گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 2369

09 فروردین 1403 18:59

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اثری از کارگردان گنبدی؛ مستند"پل ورسک"؛ روایتی از گذشته تا بلندای آینده +تصاویر

مستند "پل ورسک" روایتی است از تاریخچه احداث اولین راه آهن ایران و چرایی و چگونگی بنای "پل ورسک" که به سفارش شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ساخته شد.

کارگردان مستند پل ورسک، در گفتگو با خبرنگار قابوس نامه  با اشاره به این مطلب می گوید: این مستند، در قسمت بعدی نیز بحث پروژۀ سلامت سنجی پل ورسک را به نمایش می کشد.این اثر از مهرماه سال 93 آغاز شد و قسمت اول فیلم برداری در همان ماه به پایان رسید.
امین قره سوفلو با اشاره به زمان 47 دقیقه ای این مستند، می افزاید: کار در 22 جلسه فیلم برداری شده است که نزدیک به 17 جلسه آن در منطقه پل ورسک انجام گرفت و تدوین فیلم نیز در تیرماه 95 به اتمام رسید.

qaboos1 1

 وی در ادامه اظهار می کند: محتوای پژوهشی و آرشیوی این مستند از آرشیو روزنامه اطلاعات، کتب خاطرات نزدیکان دربار پهلوی و اداره آرشیو شرکت دانمارکی کامپساکس و هچنین اداره کل آرشیو سازمان صدا و سیما بدست آمد که فیلمنامه مستند مبتنی بر آن نوشته شد.
امین قره سوفلو کارگردان و نویسنده این مستند به وجود بخش هایی تحلیلی تاریخی از شکل گیری راه آهن در ایران و نحوه تصویب آن از سوی نمایندگان مجلس اشاره می کند و می گوید: این مستند در قسمت تاریخی خود به نحوه سفارش و طراحی و چگونگی ساخت پل ورسک توسط شرکت سازنده پرداخته است و از سویی به بررسی و تحلیل  احداث راه آهن در آن دوره تاریخی در ایران و بهره برداری از آن در جنگ جهانی دوم و تاثیری که راه آهن در اشغال کشور ما گذاشته است، اشاره می کند.

qaboos1 1

این مستند به فیلم برداری؛ امیر صادق محمدی، صدابرداری؛ بهزاد بیرانوند، تدوین و موشن گرافی؛ محمد مهدی انصاری، مدیریت تولید؛ هوشنگ شاداب شمس آباد، گوینده گفتار متن؛ مجید مصطفی پور و محمد انصاری، نویسندگی، پژوهشگر و تهیه کنندگی و کارگردانی امین قره سوفلو تهیه و تولید شده است.
کارگردان این مستند با بیان اینکه این مستند در دو سطح مخاطب را داراست، می افزاید: سطح اول مخاطب، مخاطبین عام هستند که پل ورسک را دیده اند و یا از روی آن با قطار عبور کردند و روایات تاریخی پراکنده ای از آن شنیده اند و  سطح دوم، مخاطبین خاص تر هستند که مسائل فنی مطرح شده در این مستند برای سلامت سنجی پل برای آنها جذاب به نظر می رسد.
وی در ادامه می گوید: سختی کار این مستند همین بود که برای دو سطح مخاطب مستند جذابیت داشته باشد و نه بسیار علمی شود و نه خیلی هم سطحی باشد.
کارگردان این مستند در پایان خاطر نشان می کند: سلامت سنجی پل ها بحث تکنولوژیک، دانش بنیان و جدیدی در علوم مهندسی است که امروزه دانش بومی آن در دست متخصصین کشور قرار گرفته و توسط کارشناسان داخلی این نوع آزمایش انجام می شود.
امین قره سوفلو یکی از کارگردانان جوان گنبدی است که درخشش وی در جشنواره عمار و دیگر جشنواره های انقلاب اسلامی، افق تازه و روشنی را برای حرکت جوانان مومن و متعهد به انقلاب اسلامی را از گنبدکاووس نمایان کرده است.
qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو