گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 3133

10 فروردین 1403 17:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان : مسائل منابع طبیعی فانتزی نیست/حفاظت از منابع طبیعی به یک سازمان محدود نمی شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: نباید به مسائل منابع طبیعی فانتزی نگاه کرد، برخورد نامهربانانه با طبیعت، پاسخ  زیانبار و خشنی را در پی خواهد داشت.

به گزارش قابوس نامه، ابوطالب قزل سفلو  با بیان این مطلب در گردهمایی منابع طبیعی, بسیج سازندگی, همیاران طبیعت و جوامع محلی در شهرستان گنبدکاووس، افزود: میزان نزولات جوی کشور 1.3 متوسط جهانی است و بحث تغییر اقلیم به این موضوع دامن زده  و از سویی برخوردهای غیرکارشناسی و بدون توجه به مسائل توسعه پایدار، مشکلات و ریزگردها را بوجود آورده است.

بخشی از ریزگرد ها حاصل نحوه برخورد ما با طبیعت است
وی در ادامه با بیان اینکه تخریب منابع طبیعی در کوتاه مدت آثار خود را به نمایش نمی گذارد، اذعان کرد: در مدت کوتاه امکان بازسازی و جبران محیط زیست به سختی ممکن است و امروز اگر ما شاهد مشکل ریزگردها در خوزستان هستیم، بخشی منشاء خارجی دارد و بخش هایی نیز حاصل نحوه برخورد و عملکرد ما با طبیعت و مسائل محیط زیستی بوده است.

قزل سفلو در ادامه با اشاره به اینکه در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ سازی حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، امروز مردم نسبت به گذشته حمایت هایشان بیشتر شده است، گفت: امروز حمایت از منابع طبیعی با مشارکت مردم از مرحله حرف به عمل در حال تبدیل شدن است و این وظیفه همه ما است که نسبت به منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه و پشتوانه نگاه کنیم.

watermarked IMG 0229


حفاظت از منابع طبیعی به یک سازمان محدود نمی شود/وظیفه همگانی است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری گلستان حفاظت از محیط زیست را مربوط به یک سازمان ندانست و تصریح کرد: گستردگی کار نیاز به مشارکت پیش از پیش دستگاهها و مردم دارد تا منابع طبیعی که مانند مادر مهربان برای ما انسانهاست و به حیات و زندگی ما وابسته است حفظ و به خوبی نگهداری شود.
قزل سفلو در ادامه با بیان اینکه تخریب محیط زیست با فطرت وجودی ما انسانها متناقض است، گفت: باید سعی کنیم منابع طبیعی را به گونه ای مدیریت کنیم که مشکل ریزگرد ها بوجود نیاید وامروز اولویت اول ما  حفاظت از پوشش گیاهی و دفاع از کارکردهای زیست محیطی است و مردم این را در مرحله اول از ما انتظار دارند ودر ادامه به  مدیریت بهره گیری از مراتع می پردازیم.

وی با اشاره به اینکه مردم از ما جلوگیری از دست اندازی و حفظ پوشش منابع طبیعی را انتظار دارند، افزود: عرصه منابع طبیعی امروز مرز ندارد و اگر پوشش گیاهی به خوبی مدیریت نشود، گلستان  نیز چه بسا  با مشکل ریزگرد ها روبرو خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری گلستان در ادامه گفت: مردم از ما به حق مطالبه می کنند تا کارکردهای منابع طبیعی آسیب نبیند، برخورد مسائل منابع طبیعی فانتزی نیست، نامهربانانه با آن برخورد کنیم،تا آستانه صبرش تحمل می کند و سپس عکس العمل خشن و سختی به نمایش می گذارد.

طرح های مرتع داری چند منظوره

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در ادامه افزود:‌یکی از اولویت های ما طرح های مرتع داری چند منظوره است که در سطح شهرستان به بروز کردن طرح های مرتعداری یکی از ضروریت هاست، به عرصه مرتع اکتفا نمی کنیم و با نگاه به کشت گیاهان دارویی، اگر آب کافی وجود داشته باشد، کشت نهال های مثمر و غیرمثمر می پردازیم.
ابوطالب قزل سفلو با بیان اینکه واگذاری طرح های مرتعداری جاده ای دو طرفه است، تصریح کرد: یکی از تعهدات مرتعداران حفاظت است، نیروهای منابع طبیعی محدود هستند و شما باید نسبت به حفاظت آنها حساسیت باشید و از محدوده خود حفاظت کنید.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو