شناسه: 3993

06 اردیبهشت 1403 22:38

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گلستان:  گنبدکاووس شهر ملی فرش ترکمن شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از  تسنیم از گرگان، به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار داشت: ازآنجائی که فرش ترکمن دردنیا شناخته شده و نقوش و تکنیک آن منحصربفرد است، برای هویت‌بخشی و برندسازی در صنایع دستی و فرش و همچنین در راستای حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان و ارتقاء توان تولیدی و مالی فعالان این صنعت دراستان گلستان، با پیگیری‌های این اداره کل پرونده ثبت ملی گنبدکاووس تهیه و به شورای راهبردی ثبت شهرهای ملی وجهانی ارائه شد و پس ازدفاع، گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت توجه به بخش صادرات در حوزه صنایع دستی است افزود: ثبت گنبدکاووس به عنوان  شهر ملی فرش ترکمن در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی پیش نیازی برای ارسال پرونده این شهر به شورای جهانی صنایع دستی بود و از این رو از اهمیت به سزایی برخوردار است و پرونده این شهر جهت ثبت جهانی در آینده نزدیک به شورای ثبت جهانی صنایع دستی ارسال خواهد شد.

کریمی تصریح نشان کرد: تاکنون در شهرستان گنبد کاووس 2750 کارگاه انفرادی، 10 واحد تولیدی گروهی در حوزه صنایع دستی و تولید فرش ترکمن شناسایی و مشغول فعالیت هستند که شناسایی هنرمندان فرش ترکمن شهرستان گنبد کاووس از سوی کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: همچنین زیورآلات ترکمن در شهرستان گنبدکاووس هم یکی دیگر از کاندیدهای شهر ملی در کشور است که پرونده آن توسط این اداره‌کل تهیه و جهت بررسی به شورای راهبردی شهر ملی ارسال شد. زیورآلات ترکمن در سال 1391 به شماره 549  در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به ظرفیت‌های بالای صنایع دستی شهرستان گنبدکاووس در حوزه‌های مختلف گفت: امیدواریم ثبت گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن سبب شود این فرصت زمینه اشتغال و توسعه بیشتر شهرستان گنبدکاووس را در صنعت فرش ترکمن فراهم آورد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو