شناسه: 2462

29 اسفند 1402 06:59

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

معاون جهاد کشاورزی استان گلستان: ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کم‎بازده استان گلستان به باغ تبدیل می‎شود

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کم بازده استان گلستان به باغ تبدیل می‎شود گفت: از سال ۱۳۸۲ تاکنون ۲۲ هزار هکتار باغ در استان گلستان احداث شده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم، محمد باقری عصر امروز در جلسه کارگروه امور اقتصادی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان برگزار شد اظهار داشت: سطح اراضی مستعد کشت استان گلستان حدود 600 هزار هکتار است  که 110 هزار هکتار آن به صورت شیب‎دار در جنوب استان واقع شده است.

وی تصریح کرد: هر ساله حدود 20 تن در هکتار خاک حاصلخیز از بین می‎رود  و در صورت ادامه این روند در کمتر از 10 سال آینده این اراضی از لحاظ باروری خارج خواهد شد و قابلیت کشت را نخواهد داشت هر چند در شرایط موجود بخشی از آنها رها شدند.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ابراز داشت: رهاسازی این اراضی به شکل کنونی خسارت‎های ملی و جانی فراوان مانند سیل در استان، فرسایش و از بین رفتن خاک حاصلخیز و مهاجرت روستائیان به شهر ها را در پی داشته است.

باقری اظهار کرد: در سال 1380 که میزان خسارت سیل 60 میلیارد برآورد شده بود هزینه کل اجرای طرح  در سطح 110 هزار هکتار 72 میلیارد تومان برآور می‎شد و چنانچه خسارت همین سال به نرخ امروز محاسبه کنیم متوجه می‎شدیم که خسارتی بالغ بر 600 میلیارد تومان را به نرخ امروز برجا گذاشته است.

وی به تدوین و اجرای طرح تبدیل کاربری اراضی با هدف بهبود وضع موجود با مشارکت خود کشاورزان اشاره کرد و یادآور شد: براساس مطالعات انجام شده در سال 74 توسط  شرکت مشاور جامع ایران حدود 110 هزار هکتار اراضی شیبدار در جنوب استان گلستان از شهرستان بندرگز تا کلاله واقع شده که استعداد توسعه باغ را دارند و این مطالعات در سال‎های 1381 و 1382 همزمان با آغاز طرح بروزرسانی شده است.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به شیوه‎نامه  تخصیص، واگذاری و توسعه باغات در اراضی شیبدار از سوی وزارتخانه در سال 1394 اشاره کرد و افزود: در قالب این مصوبه مقرر شد  110 هزار هکتار از اراضی زراعی کم بازده استان گلستان با هدف کاهش خسارت سیل ،کاهش فرسایش و افزایش درآمد بهره برداران با مشارکت کشاورزان به باغ تبدیل شود که از سال 1382 تاکنون، احداث باغ در سطح 22 هزار هکتار با اعتباری حدود 30 میلیارد تومان صورت پذیرفته و توفیقاتی را در پی داشته است.

باقری به وجود 22 نهالستان مجوزدار با توانایی تولید 2.5 میلیون نهال شناسه‌دار به بهره‌برداران و ساماندهی تولید نهال  در استان گلستان اشاره کرد و  گفت: مقرر است 65000 هکتار از اراضی فوق طی برنامه ششم و هفتم تحت کشت گونه‎های فندوق، گردو، زیتون قرار بگیرد.

وی افزود: خودکفائی استان در تامین روغن مورد نیاز که یکی از آرزوهای دیرینه مسئولان کشور و استان است با اجرای این طرح حاصل خواهد شد و همچنین مزیت‎هایی مانند ایجاد اشتغال مستقیم برای 22 هزار نفر، افزایش درآمد حداقل 3.5 برابری کشاورزان، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب و خاک را به همراه دارد.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به چشم‌انداز تولید گیاهان دارویی در استان گلستان اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی از 144 هکتار به بیش از 2 هزار هکتار، افزایش تعداد واحدهای فرآوری از دو واحد به هفت واحد، افزایش میزان تولیدات گیاهان دارویی از 166 تن به نزدیک 5 هزار تن در چشم‎انداز 1404 در استان گلستان دیده شده است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو