گروه : اقتصادی /

شناسه: 6694

29 اسفند 1402 10:42

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

برپایی ۲۳ مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی در گنبدکاووس

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: ۲۳ مرکز خرید تضمینی محصولات, شامل ۱۴ مرکز خرید گندم, ۵ مرکز خرید جو و ۴ مرکز خرید کلزا در شهرستان گنبدکاووس مستقر است.

به گزارش  قابوس نامه به نقل از  تسنیم، سعید حسن پور فوجردی عصر امروز در نخستین جلسه شورای کشاورزی شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: خوشبختانه در گنبدکاووس تولید گندم بسیار خوب است و 23 درصد تولید گندم استان گلستان در گنبدکاووس است و انتظار داریم دستگاه های مرتبط در زمان برداشت این محصول همکاری لازم دارند.

وی افزود: مراکز خریدی که سال گذشته کسری داشتند امسال در لیست مراکز خرید قرار نمی‌گیرند و مراکز ما با توجه به عملکردی که داشتند به 3 دسته سبز, زرد و قرمز تقسیم شدند و مراکز خرید قرمز از گردونه خارج خواهند شد.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: در سطح استان گلستان, حدود 170 نفر از کارمندان رسمی جهاد کشاورزی, طبق ماده 53 قانون اساسی در مراکز خرید مستقر هستند.

حسن پور تاکید کرد: در سال جاری مصوبه خوبی در کارگروه توسط استاندار داشتیم و قرار است در هر شهرستان حداقل 100 کیلومتر از جاده‌های بین مزارع رگلاژ شود.

وی یادآور شد: امید داریم در زمان برداشت محصول, تمهید مقدمات مراکز خرید پیش بینی شود, نکات ایمنی رعایت شود و تسهیلات لازم برای تجهیز خودروهای کشاورزی در نظر گرفته شود و مراکز خرید به گونه‌ای پیش‌بینی شود که کمترین ترافیک در سطح شهرستان ایجاد شود.

عبدالقدیر کریمی, معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس هم در این جلسه اظهار داشت: در سال گذشته  یک میلیارد ریال برای تجهیز وسایل آتش‌نشانی از محل اعتبارات شهرستان در نظر گرفته شد که متاسفانه تخصیص نیافت.

وی افزود: در حال حاضر برای تجهیز 2 خودرو آتش‌نشانی به پمپ آب, مبلغ 500 میلیون ریال نیاز است تا  در زمان برداشت محصولات کشاورزی و آتش سوزی‌های احتمالی در این زمان, بتوانیم خدمات خوب و به موقع ارائه دهیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: انتظار داریم با همکاری دستگاه‌های مرتبط و نظارت‌های مستمر و دقیق, فصل برداشت محصول خوبی را در شهرستان داشته باشیم و کمترین ترافیک و کاهش ضایعات محصولات را داشته باشیم.

اختصاص بیش از 130 میلیارد ریال برای تجهیز ادوات کشاورزی گنبدکاووس‌

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس نیز گفت: بیش از 130 میلیارد ریال برای خرید و تجهیز ادوات کشاورزی مانند کمباین و تراکتور در گنبدکاووس تخصیص یافته که تاکنون بیش از 100 میلیارد ریال آن جذب شده است.

‌غلامعلی نورا ‌اظهار داشت: با اعتبار بیش از 100 میلیارد ریال, بیش از 205 دستگاه انواع تراکتور, 9 دستگاه کمباین و 83 دستگاه ادوات دنباله دار خریداری شده است.

وی افزود: در حال حاضر برای برداشت محصولات کشاورزی, تعداد 430 دستگاه کمباین و بیش از 5 هزار دستگاه انواع تراکتور در شهرستان فعالیت دارد.

معاون مدیر کل و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: در سال زراعی 97-96 ,14 هزارتن کود اوره, 6 هزار تن فسفاته و مقدار قابل توجهی کود پتاسه داشتیم و 8 هزار نفر کشاورز در بخش های مختلف توسط کارشناسان آموزش‌های لازم در جهت خاک ورزی حفاظتی, تولیدات گیاهی, نظارت بر کود توزیعی و غیره دیدند.

نورا تاکید کرد: تاکنون از 123 هزار هکتار اراضی کشت شده گندم پیش بینی می شود 103 هزار هکتار آن قابلیت برداشت داشته, از 21 هزارو 457 هکتار جو کاشته شده, 16 هزار هکتار آن قابلیت برداشت و از  بیش از 12 هزار هکتار کلزا کشت شده, بیش از 11 هزارو 900 هکتار قابل برداشت باشد.

وی یادآور شد: پیش بینی ما برای تولیدات محصولات استراتژیک شهرستان گنبدکاووس درباره گندم 271 هزار تن, کلزا 24 هزار تن و جو 26 هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس درباره طرح‌های تحقیقاتی گفت: اقدامات خوبی در سال زراعی جاری در زمینه اجرای طرح‌ها داشتیم و امسال 18 طرح مقایسه ارقام و ترویجی در حوزه مراکز جهاد کشاورزی به منظور افزایش محصولات کشاورزی و بذر سازگار با منطقه انجام شده و توانستیم افزایش محصول در زمینه گندم, جو و کلزا داشته باشیم.

وی اظهار کرد: حوزه زراعی شهرستان را به 50 پهنه تقسیم بندی کردیم و در هر 2-3 روستا یک کارشناس جهت برگزاری کلاسهای توجیهی, ساماندهی کشاورزان, ایجاد طرح‌های ترویجی و تحقیقی و مقایسه ارقام و جمع‌آوری اطلاعات برای ثبت در سامانه تعیین کردیم.

انتهای پیام/ش

نویسنده :

نظرات
آرشیو