گروه : دانستنی ها /

شناسه: 4113

04 اردیبهشت 1403 21:43

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مراقبت از دستگاه گوارش با غذا خوردن

شیوه زندگی و نوع غذای مصرفی بر روی نحوه‌ای که بدن غذا را هضم می‌کند بسیار موثر است. نوشیدن آب، اضافه کردن مواد غذایی حاوی فیبر و ورزش کردن، همه و همه بر روی سلامت دستگاه گوارش تاثیر مثبت دارند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از سلامتی، شیوه زندگی و نوع غذای مصرفی بر روی نحوه‌ای که بدن غذا را هضم می‌کند بسیار موثر است. نوشیدن آب، اضافه کردن مواد غذایی حاوی فیبر و ورزش کردن، همه و همه بر روی سلامت دستگاه گوارش تاثیر مثبت دارند.با رعایت موارد زیر، سلامت دستگاه گوارش شما تضمین شده و عملکرد آن بهبود می‌یابد.
خوردن غذاهای پر فیبر:

مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل، سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها باعث بهبود کارایی دستگاه گوارش می‌شوند. فیبر باعث می‌شود تا مواد غذایی راحت‌تر در دستگاه گوارش حرکت کنند و احتمال ابتلا به یبوست کاهش یابد.
مصرف هر دو نوع فیبر قابل انحلال و غیر قابل انحلال:

مصرف هر دو نوع فیبر‌ها بسیار مهم است؛ زیرا هر کدام به نحوی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فیبر غیر قابل انحلال به دفع ضایعات درون دستگاه گوارش کمک کرده و فیبر قابل انحلال با اضافه شدن به مدفوع از شل شدن آن جلوگیری می‌کند.
اجتناب از مصرف غذاهای پر چرب:

به طور عمومی، غذاهای پر چرب باعث کاهش سرعت فرایند هضم می‌شوند و احتمال ابتلا به یبوست را بالا می‌برند؛ با این حال از آنجایی که بدن به مقداری چربی نیز نیاز دارد بهتر است این نوع غذاها همراه با مواد غذایی حاوی فیبر مصرف گردند.
استفاده از گوشت خالص:

پروتئین عضوی اساسی در یک رژیم غذایی سالم است. یکی از منابع اصلی پروتئین گوشت است؛ ولی چربی اضافه گوشت موجب هضم دشوار غذا می‌شود. گوشت را بدون چربی و مرغ را بدون پوست مصرف نمایید.
اضافه کردن پروبیوتیک به برنامه غذایی:

پروبیوتیک، باکتری‌های مفیدی هستند که به طور طبیعی درون دستگاه گوارش زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها با مبارزه با مواد مضر درون غذاها، آنتی‌بیوتیک و استرس به سلامت بیشتر بدن کمک می‌کنند. همچنین پروبیوتیک‌ها در افزایش جذب مواد غذایی، هضم لاکتوز، افزایش قدرت دستگاه ایمنی بدن و درمان سندروم روده تحریک‌پذیر نیز موثر و مفید هستند.
تغذیه به موقع:

مصرف غذا و تنقلات در وقت مقرر به سلامت بیشتر دستگاه گوارش کمک می‌کند.
نوشیدن آب به اندازه کافی:

آب، چربی‌ها و فیبر‌های قابل انحلال را درون خود حل کرده، حرکت و دفع آنها را راحت‌تر می‌کند. تا می‌توانید آب بنوشید.
ترک عادات بد:

مصرف بیش از حد چای و قهوه و استعمال دخانیات باعث اخلال در دستگاه گوارش شده و منجر به مشکلاتی نظیر زخم معده می‌شود.
ورزش کردن به طور منظم:

ورزش کردن علاوه بر کاهش وزن، احتمال ابتلا به یبوست را پایین می‌آورد.
کنترل استرس:

استرس و اضطراب می‌تواند عملکرد این دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. با انجام فعالیت‌های ضد استرس، بدن سالمتری داشته باشید.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو