گروه : سیاسی / سیاسی /

شناسه: 9098

29 اسفند 1402 12:00

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بازی جدید اصلاح‌طلبان با مردم؛ بالاخره رئیس جمهور اختیار دارد یا نه؟/ چه کسانی روحانی را مقصر می دانند؟

اختیاردار شدن ناگهانی رئیس جمهور آن هم در آستانه انتخابات سیاستی است که اصلاح طلبان برای فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت مورد حمایت خود در پیش گرفتند؛ سیاستی که از یک سو علاقه بخشی از این جریان برای دست اندازی به پاستور را توجیه می کند و از سوی دیگر با معرفی روحانی به عنوان تنها مقصر، بار را از شانه آنها برمی‌دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه : موضوع اختیارات رئیس جمهور از جمله موضوعاتی است که از سالها پیش مورد اظهارنظرهای مختلف از سوی جریان سیاسی اصلاح طلب در کشور قرار گرفته است؛ موضوعی که یک روز احزاب اصلاح طلب از محدود بودن آن گله مند هستند و روز دیگر میزان این اختیارات را حتی فراتر از سایر کشور ها دانسته و عدم استفاده از این اختیارات را گناه رئیس قوه مجریه می دانند.

بهزاد نبوی، چهره اثرگذار اصلاح طلبان از جمله کسانی بود که در سال 96 و همزمان با آغاز چهار سال دوم ریاست جمهور حسن روحانی کلید واژ «اختیارات ضعیف رئیس جمهور» را در فضای سیاسی کشور مطرح کرد.

22 اسفند سال 96 یعنی چند ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری درحالی که دولت هیچ دستاوردی از برجام نداشت و وعده هایی که برای انجام مذاکره داده بود عملی نشده بود، روزنامه شرق گفتگویی از بهزاد نبوی منتشر کرد که در آن از این چهره اصلاح طلب از اختیارات رئیس جمهور را حداکثر 10 تا 15 درصد دانسته بود.

  306
 307

نبوی البته تنها یک بار به بیان این اظهارات بسنده نکرد، وی در خرداد 98 نیز در گفت و گو با سایت خبری «خبرآنلاین» بر محدود بودن اختیارات رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: «کم بودن «اختیارات رئیس‌جمهور» حرف درستی است»

حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در تیر ماه سال 98 در گفت و گو با روزنامه شرق به مسئله محدود بودن اختیارات رئیس جمهور پرداخته بود و گفته بود: « یا به رئیس‌جمهور اختیار داده شود یا با ایجاد نخست‌وزیری، رهبر نخست‌وزیر را به مجلس معرفی کند؛ بعد از حذف نخست وزیر در کشور، ریاست‌جمهوری آقای روحانی چهارمین تجربه ماست که نشان می‌دهد با گذشت زمان جایگاه و مسئولیت‌های قوه مجریه با ضعف مواجه شده است.
 308
 308

این سوال البته از آقای نبوی و هم قطارانش مطرح است که اگر بر این باور هستند که اختیارات دولت محدود است پس چرا در آستانه برگزاری انتخابات خود را به آب و آتش می زنند تا رد پایی در دولت از جریان خود به جای بگذارند.

اصلاح طلبان باید توضیح دهند که آیا یک شبه اختیارات رئیس جمهور کاهش پیدا کرده یا سالهاست این رویه در قانون کشور مشهود است اگر بر این باروند که هیچ رئیس جمهوری از اختیارات بیش از 15 درصد برخوردار نیست با چه انگیزه تمام قد پشت حسن روحانی ایستاده و از او حمایت کردند تا وی راهی پاستور شود، شاید نظریه پردازان اردوگاه اصلاحات در سودای دست اندازی بر قدرت قوه مجریه از طریق کاندیدای مورد حمایتشان بودند.

در آوردگاه انتخابات ریاست جمهوری محمدرضا خاتمی در حمایت از روحانی سنگ تمام گذاشت و گفت «ما تضمین روحانی هستیم»

 310

تناقض بین رفتار و گفتار اصلاح طلبان زمانی نمایان می شود که بهزاد نبوی مطرح کننده تئوری «محدود بودن اختیارات رئیس جمهور» این روزها به عضو حقیقی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در آمده است تا به زعم خود در انتخاب رئیس جمهوری 1400 نقش آفرینی کند.

در حالی که فضای سیاسی کشور در آوردگاه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته، طیف های سیاسی اصلاحات با اظهارات متناقض یکدیگر را رد یا تایید می کنند.

عده ای با وجود آنکه به طور رسمی وارد فعالیت های انتخاباتی شده و کاندیداهای حزب خود را معرفی می کنند، معتقدند رئیس جمهور اختیارات دندان گیری ندارد و عده ای دیگر هم که براین باورند که اتفاقا رئیس جمهور از اختیارات مکفی برخوردار است توپ را به زمین حسن روحانی انداختند که وی نتوانست از اختیارات خود استفاده کند.

کارگزارنی ها چهره هایی همچون محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری را برای ورود به انتخابات آماده می کنند، دوم خردادی ها هم پشت محمدجواد ظریف صف کشیدند تا او را به میدان رقایبت های انتخاباتی سوق دهند. تعدد مدعیان کرسی ریاست پاستور در اردوگاه اصلاحات در حالی بالاست که برخی گله مند از نبود اختیارند و برخی دیگر ادعای هم فکران سیاسی خود را رد می کنند.

محمد عطریانفر، یک عضو دیگر از نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی در رد ادعای بهزاد و نبوی و حسین مرعشی و بسیاری دیگر از همفکرانشان گفته است: «مسئولیت ریاست جمهوری مطابق با وزنی که قانون اساسی و میثاق ملی کشور  بدان داده کاملا مشخص است، قانون اساسی اهمیت و جایگاه رفیعی به موقعیت ریاست محترم جمهوری در منظومه مسئولیت‌های کلان کشور داده است»

 311

وی در این گفت و گو البته به اردوگاه خودی حمله کرده و گفته: کسانی که به این بخش از اختیارات رئیس جمهور ایراد می‌گیرند، ایرادشان وارد نیست.

این چهره سیاسی فعال در فتنه 88 رئیس جمهور مورد حمایت حزب مطبوعش را مورد خطاب قرار داده و گفته  می‌توان رئیس جمهور را نیز مورد خطاب قرار داد که چرا شما از حیطه اختیارات و حوزه مسئولیت‌های خود به درستی دفاع نمی‌کنید!


حال در بین این تناقض گویی ها که یکی اختیارات رئیس جمهور را محدود می داند و یکی دیگر رئیس جمهور را دارای اختیارات قانونی لازم می داند، صادق خرازی در گفتگو با ایسنا اظهاراتی جنجالی مطرح کرده است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه مطرح کردن دولت پنهان فقط برای فرار رو به جلو و عدم پاسخگویی است، گفت: احمدی نژاد شش سال ثابت کرد که رئیس جمهور می تواند نفر اول اجرایی در کشور باشد.

خرازی در واکنش به اظهارات برخی هم حزبی هایش که شرایط فعلی کشور را به گردن دولت در سایه انداختند نیز گفته است: «دولت پنهان نتیجه عملکرد دولت رسمی است»

این اظهارات چند پهلو و بو دار از اردوگاه اصلاحات خبر از سناریوی جدید این جناح سیاسی برای بازی دادن مردم می دهد.

اختیاردار شدن ناگهانی رئیس جمهور آن هم در آستانه انتخابات سیاستی است که اصلاح طلبان برای فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت مورد حمایت خود در پیش گرفتند، سیاستی که از یک سو علاقه بخشی از این جریان برای دست اندازی به پاستور را توجیه می کند و از سوی دیگر با معرفی روحانی به عنوان تنها مقصر، بار را از شانه آنها برمی‌دارد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو