گروه : دانستنی ها /

شناسه: 4574

29 اسفند 1402 07:10

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

این دسته از مردان سالم ترند!

داشتن خانواده و فرزند به مردان کمک می کند که طول عمر بیشتری نسبت به همتایان مجرد خود داشته باشند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از همشهری تندرستی، مردان متأهل حال و روز بهتری دارند یا مجردها؟ کدام یک مغز و قلب سالم تری دارند؟ دانشمندان در مطالعات شان به نتایج مهمی درباره این موضوع رسیده اند که در مطلب حاضر بخشی از آن را می خوانید.

ازدواج و سلامت قلب

ازدواج اگر یک سپر محافظ در برابر بیماری های قلبی نباشد، قطعا یک واکسن موثر است. پزشکان ژاپنی معتقدند مردانی که هرگز ازدواج نکرده اند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند. دانشمندان در این مطالعه 3682 مرد بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مردان متاهل از نظر عوامل خطرسازی مثل چربی بدن، فشار خون، دیابت و کلسترول از بقیه مردان سالم تر هستند.

دانشمندان استرس در زندگی زناشویی را عامل بزرگ ناراحتی های قلبی در مردان می دانند و معتقدند این استرس چند برابر بیشتر از استرس های شغلی است. بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا و نارسایی قلبی بیشتر در زندگی های پر سروصدا و پرتنش خودش را نشان می دهد، اما یک ازدواج موفق باعث سلامت مرد و البته قوی شدن قلب او می شود.

طی یک تحقیق دیگر که در مرکز پزشکی «Lagone» دانشگاه نیویورک انجام شد، محققان دریافتند که زنان و مردان متاهل پنج درصد کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند.
 

در مطالعه دیگری که در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند ارتقای سلامتی در مردان فقط در گرو زندگی موفق است؛ یعنی در واقع کیفیت یک زندگی باعث سلامت قلبی مردان می شود. در غیر این صورت مردان مجرد حال و روز بهتری نسبت به این مردان دارند.

ازدواج و سرطان

شواهد کمی وجود دارد که نشان بدهد ازدواج خطر ابتلا به سرطان را کم می کند. با این حال دانشمندان معتقدند ازدواج می تواند روند درمان را تغییر بدهد و عوض کند. در یک مطالعه، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که بهبود و بقا در بیمارانی که ازدواج کرده اند در مقایسه با مردانی که در آن مرحله شریک زندگی شان را از دست داده اند، بیشتر است؛ اما در یک مطالعه دیگر که دانشمندان دانشگاه میامی در یک دوره هفده ساله روی 143,063 مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که مردان متاهل 69 ماه بیشتر شانس بقا و زنده ماندن دارند.

مردانی که از همسران شان جدا شده اند 30 ماه بیشتر زنده می مانند و مردان مجرد حدود 48 ماه بیشتر شانس زندگی دارند.

محققان دانشگاه هاروارد و ucla در سرطان مثانه هم به این نتیجه رسیده اند که مردان متأهل 69 ماه بیشتر شانس زنده ماندن دارند.

سلامت روان

درست است که یک ازدواج ناموفق و زندگی زناشویی پر از فراز و نشیب و دعواها و درگیری ها می تواند مردها را تا مرز جنون جلو ببرد؛ اما رابین سیمون استاد جامعه شناسی دانشگاه ویک فارست معتقد است ازدواج طولانی موفق به سلامت روان کمک می کند. او پس از مطالعاتی که روی صدها مرد متاهل انجام داد، به این نتیجه رسید که در افراد متاهل علائم کمتری از افسردگی وجود دارد.
 
او معتقد است ازدواج باعث می شود حمایت اجتماعی مرد بیشتر شود و مرد از نظر عاطفی و مالی احساس بهتر اعتماد به نفس بالا و عزت نفس بیشتری دارد.

سیمون معتقد است مردان مجردی که در جمع های دوستانه هستند و هیچ وقت احساس تنهایی نمی کنند هم از نظر سلامت روانی در وضعیت بهتری هستند و البته مجردانی که کنج عزلت گزیده اند و بیشتر در تنهایی خود غرق هستند، در این گروه جای ندارند و امکان این که به بیماری های روانی مبتلا شوند، به مراتب بیشتر است.

ازدواج و چاقی

متأهل ها بیشتر از مجردها برای کم کردن وزن تلاش می کنند. یک مطالعه نشان داد که مردان متاهل 25 درصد بیشتر از مردان مجرد چاق می شوند. مردان مجرد هم از مردان متأهل بیشتر ورزش می کنند و توجه بیشتری به ظاهر و اندام خود دارند.

در این مطالعه ثابت شده که مردان مجرد خیلی بیشتر از متاهل ها به دور کمر و شکم خود حساسیت نشان می دهند و سعی می کنند روی یک وزن ثابت بمانند. البته این تحقیقات در مورد زنان هم مشابه است. درصد چاقی در زنان متاهل خیلی بیشتر از زنان مجرد است. محققان معتقدند زنان مجرد برای این که هنوز همسر مناسب خود را پیدا نکرده اند و برای این که در دور رقابت با بقیه دخترها بازنده نباشند، مدام مجبور هستند وزن خود را چک کنند و رژیم های غذایی مختلف را تجربه کنند.

طول عمر و ازدواج

داشتن خانواده و فرزند به مردان کمک می کند که طول عمر بیشتری نسبت به همتایان مجرد خود داشته باشند.یک مطالعه نشان داده است مردان متأهل کمتر از مردان مجرد دست به خودکشی می زنند و میل به زندگی و طول عمر در آنها بیشتر است.

محققان دریافته اند که مردان متأهل به دلیل مسئولیتی که حس می کنند، بیشتر به فکر سلامتی خود و چکاپ و دوری از مواد مخدر و ...هستند. محققان معتقدند مردان متأهل بعد از عمل جراحی روند بهبودی شان خیلی سریع تر از مردان مجرد است. البته خیلی ها معتقدند این موضوع به دلیل داشتن یک پرستار شبانه روزی به نام همسر است اما محققان معتقدند فرد بیمار بعد از جراحی به دلیل این که هر روز همسر و فرزندانش را در کنار خود می بیند، از نظر روانی بیشتر برای بهبود آماده می شود.

دعواهای خانوادگی و طلاق

یک ازدواج خوب می تواند سلامت انسان را بهبود بخشد، اما اختلافات زناشویی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مردان و البته زنان داشته باشد. در مطالعه ای که «MRFIT» روی 10,904 مرد ازدواج کرده انجام داده، مشخص شد مردانی که از یک زندگی پر از تنش بیرون آمده اند و طلاق گرفته اند 37 درصد بیشتر از مردانی که در این نوع ازدواج ها مانده اند، زنده می مانند و طول عمر می کنند. به طور مشابه یک مطالعه که در بریتانیا، روی 10 هزار کارمند دولت با روابط پرتنش انجام شده، نشان می دهد آنها 34 درصد بیشتر در خطر ابتلا به حملات قلبی و آنژین و حتی خودکشی قرار دارند.

پس در این مورد مردان مجردی که در سکوت و آرامش زندگی می کنند، در شرایط بهتری هستند. مردان مجردی که حتی رابطه دوستی و آشنایی هم با کسی ندارند و در سکوت و آرامش و بدون درگیری زندگی می کنند دچار ناراحتی ها قلبی می شوند اما نه به اندازه مردان متاهل و یا کارمندانی که در محیط پر تنش کار می کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو