گروه : دانستنی ها /

شناسه: 4754

10 فروردین 1403 11:43

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

روشی برای معکوس کردن روند کاهش حافظه

محققان دانشگاه کلمبیا با استفاده از یک هورمون تولید‌شده توسط استخوان‌ها،‌ موفق به معکوس کردن روند کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن، در مدل‌های حیوانی شدند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از بهداشت نیوز، این مطالعه نشان می‌دهد روند کاهش حافظه مرتبط با سن، در موش هایی که سطح هورمون استئوکلسین خونشان بالاست، معکوس می‌شود. استئوکلسین هورمونی است که توسط استخوان‌ها ترشح می‌شود.


مطالعات نشان می‌دهد در مغز گیرنده‌ای برای استئوکلسین وجود دارد که روشی برای درمان زوال شناختی مرتبط با افزایش سن پیدا می‌کند. این گیرنده‌ها Gpr158 نام دارند و در ناحیه CA3 هیپوکامپ، یعنی مرکز حافظه قرار گرفته‌اند. تحقیقات قبلی نشان داد استئوکلسین نقش مهمی در حافظه ایفا می‌کند.


محققان برای بررسی بیشتر به موش‌های سالمند به طور مداوم استئوکلسین تزریق کردند و شاهد بهبود فوق‌العاده‌ای در عملکرد مغز و آزمون‌های حافظه بودند.


کاهش حافظه و عملکرد شناختی مغز با افزایش سن یک روند طبیعی است، ولی با رعایت رژیم غذایی، تحرک کافی، مدیریت استرس و عدم استعمال دخانیات می‌توان سرعت این فرآیند را کاهش داد. محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این مطالعه بتوانند به راهکار مناسبی برای جلوگیری از کاهش حافظه مرتبط با سن دست یابند.


نتایج این مطالعه در نشریه Journal of Experimental Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو