گروه : دانستنی ها /

شناسه: 6484

09 فروردین 1403 16:30

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 خواص و آداب دعای شرف الشمس

همزمان با روز ۱۹ فروردین ماه مقارن با ۲۱ رجب المرجب، در این گزارش خواص دعای شرف الشمس را بخوانید.

به گزارش قابوس نامه به نقل از باشگاه خبرنگاران، حک کردن دعا و یا حرز های مختلف برای دوری از بلایا و یا رفع گرفتاری، عنوانی نیست که بخواهیم آن را خرافه یا سِحر بخوانیم. بلکه در روایات و نقل های مختلف از بزرگان دینی سفارش بسیاری درباب حرز امام جواد (ع)، دعای حدید و شرف الشمس شده است.

در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری عقیق زردرنگی است که بعضا به نیت گشایش در کار‌ها و یا رفع بلایا آن را به دست می‌کنند. اما شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی (ع) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص و نقشی رمزگونه آن را پشت عقیق زردرنگ حک می‌کنند.

1

مبنی بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی کارشناس دینی و تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گفت:

 هر دعا در مرتبه خودش خواص خودش را دارد و آنچه امروزه در کشور ما خیلی مطرح است بحث شرف الشمس و نوزدهم فرودین است. درباب دعا در روایت داریم که انواع بلایا را کم یا برطرف می‌کند و بعضی از حوادث را از ما دور می‌کند.

گر بخواهیم آن را تشبیه کنیم، دعا یک سرعت گیر است. به تعبیر آیت الله بهجت می‌فرمایند:«هر دعایی حکم یک میوه دارد، همانگونه که هر میوه خواص و ویتامین خودش را دارد، هر دعا هم خاصیت خودش را دارد.» در مجموعه این نیست که انسان کلا متوسل به دعا شود و دیگر از ابزار و اهداف دیگری استفاده نکند، قطعا آن اهداف باید باشد . جریان شرف الشمس هم همین است، و خودش یک نوع ادعیه است که در این روز وارد شده است و ما اگر متوسل به این دعا شویم، لذا برای سلامت و بهبود بهتر کار لازم است.

 وی ادامه داد: این اعتقاد است که به دعا کمک می کند، گاهی انسان یک سنگ دارد، ما به آن سنگ اعتقاد نداریم، این اعتقاد و باور به دعاست که به ما کمک می کند.

2

حجت الاسلام والمسلمین گواهی ادامه داد: شرف الشمس یک دعاست و بعضی‌ها تصورشان این است که یک انگشتر است. ولی باید گفت که شرف الشمس یک دعاست که روی پارچه زرد رنگ یا برای انگشتر روی طلا و یا عقیق زرد رنگ آن را حک می‌کنند. البته برای کسانی که در سال‌های گذشته این دعا را نوشتند هر ساله تمدید کنند، بلکه همان یک سال کفایت می‌کند. وی افزود: اصل دعا و آداب آن در مفاتیح الجنان آمده است، باید کسانی که این دعا را می‌نویسند خط خوردگی نداشته باشد و خطوط ابتدا و انتهای ستاره‌هایی که کشیده می‌شود تفاوتی با هم نباید داشته باشد و از‌های یکسان برخوردار باشد.
 
3

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) گفت: دعای شرف الشمس و نگارش آن مورد اعتماد همه علما و مراجع تقلید است و اعتقاد آن‌ها این است که شرف الشمس را اسم اعظم پروردگار می‌دانند به همین سبب اصل موضوع آن مورد قبول است.

4

حجت الاسلام والمسلمین گواهی درخصوص خواص دعای شرف الشمس بیان کرد: ادعیه خواص زیادی دارد که یکی از آن‌ها دور کردن انسان از بلایا و رفع گرفتاری است. دعای شرف الشمس هم به همین منظور رفع بلایا، دوری از گناه و ... را به همراه دارد.وی ادامه داد: شرف الشمس از طریق مُنُجِمین در روز ۱۹ فروردین یاد شده است، که نقل شده از ساعت ۱۱ ظهر تا ۲۳ شب روی عقیق و پارچه زرد حکم شود. حجت الاسلام والمسلمین گواهی خاطرنشان کرد: هنگامی که این انگشتر و یا عقیق همراه شماست، بنا بر احتیاط در مکان‌های تطهیر، بردن دعای شرف الشمس را رعایت کنید.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو