گروه : دانستنی ها /

شناسه: 4034

10 فروردین 1403 04:22

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

خار پاشنه پا چیست ؟

یکی از شایعترین علل درد پاشنه پا بوده که با درد و تورم رباط کف پا ( رباطی که استخوان پاشنه را به انگشتان وصل میکند ) همراه است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از پزشک آنلاین، یکی از شایعترین علل درد پاشنه پا بوده که با درد و تورم رباط کف پا ( رباطی که استخوان پاشنه را به انگشتان وصل میکند ) همراه است.

علایم خار پاشنه چیست؟ آیا درد پاشنه من مربوط به خار پاشنه است ؟
علایم، شامل دردی خنجری، تیز و برنده می­باشد که معمولاً صبحها بعد از بیدار شدن از خواب و به هنگام برداشتن اولین قدم درد شدیدی کف پای بیمار را فرا میگیرد، انگار چیزی در کف پا کشیده میشود وبیمار در کف پا سوزش شدیدی احساس می کند.اصولا درد، با گرم کردن کف پا بهتر شده، اما با ایستادن طولانی در یکجا و یا بلند شدن از وضعیت نشسته به ایستاده مجدداً شروع میشود.

خار پاشنه بیشتر چه سنی بروز می کند ؟
بیشترین میزان شیوع خار پاشنه در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی است.اما از مهمترین علل بروز این بیماری در سنین پایین تر انجام فعالیتهایی مانند دویدن طولانی، باله و انجام ورزشهای هوازی بوده که موجب میشود تا فشار زیادی به پاشنه و بافت های متصل به آن وارد شود.

علل مستعد کننده خار پاشنه چیست ؟
صافی کف پا، زیاد بودن قوس کف پا، راه رفتن با الگوی غلط و نامناسب، افزایش وزن و راه رفتن با پای برهنه از عوامل مستعد کننده ابتلا به خار پاشنه و التهاب تاندون کف پا هستند.

علل درد پاشنه چیست ؟
۱- فشار به عصب کف پا ( عصب باکستر، Baxter’s nerve )
۲- فاشئیت کف پا وخار پاشنه
۳- از بین رفتن چربی کف پا
۴- التهاب تاندون آشیل
۵- ترک خوردگی استخوان کف پا ( Stress fracture of the Calcaneus )
۶- دیسک های کمرکه موجب درد انتشاری به کف پا می باشند

qaboosnameh3
چگونه میتوان خار پاشنه را تشخیص داد؟ آیا من مبتلا به خار پاشنه هستم ؟
بعد از مراجعه بیمار به کلینیک درد، ابتدا فوق تخصص درد نقاط حساس و دردناک کف پا را هنگام معاینه بررسی میکند یک فوق تخصص درد با تجربه ، با تعیین محل درد به علت بروز آن پی می برد.معمولاً انجام آزمایش ضروری نیست و علت، با تعیین محل درد با کمک معاینه تشخیص داده میشود. گاهی فوق تخصص درد عکس ساده اشعه ایکس و یا حتی ام آر آی برایتان تجویز می کند تا علل دیگر درد پاشنه که در بالا توضیح داده شد ( مانند شکستگی فشاری یا تحت فشار قرار گرفتن عصب ) بررسی شود.

گاهی اوقات در عکس ساده اشعه ایکس یا ام آر ای خار استخوانی دیده میشود که از استخوان پاشنه بیرون زده است. در گذشته خارهای استخوانی متداولترین علت درد پاشنه پا شناخته می شد و تنها راه درمان آنها را عمل جراحی باز می دانستند (در روش قدیمی) که در این عمل زائده خاری از استخوان پاشنه پا برداشته می شد. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد دارای خار استخوانی پاشنه پا هستند و هیچ علامت یا دردی در پاشنه پا ندارند. بنابراین در همه افراد نیاز به جراحی نیست و روش های کاهش درد برای درمان کفایت می کند.
خار پاشنه پا
درمان های خار پاشنه چیست ؟
۱-کمپرس سرد
۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز به کاهش التهاب و تورمناحیه کمک میکند.بعد از سه روز از شروعدر کمپرس گرما را نیزمیتوانید جهت کاهش درد بکار بگیرید.
درمان خار پاشنه پا - کمپرس سرد
۲- کفی طبی و یا کفش طبی

qaboosnameh5

درمان خار پاشنه پا-کفی طبی و یا کفش طبی
۳- آتل شبانه
آتل مانع کوتاه شدن تاندون کف پایی میشود .این آتل باید ۴ تا ۱۲ هفته استفاده شود.
qaboosnameh6
۳- تزریق
در برخی موارد برای کاهش التهاب و کاهش درد خار پاشنه پا ، ترکیبی از استروئید همراه و داروی بیحسی با یا بدون کمک سونوگرافی تزریق می شود.

qaboosnameh7
درمان خار پاشنه پا - تزریق
۴- پی آر پی ( سلول درمانی )
یکی از بهترین و جدیدترین روشهای درمانی برای خار پاشنه و التهاب رباط کف پا ، پی آر پی کف پا زیر دید مستقیم سونو گرافی ( جهت افزایش دقت در تزریق ) توسط فوق تخصص درد، می باشد. که در سه نوبت با فواصل سه تا چهار هفته انجام می شود.در این روش با تزریق پی آر پی که حاوی سلول های رشدی است، ترمیم ناحیه آسیب دیده توسط این سلول ها و فاکتورهای ترمیمی و رشدی به سرعت صورت می پذیرد.
درمان خارپاشنه پا-تزریق پی آر پی
اکثر پزشکان درد به بیماران توصیه میکنند تا حرکتهای کششی پا را انجام داده، و تا چند روز پس از تزریق، از انجام فعالیتهای سنگین بپرهیزند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو