شناسه: 2479

29 اسفند 1402 11:08

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

جوانان بخوانند؛  توصیه‌هایی برای در دست گرفتن افسار خشم/ "ساعت خشم" چه ساعتی است؟
خشم به یکی از مهم‌ترین حالت‌های عاطفی انسان اطلاق شده و به عقیده روانشناسان کاملا قابل کنترل است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عواملی مانند ترافیک، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پر چرب، شور و تند، تماشای فیلم های خشن و گوش کردن به موسیقی های تحریک کننده باعث بروز خشم در افراد می شود. 
 
در زمان بروز عصبانیت اطرافیان می‌توانند با رعایت سکوت، ایجاد آرامش و نورانی کردن منزل خشم فرد را کنترل کنند.
 
نرگس مولایی روانشناس عمومی خشم را یک حالت عاطفی عنوان کرد و گفت: افراد برای رهایی از فشارهای روحی و روانی به حرکات و گاهی رفتارهای غیر قابل کنترل دست می زنند.
 
این روانشناس عمومی، رفتارهای غیر منصفانه را یکی از دلایل ایجاد خشم دانست و اظهار داشت: عواملی چون موانع دستیابی به خواسته های افراد، ضعف یا ناتوانی، تحمیل افکار و عقاید، تهمت، محدودیت های شدید و استفاده از زور و اجبار از دیگر دلایل ایجاد خشم در افراد است.
 
مولایی اضافه کرد: هر انسانی در زندگی شخصی خود و در جهت رسیدن به اهداف و ایجاد ارتباط با محیط و اطرافیان با موانع زیادی روبرو است که این موانع، حس ناتوانی را افزایش می دهد و همین عامل باعث بروز رفتارهایی همچون خشم، عصبانیت، فریاد و گاهی گریه در افراد می شود.
 
فشار خون خشم را تشدید می‌کند
مولایی با اشاره به بروز علائم خشم عنوان کرد: ضعف حواس، افزایش فشار خون و حرارت بدن و ناتوانی در اراده از نشانه های ایجاد خشم در افراد است و کنترل خشم و عصبانیت زوجین از مهمترین راه های رسیدن به آرامش روحی و روانی در میان خانواده ها است.
 
وی با اشاره به تاثیر ساعات روزانه بر بروز خشم و عصبانیت اظهار داشت: به دلیل افت فشار خون در زمان بیدار شدن از خواب، مصرف صبحانه باعث کاهش بروز خشم و عصبانیت در اول صبح می شود.
 
مولایی با اشاره به اینکه امکان خشمگین شدن افراد در بازه زمانی 8 الی 10 صبح بیشتر از سایر زمان ها است، تصریح کرد: به دلیل اینکه اکثر افراد در این ساعت بیرون از منزل بوده و برای رسیدن به مقصد از وسایل نقلیه استفاده می کنند و از طرفی بیشتر وقتشان را در ترافیک به سر می‌برند، کنترل خود را از دست داده و خشمگین می‌شوند.
 
صرف ناهار عاملی موثر در کنترل خشم
این روانشناس با بیان اینکه گرسنگی بین ساعات 11 و 13 باعث افزایش خشم و عصبانیت افراد می شود، تاکید کرد: مصرف وعده ناهار در زمان مشخص احساسات منفی چون خشم را تعدیل می‌کند.
 
وی با بیان اینکه بروز خشم و عصبانیت در بازه زمانی 14 الی 16 کمتر است، گفت: جهت کاهش این حالات روحی مصرف میان وعده در این ساعات از روز مفید است.
 
مولایی با اشاره به اینکه ترافیک سنگین، آلودگی هوا و فعالیت زیاد در ساعات 14:30 الی 18 باعث افزایش خشم و عصبانیت افراد می شود، تصریح کرد: به دلیل خستگی ناشی از کار در ساعت 18:30 الی 19 با همسرتان که از سرکار می آید، با ملایمت رفتار کنید زیرا رفتار شما در ایجاد آرامش و یا خشم و عصبانیت تاثیرگذار است.
 
در این ساعات کاسه صبر به راحتی لبریز می‌شود
این روانشناس بیان کرد: با نزدیک شدن به ساعت 8 شب یا زمان صرف شام به دلیل کاهش قند خون، از صبر و تحمل افراد کاسته شده و کوچکترین عامل ناخوشایند به راحتی باعث بروز خشم و عصبانیت می شود.
 
وی افزود: افراد در ساعات 9 الی 10 شب که زمان استراحت و خواب است، کمتر خشمگین می شوند. البته تماشای فیلم های خشن، ترسناک و موسیقی های تحریک کننده در بروز خشم در این ساعات نقش بسزایی دارند.
 
مولایی با بیان اینکه در ساعت 11 شب مصرف یک لیوان شیر گرم خوابی راحت و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد، تاکید کرد: ایجاد عواملی مانند صداهای ناهنجار و روشنایی در زمان 12 شب الی 5 صبح باعث احساس ناراحتی و در نتیجه بروز خشم و عصبانیت در افراد می شود.
 
خشم باعث آسیب به خود و اطرافیان می شود!
این روانشناس با بیان اینکه افراد خشمگین به خودشان آسیب می زنند، افزود: خشم و عصبانیت در افراد باعث بروز عواملی همچون از دست دادن فرصت ها، تحمیل زیان های اقتصادی، بروز آسیب های جسمی و روحی به اطرافیان و از بین رفتن حرمت بین افراد می شود.
 
وی درباره راه‌های کاهش خشم تصریح کرد: عواملی از قبیل ترسیم نقاشی، گوش دادن به موسیقی های ملایم، دوری از عوامل تحریک کننده حس ناراحتی، نرمش، نوشیدن آب خنک و مشورت با اعضای خانواده در کاهش بروز خشم و عصبانیت تاثیر بسزایی دارد.
 
خشمگین شدن برای دستیابی به خواسته ها همیشه موثر نیست و در اکثر زمان ها باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر روحی، روانی و جسمی در خود و اطرافیان می شود.
 
فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف و خواسته هایمان باید اول با صبر و حوصله موانع بین راهمان را برطرف کنیم و سپس برای رسیدن به نتایج مثبت تلاش کنیم.
 
گزارش از سمیه بقایی
 
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو