شناسه: 9265

29 اسفند 1402 13:35

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

جاماندگان یارانه نقدی برای ثبت نام چه کارهایی باید انجام دهند؟

پرداخت یارانه نقدی به افراد واجد شرایط، براساس دستورالعمل مشترک وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه  اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم ترین طرح های اقتصادی کشور است که با هدف حذف تدریجی یارانه های پنهان از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام و پرداخت مستقیم و نقدی به دهک های پایین جامعه از اواخر دهه ۸۰ کلید خورد.

در اولین مرحله ۶۸ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۷۵۸ نفر در قالب حدود ۲۰ میلیون خانوار برای دریافت یارانه ثبت نام کردند و همچنین اولین یارانه نقدی به میزان ۴۵۵۰۰ تومان آذر ماه سال ۸۹ به حساب ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشمول واریز شد.

تا خرداد امسال در مجموع ۱۲۴ مرحله یارانه نقدی به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واریز شده است. افراد خانواده‌هایی که مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شدند از ابتدا تاکنون ۵ میلیون و ۶۴۲ هزار تومان دریافت کردند که براساس آخرین آمار، ۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند.

در سال ۹۳ یک بار دیگر فرصت داده شد تا افراد متقاضی برای دریافت یارانه ثبت نام کنند اما از زمان آغاز پرداخت یارانه نقدی به ترتیب و در چند مرحله دهک های بالای جامعه از نظر درآمد از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شدند، در مقابل اقشاری هستند که خواهان اضافه شدن به لیست یارانه بگیران هستند.

حاجتی رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها گفته بود، ثبت نام از متقاضیان جدید تکلیف قانون مجلس است و در صورت انجام فرآیند ثبت نام و آزمون وسع، سازمان هدفمندی یارانه‌ها آمادگی دارد از تیر ماه پرداخت یارانه را آغاز کند.

آزمون وسع یا آزمون وسایل، بررسی رسمی وضع مالی یک فرد به منظور تعیین نیاز آن برای دریافت کمک‌های دولتی است ، در ابتدای خرداد هیات وزیران مصوب کرد که به همه‌ کسانی که یارانه نمی‌گیرند فرصت داده شود که برای دریافت یارانه نقدی و معیشتی ثبت نام کنند.

این فرصت ثبت‌نام فقط مختص یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی نیست و متقاضیان می‌توانند برای دریافت یارانه معیشتی بنزین نیز ثبت درخواست کنند.

به موجب آیین نامه تبصره ۱۴، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به منظور ایجاد وحدت رویه در شناسایی خانوارهای مشمول دریافت یارانه، نسخه ای از تمامی داده‌ها و اطلاعات به روز شده هویتی، اقتصادی و بانکی موجود در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را برای اجرای تکالیف قانونی و تشکیل پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار دهد تا برای انجام آزمون وسع و پاسخگویی مراجعان استفاده شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین موظف است امکانات مورد استفاده متقاضیان دریافت یارانه نظیر سامانه ثبت اعتراضات، پاسخگویی، آزمون وسع و پیامکی را ضمن انجام آموزش های لازم در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار دهد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در آخرین اطلاعیه برای ثبت نام افراد متقاضی دریافت یارانه اعلام کرده است که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ و آئین‌نامه مصوب دولت، کسانی که در سال ۱۳۹۳ از ثبت نام یارانه‌ها جا مانده یا افرادی که خانواده آن‌ها یارانه‌بگیر نبوده، اما با ازدواج از خانواده جدا شده‌اند چنانچه متقاضی دریافت یارانه هستند، می‌توانند طبق شرایطی که اعلام خواهد شد برای ثبت نام اقدام کنند.

پس از هماهنگی‌های لازم با ستاد ملی کرونا نحوه مراجعه حضوری به مراکز مربوطه برای ثبت نام در شهر‌هایی که خطر گسترش کرونا وجود نداشته باشد اعلام می‌شود. و طبق اطلاعیه وزارت کار افراد متقاضی دریافت یارانه تا اعلام شرایط از سوی این وزارتخانه از مراجعه حضوری به این وزارتخانه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها خودداری کنند.

نام‌نویسی جدید یارانه با اعلام زمان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می شود و هر زمانی که وزارت کار اعلام کند سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باید ثبت‌نام را آغاز کند. احتمالا برای ثبت‌نام یک سامانه معرفی می‌شود که همه متقاضیان از طریق سامانه درخواست خود را ثبت کنند.

چه کسانی می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

همه‌ کسانی که یارانه نمی‌گیرند چه کسانی که انصراف داده‌اند، چه کسانی که از ابتدا یارانه نگرفته‌اند و چه کسانی که طی سال‌های قبل از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو