخلفانه ساسی به لحاظ موازین قانونی بین‌المللی ممنوع بوده و به عنوان یک تخلف آشکار شناخته شده است به همین جهت در این زمینه باید وزارت امور خارجه و بخش بین الملل قوه قضائیه و نهاد حقوقی ریاست جمهوری به طور جدی این موضوع را در دستور کار قرار بدهند و از ظرفیت های حقوقی بین المللی استفاده کنند و طرح دعوا علیه نامبرده در مرجع قانونی را در کشور محل سکونت اش و یا دادگاه‌های مربوطه اروپایی پیگیری کنند.

انتشار این آهنگ می تواند در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا هر چه زودتر جلوی استحاله فرهنگی کشور با اسم رمز موسیقی گرفته شود.

کاش وزارت ارتباطات غرب گرا بود

سید علیرضا آل داوود در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند، کتاب «شبکه ها و جنگ های شبکه ای» را منتشر کرد.

کارشناس فضای مجازی، خاطرنشان کرد: در این کتاب جمله ای طلایی وجود دارد که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را روشن کرده است و آن این است ؛ «در جنگ های فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که بهترین روایت را دارد.»

وی با اشاره به شکل گیری جنگ شناختی ادراکی ترکیبی در عصر حاضر، افزود: در 3 بازه کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت، دشمن سعی می‌کند از سکوهای مجازی با سرقت بیگ دیتا ذائقه سنجی کنند و سپس با شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید، فرصت، علایق، عادت ها، رفتار در همان سکوهای تعاملی هوشمند برای نفر به نفر افراد ذائقه سازی کرده و ذهنشان را دستکاری کنند.

 323

آل داوود، اذعان کرد: بیشتر مردم هدف این جنگ هستند و با این میزان فقر سواد رسانه ای در کشور شرایط بسیار پیچیده و سخت خواهد بود.

کارشناس فضای مجازی، ابراز کرد: کشور ما سال هاست در عرصه های نظامی سخت و نیمه سخت با وجود عزیزانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی توانسته بر تهدیدات دشمنان فائق آید اما متاسفانه به دلیل خیانت جریان تحریف، در داخل در حوزه های نرم، مشکلات جدی پیدا کرده است که هنوز تاثیرات بلند مدت نسلی حملات شناختی از بستر پیام رسان های ارتباطی و اجتماعی خودش را نشان نداده است.

وی با بیان اینکه جریان تحریف سال ها با دروغ فیلترینگ هوشمند با پروژه ای صدها میلیاردی برای مسئولان کشور تصمیم سازی غلط کرده، متذکرشد: جریان تحریف آنها را هربار از مطالبه و تصمیم جدی استقرار حکمرانی رسانه ای سایبری انقلاب اسلامی منصرف کرده، با همین دروغ در فضایی که همه محتواها رمز می شوند پروژه شبکه ملی اطلاعات را هماهنگ با دشمنانی که حتی جاسوس برای متوقف کردن پروژه شبکه ملی اطلاعات فرستاده بودند عقب انداختند.

آل داوود، تصریح کرد: بارها گفته ایم در عرصه جنگ شناختی، حکمرانی رسانه ای سایبری، فناوری اطلاعات و ارتباطات کاش غربگرا بودیم، کاش از آمریکا و کشورهای اروپایی دارای شبکه ملی اطلاعات و قوانین سایبری دقیق و بازدارنده تقلید می کردیم، کاش دقیقا از قوانین سایبری مرتبط با انتخابات 2020 آمریکا کپی برداری می کردیم و از همه مهم تر کاش قوانین صیانت از کودکان برخط را از این کشورهای کپی برداری می کردیم.

کارشناس فضای مجازی، ابراز کرد: در انتشار کلیپ اخیر ساسان حیدری برخی می‌گویند چون تلگرام ماشینی جنگ شناختی ادراکی ترکیبی دشمن و جریان تحریف فیلتر شده و نوجوانان از vpn استفاده می‌کنند، پس این عامل انحراف شده است و همین افراد پاسخ نمی‌دهند که خود تلگرام سکوی انتشار این نوع کلیپ ها بوده است و خودش تا پیش از فیلتر 18 هزار کانال با محتوای کودک آزاری جنسی و مغایر با فرهنگ ما داشته البته فیلتر ناقص تلگرام، کاسبی خوبی برای وی پی ان فروش‌های خاص که بیش‌تر از همه جیغ بنفش درباره فیلتر این بدافزار ارتباطی می‌کشند داشته است.

وی، ادامه داد: قطعا در مقابله با هر پدیده نرم اگر از راهبرد های سخت استفاده کنیم شکست خواهیم خورد، آزادی های موجود فضای مجازی و رسانه در کشور ما در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود، نسل آینده ما در تیرس موشک های مجازی دشمن است و ساسان حیدری ها عادی سازی گناه و روابط جنسی را در جامعه ترویج می‌کنند، تا دیر نشده مسببان عقب ماندگی کشور در حوزه فضای مجازی و رسانه را باید محاکمه کرد.

انتشار موسیقی راهی برای ذائقه سنجی اجتماعی دشمنان

محمود آذرخش در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: موسیقی یا آهنگ های با مضامین ضد اخلاقی بود مربوط به الان نیست و سابقه طولانی در دوره انقلاب داشته است.

کارشناس حوزه خانواده با بیان اینکه در غرب هم فرزندان اجازه ندارند به سادگی به هر مضمون غیر اخلاقی دسترسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: افراد نمی توانند هر موضوع یا فیلم و آهنگی را در خانواده القا کنند اما در ایران این قانون به خوبی اجرا نمی شود تا با منتشرکنندگان برخورد کنند.

وی، افزود: این مضامین سبکی را به کودکان آموزش می دهد تا رفتارهای خود را تغییر دهند، خانواده ها که الان در فضای مجازی هستند نرم افزارهایی را برای کنترل نصب کنند و رابطه خوبی را ایجاد کنند باعث می شود تا فرد کمتر دست به خطا بزند.

 324

آذرخش، تصریح کرد: گروه های بانشاطی هستند که می توانند وقت فرزندان را پر کنند اما متاسفانه این جمع ها کمتر به خانواده ها معرفی شده تا خانواده ها با این گروه ها ارتباط بگیرند.

کارشناس حوزه خانواده با بیان اینکه استفاده از بازیگر فیلم های مستهجن در موزیک ویدیو این گروه با هدف خاصی بوده تا گروه های جوان را مورد هدف قرار دهند، ابراز کرد: موزیک قبلی همین فرد کودک را مورد هدف قرار داد تا فرهنگی را برای استفاده از فضای مجازی القا کند.

وی با بیان اینکه دشمنان از خلاهای داخلی ما استفاده می کنند، متذکرشد: ما نتوانستیم سبک خاصی را معرفی کنیم تا خواسته های نوجوانان را تامین کند.

آذرخش انتشار این موسیقی را نوعی نظرسنجی اجتماعی، دانست و بیان کرد: دشمنان قصد دارند نگرش جامعه را بسنجند و استقبال جامعه را بسنجند تا مخاطب را جذب کنند و اگر با استقبال رو به رو نشد در این زمینه ادامه فعالیت ندهند.

کارشناس حوزه خانواده، عنوان کرد: خانواده این افراد اصلا ثبات ندارند و خانواده برای آن ها معنا ندارد چرا که نزدیک ترین افراد با وی قطع رابطه کرده اند و عدم آگاهی افراد جامعه ما از این موضوع باعث می شود این ها به عنوان هنرمند شناخته شوند.

وی، گفت: این آخرین باری نیست که از این موارد تولید و منتشر می شود، رویکردها برای مقابله زیاد بوده است اما اگر می خواهیم بنیان خانواده را حفظ کنیم باید تنش های خانواده را کاهش دهیم و خانواده ها از خدمات ارزان استفاده کنند که صدا و سیما می تواند بستر مناسبی برای این موضوع باشد.

روند نظارت بر موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد غلط است

هوشنگ جاوید در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: نظارت بر موسیقی و محتوا در وزارت فرهنگ و ارشاد غلط است و مطرح کردن این آدم ها به طور کلی خودش اشتباه دوم است.

پژوهشگر حوزه موسیقی، خاطرنشان کرد: دشمن هر چیزی که ضد فرهنگ است را تبلیغ می کند و می خواهند از این طریق طرز تفکر غلطی را به جوانان ما القا کنند.

 325

وی، افزود: امثال این افراد با چند میلیون دنبال کننده در فضای مجازی به جایی نمی رسند چرا که بسیاری از آن ها واقعی نیستند یا برای برخی نیز این خواننده ها اعتباری نخواهند داشت.

جاوید با اشاره به لزوم برخورد جدی با این دست از خواننده ها و محتواها، یادآورشد: اگر برخورد جدی صورت بگیرد کسی جرئت ادامه دادن این راه را ندارد، وقتی جرمی برای آن ها دیده نشده هر چقدر برای آگاه سازی کار کنیم تاثیر چندانی نخواهد داشت.

پژوهشگر حوزه موسیقی با انتقاد از شیوه نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد، تصریح کرد: نظارت غلط یعنی شعرهای عاشقانه را تصویب می کنند که شایسته رهنگ نیست و به جایی بر نخورد این نشد نظارت نظارت باید تمام موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وی، افزود: برخی آقایان برای نقد موسیقی تعارف دارند و وارد آن نمی شوند اینگونه تولیدات را اگر برخورد جدی نشود همین راه برای آن ها ادامه خواهد داشت.

جاوید، گفت: در خارج از کشور نسبت به کارهای مستهجن قانون دارند اما در کشور خود هیچ تعریف قانونی نداریم و به همین جهت این افراد به خود اجازه می دهند به نام فرهنگ هر کاری می خواهند انجام دهند و عدم برخورد با آن ها عذاب روحی برای فعالان فرهنگی دارد.

نوشدارو پس از انتشار سمیه

پس از انتشار تیزر موزیک ویدئو هنجارشکنانه یکی از خوانندگان غیرمجاز در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی خانواده‌ها، ساترا با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از حقوق کودکان، 12اسفند طی ابلاغیه‌ای، انتشار آن را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد و مشخص نیست چرا سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در وزارت ارتباطات اجرا نمی شود.

 326

اما آگاهی رسانی از زندگی خانوادگی این افراد نیز به خوبی صورت نمی پذیرد تا جایی که پس از مدت ها افراد آن هم به صورت محدود متوجه اختلاف خانوادگی ساسی با همسر و فرزندش شده اند تا جایی که در افشاگری خواهر همسر سابق ساسی فرزند این فرد هم از گوش دادن آهنگ های پدر محروم شده است.

سال گذشته در همین روزها تجربه این خواننده را داشتیم و آن روز فکر خوبی در این زمینه نشد اما اگر این موضوع را جدی نگیریم مشخص نیست با اسم رمز موسیقی دشمنان قرار است چه بلایی بر سر جوانان ما بیاورند.

این اولین و آخرین محتوایی نخواهد بود که در فضای مجازی پخش خواهد شد اما قطعا برخوردهای مقطعی و یا برخورد های ظاهری نمی تواند راه مناسبی برای جلوگیری از استحاله فرهنگی کشور باشد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو