گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 1640

29 اسفند 1402 08:56

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

روستای"قزاقلی" گنبدکاووس در انتظار آبادانی + عکس

شاید کمتر کسی در گنبدکاووس نام روستای قزاقلی را شنیده باشد، روستایی  در دل ترکمن صحرا با جمعیتی بالغ بر یک هزار نفر که در غرب گنبدکاووس واقع شده است.

به گزارش قابوس نامه، استقبال مردم خون گرم و مهمان نواز روستا در هنگام ورود، نشان از حفظ سنتها و فرهنگ های دیرینه کهن مردم ترکمن صحرا در این آبادی دارد.
پای حرفها و سخنهای مردم روستا که بنشینید، با دریایی از مشکلات مردان صحرا مواجه خواهید شد که شاید حضور مسئولین شهرستانی در این روستا اندکی از دغدغه های آنها بکاهد.
پستی و بلندی های برخی خیابانها که نیاز به زیر سازی دارد، هزینه بالای نگهداری اسب اصیل ترکمن و جوجه تیغی به نام"تشی"  که شبها به محصولات زراعی اهالی این آبادی خسارت می زند" تنها  بخشی از مشکلات و درد و دلهای مردم صاف و یکرنگ این روستاست که چشم انتظار نگاه مسئولین هستند.
ghazaghli 7
ghazaghli 2
اگر چه کشت پنبه و صنعت این روزها به فراموشی سپرده شده است، اما کشاورزان روستای قزاقلی مشغول برداشت اندک پنبه خود در مزارع هستند و در طول مسیر زمین های کشاورزی و بایر بسیاری دیده می شود که مملو از خار شتر و درختچه های گز است.

 گرگانرود از کنار روستا می گذرد و به همین خاطر هر از گاهی زمینهای اطراف رودخانه رانش دارد، از طرفی به دلیل نبود حفاظی در مجاورت این رودخانه احتمال سقوط انسان و دام زیاد است که باید فکری به حال آن نیز کرد.
ghazaghli 9
ghazaghli 10
در این روستا هزینه نگهداری دام نیز سنگین است و از سویی خطر برخورد خودروهای در حال تردد در مسیر دام ها، تلفات دامی اهالی روستای قزاقلی را افزایش می دهد.
ghazaghli 6
سالک که بیماری شایع روستاهای ترکمن صحراست بر دردهای اهالی این آبادی افزوده است.بیماری سالک از طریق انگل موش صحرایی و به انسان توسط یک نوع پشه منتقل می شود که برای جلوگیری از این بیماری باید مقادیری سم داخل لانه موش صحرایی بریزند.
در کنار روستا تپه ای باستانی قرار دارد که افراد سودجو با استفاده از تاریکی شب اقدام به حفاری می کنند و نیاز است میراث فرهنگی به این موضوع توجه ویزه ای داشته باشد.
ghazaghli 3
به گفته اهالی روستا مشکل اصلی روستا خاکی بودن کف خیابان و کوچه هاست که رفت و آمد اهالی را به ویژه در روزهای بارندگی دشوار کرده است.
ghazaghli 4
ghazaghli 8
 از سوی یکی دیگر از مشکلاتی که به چشم می خورد، نا منظمی تیرها و خطوط تلفن و برق در این روستا است، به نظر می رسد تا مشکل آسفالت خیابانهای روستا که به گفته اهالی طی 7 سال گذشته اقدامی برای آن نشده است حل نشود، بقیه مشکلات نیز در انتظار این گره باقی خواهد ماند.
ghazaghli 11
این روستائیان همیشه نگاه و امیدشان به نگاه و توجه مسئولین است تا با استفاده از ظرفیت های موجود راههای برون رفت از این مشکلات که مسیر زندگی آنها را با موانعی مواجه کرده است ، را عملیاتی کنند.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو