شناسه: 2059

09 فروردین 1403 20:23

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:  بانک‌ها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست؛ هر چه هم می‌گوییم فایده‌ای ندارد

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بانک‌ها قوانین بانکداری اسلامی را دور می‌زنند گفت: بانک‌ها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست و به بخشنامه‌ها استناد می‌کنند و این زیان است، هر چه هم می‌گوییم فایده‌ای ندارد.

به گزارش قابوس نامه، به نقل از تسنیم،آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  بانکداری ضرورتی در دنیای امروز است اظهار داشت: بانک محل مبادلات مالی مردم است و بدون بانک فعالیت‌های بزرگ اقتصادی انجام نخواهد شد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه بانکداری کنونی از غرب آمده و اسلامی نیست افزود: باید سیستم بانکداری اسلامی شود هر چه می‌خواهیم بانکداری را اسلامی کنیم باز هم غربی است از همین رو باید مطالعات وسیعی در این زمینه صورت بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه  تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی نظرات نهایی طرح بانکداری اسلامی را به مراجع بدهد تا در این موضوع با جدیت مطالعه و بررسی شود.

وی مشکل مهم را اجرای بانکداری اسلامی دانست و گفت: بانک‌ها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست و به بخشنامه‌ها استناد می‌کنند و این زیان است، هر چه هم می‌گوییم فایده‌ای ندارد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بارها به روسای بانک‌ها مسائل و مشکلات را مطرح کرده‌ایم اما به تکلیف خود عمل نمی‌کنند خاطرنشان کرد: باید راهی برای عملیاتی شدن طرح بانکداری اسلامی باید تعریف شود، مسئولان به دنبال درآمد بیشتر هستند وقتی هم می‌بینند کار سخت است کار را به مردم واگذار می‌کنند

استاد برجسته حوزه علمیه ضمانت اجرای طرح بانکداری اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: بانک‌ها قوانین بانکداری اسلامی را دور می‌زنند، با بهانه‌های مختلف کلاه سر قانون می‌گذارند.

وی با بیان اینکه مشکل بیش از آنکه در قانون باشد در اجراست افزود: مردم باید آموزش ببینند  و رسانه‌ها در این آموزش مشارکت داشته باشند وگرنه قوانین روی کاغذ به جایی نمی‌رسند و در عمل گرفتار همان مشکلات قبل می‌شویم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه بعد از اصلاح قانون ضمانت اجرایی و آموزش باید موردتوجه قرار گیرد عنوان کرد: ریشه اصلی این است که نظام بانکداری از غرب آمده برای همین هر چه تلاش می‌کنیم  اشکالات را رفع کنیم باز همان مسائل تکرار می‌شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو