گروه : دانستنی ها /

شناسه: 6862

29 اسفند 1402 13:09

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

شرایط اهدای خون چیست؟

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال ضمن اشاره به شرایط اهدای خون، تاکید کرد که در حال حاضر مشکلی در ایران برای تامین خون و فرآورده‌های آن نداریم.

به گزارش قابوس نامه به نقل ازایسنا، کامبیز داوری با اشاره به روزجهانی اهدای خون که هرسال در روز ۱۴ ژوئن برگزار می‌شود، اظهار کرد: این روز برای یادآوری همت کسانی‌است که با اهدای مایه حیات و عصاره وجودشان بدون هیچ چشم‌داشتی جان‌ می‌بخشند. در ایران همواره خون به عنوان هدیه‌ای به نیازمندان آن اهدا می‌شود و اهدا کننده از  آن هیچ منفعت مالی کسب نمی‌کند این در حالیست که در برخی از کشورهای پیشرفته خون به ازای منفعت مالی به نیازمندان خون داده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که در اهدای خون در نظر گرفته می‌شود سن قانونی اهدا کننده خون است یعنی فرد اهدا کننده نباید کمتر از ۱۸ سال و بیشتر از ۶۰ سال سن داشته باشند و تنها در برخی موارد که اهدا کننده دارای خون کمیابی باشد احتمال دارد از افراد بالای ۶۰ سال سن نیز خون دریافت شود.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال با تاکید بر اینکه اهدا کننده نباید کمتر از ۴۵ کیلوگرم وزن داشته باشد، گفت: اهدا کنندگان مستمر خون باید حداقل فواصل بین هر خوندهی را یک ماه در نظر بگیرند. همچنین هنگام اهدای خون بررسی می‌شود که فرد اهدا کننده خالکوبی نداشته باشد، معتاد نباشد و به مناطقی که مسافرت به آنجا خطرناک است، سفر نکرده باشد علاوه بر آن افرادی که دارای عفونت‌های خونی،  هپاتیت C، B یا بیماری سیفلیس هستند، غربال می‌شوند یعنی بررسی می‌شود که فرد اهدا کننده خون به این بیماری‌ها مبتلا نباشد. فرد اهدا کننده خون نیز نباید دچار کم خونی باشد.

داوری در پایان اظهارکرد:  بعد از دریافت خون و انجام بررسی‌های لازم ممکن است فرآورده‌های مختلف خون شامل پلاکت، پلاسما  و حتی مشتقات دارویی نظیر ایموگلوبین نیز مورد استفاده قرار گیرد. خوشبختانه در ایران هیچ مشکلی از نظر تامین خون و فرآورده‌های آن وجود ندارد و همواره نیازهای خونی بیماران به کمک  اهدا کنندگان تامین شده است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو