گروه : اجتماعی /

شناسه: 4473

29 اسفند 1402 05:46

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

گزارشی به بهانه درگذشت "مریم میرزاخانی"؛ خروج نخبگان از کشور به چه قیمتی؟/ ادامه تحصیل نخبه گلستانی در آمریکا

علم دیگر مختص یک کشور نیست و هرکس حق دارد راه تحصیل و آینده خود را انتخاب کند اما آنچه مهم است، دولتمردان ما باید فکری کنند که نخبگانی که مدارج علمی را طی می کنند دنبال شغل نگردند و مشاغل برای این افراد محیا باشد.

به گزارش قابوس نامه، به نقل از کلاس بیست؛ آموزش و پرورش با تمام حواشی و با دست خالی نخبگان را معرفی می کند اما مسئولان به هر قیمتی نمی خواهند آنان را نگه دارند.

زمانی که دانش آموز گلستانی در سال 94 مدال برنز المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک را کسب کرد، هیچ کس از دوستان و آشنایانش او را برای ادامه تحصیل در ایران ترغیب نمی کرد.

بسیاری از اطرافیان در آن زمان می گفتند که جای دانش آموز نخبه ای مانند پارسا در ایران نیست او باید در بهترین دانشگاه های جهان درس بخواند و کرسی های علمی جهانی کسب کند.

parsaa13

او نیز در نخستین مصاحبه خود بعد از کسب مدال گفته بود هیچ کس برای این فراد نخبه ارزش قائل نیست.

البته عدم حضور استاندار در مراسم استقبال وی نیز تاحدودی بر گفته این نخبه نوجوان صحه می گذاشت.

از همه اینها که بگذریم پارسا اکنون در امریکا و در رشته فیزیک هسته ای درس می خواند.

هر چند که در گفتگویی تاکید کرده که به ایران باز خواهد گشت و می خواهد بالاترین مدارج علمی را فرا بگیرد اما شرایط خاص نخبگان در کشور بازگشت این نخبه گلستانی را نیز تاحدودی به آرزو تبدیل کرده است.

او گفته؛ در ایران حتی کلید کتابخانه را هم دست ما نمی دادند اما در آنجا کلید آزمایشگاه با آن همه تجهیزات را در اختیار آنها قرار می دهند تا در هر زمان از شبانه روز برای تحقیق و پژوهش از آن استفاده کنیم .

دستگاه ها شرایط مطلوب با جذابیت بالا برای اشتغال نخبگان فراهم آورند.

qabsameh nokhbe

نخبگان سیاسی نیستند/نخبه گلستانی سال ها بیکار بود

به گفته؛ "حسن مقصودلو" کارشناس آموزشی؛ علم دیگر مختص یک کشور نیست و هرکس حق دارد راه تحصیل و آینده خود را انتخاب کند اما آنچه مهم است، دولتمردان ما باید فکری کنند که نخبگانی که مدارج علمی را طی می کنند دنبال شغل نگردند و مشاغل برای این افراد محیا باشد.

مدیر باسابقه بیرستان شهید بهشتی( استعدادهای درخشان) با بیان اینکه مسئله نخبگان را سیاسی نکنیم، متذکرشد: مسئولان باید شرایط مطلوب را برای جضور دانشمندان در کشور فراهم آورند تا کشورهای غربی به جای اینکه دانشمند ما را ببرند محصول ما را ببرند.

وی به اوضاع شغلی یکی از نخبگان استان گلستان اشاره کرد و افزود: این نخبه استان با وجود اینکه در دانشگاه شریف تحصیل کرد و مدت کوتاهی هم در خارج از کشور حضور داشت تا به امروز در جایی اشتغال نداشت و بعد از چند سال و آن هم با واسطه های فراوان توانست در سازمانی مشغول به کار شود و این مایه تاسف برای جامعه علمی و هدر رفت نخبگان ماست.

123698520

فراهم کردن زمینه اشغال و فرصت های پژوهشی با جذابیت بالا مانع خروج نخبگان از کشور

"ابراهیم حاجیلری" معاون مدیرکل آموزش و پرورش گلستان نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: المپیادهای علمی نخبه پروری، تولید علم و ارائه ایده های ناب برای ارتقای وضعیت موجود و توسعه تمام شاخص ها در حوزه های تولید و خدمات،مدیریت و کار آفرینی می باشد که همه ساله دانش آموزان مستعد سراسر کشور را معرفی می کند.

وی نخبگان را بالاترین سرمایه نیروی انسانی موثر هرجامعه برشمرد و افزود: همه دستگاه ها باید فرصت ها، امکانات و شرایط مطلوب با جذابیت های بالا و فرصت های پزوهشی را فراهم آورند تا این نوجوانان و جوانان در کشور خودمان توانمندی و دانش خود را در جهت ارتقای شاخص های علمی و اقتصادی و اجتماعی به کار ببرند.به گفته بسیاری کارشناسان این حال و روز بسیاری از نخبگان در کشور است که حال همه ساله باتلاش های فراوانو شرکت در المپیادهای علمی و جشنواره ها در رشته های مختلف شناسایی معرفی می شوند اما کم توجهی مسئولان به آنان باعث دلسردی آنان و ادامه ندادن مسیر در کشوری می شود که از آن رشد کرده اند لذا با روبرو شدن با دعوت نامه های علمی سایر کشورها ابتدا برای تحصیل و سپس برای همیشه رخت سفر می بندند.

نخبگان را دریابیم، میرزاخانی ها نیازمند توجه اند.

 انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو