شناسه: 9083

29 اسفند 1402 09:35

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

شب آرزو‌ها چه اعمالی انجام دهیم؟

اولین شب جمعه ماه رجب، به نام «لیلةالرغائب» نام دارد که پیامبر (ص) سفارش کرده‌اند از آن نباید غافل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه، «رجب»، ماه خداست؛ ماه پربرکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. پیامبراکرم (ص) فرمود: هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می‌شود و غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از در‌های جهنم بر روی او بسته می‌شود.

 ماه رجب، ماه استغفار امت است

 اعمال ماه‌های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان است، برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده کنیم که پیامبر (ص) در این خصوص می‌فرمانید: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.»
حضرت رسول (ص) هنگامی که فضیلت ماه رجب را برای اصحاب خود بیان می‌کردند، درباره «لیلةالرغائب» فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلةالرغائب» نامیده‌اند.»

 نماز شب «لیلةالرغائب»

 پیامبر اکرم (ص) در فضیلت این نماز می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید:‌ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

 میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو به مشامم نرسیده است. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و، چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند. (منبع: اقبال الاعمال - المراقبات)

 اعمال شب «لیلةالرغائب»

 مهم‌ترین عمل «لیلةالرغائب» به جا آوردن ۱۲ رکعت نماز است؛ روز پنجشنبه اوّل ماه رجب را روزه می‌گیرید، چون شب جمعه داخل شود ما بین نماز مغرب و عشاء ۱۲ رکعت نماز می‌گذاری، هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» مى‏‌خوانى و هنگامى که از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى‌گویى:

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].

 خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

 سپس به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه می‌گویى:

 سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

 آنگاه سر از سجده بر مى‌دارى و هفتاد مرتبه مى‌گویى:

 رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ

 پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من مى‏ دانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگترى.

 دوباره به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه مى‏ گویى:

 سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

 پاک و منزّه است، پروردگار فرشتگان و روح

 سپس حاجت خود را مى‏ طلبى که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

 اعمال لیله الرغائب و فضیلت شب آرزوها

دلیل نامگذاری لیله الرغائب چیست؟

 علّت این که شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب نامیده‌اند این است که این شب از اهمیت و فضیلت زیادی برخوردار است و برای آن شب، اعمالی ذکر شده است که هر کس آن‌ها را به جا بیاورد إن شاء الله حاجت‌های او برآورده خواهد شد و این شب از شب‌های معدودی است که از اهمیت و فضیلت خاصّی برخوردار است./جزئیات بیشتر

 در شب آرزوها چه کارهایی انجام دهیم؟

از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‌‏ای در آسمانها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان می‌فرماید: «ای فرشتگانم هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو