گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 4463

29 اسفند 1402 07:36

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

وضعيت نامطلوب مهاجرين در گلستان؛ گنبدکاووس و پديدۀ تلخ فقر واعتياد مهاجرين

مناطق محروم و حاشيه نشيني از دير باز يکي از دغدغه هاي مهم دستگاههاي مرتبط دولتي وحتي برخي گروههاي مردمي بوده ، بطوريکه در برخي موارد آسيب هاي اجتماعي آن در ميان جامعه نيز رسوخ کرده و باعث ايجاد مشکلات عديده اي شده است .

به گزارش قابوس نامه، طي سالهاي اخير به منظور ساماندهي و ايجاد راهکارهاي مناسب ، اين مناطق آسيب پذير و محروم در طرحي بنام طرح شهيد شوشتري مشمول حمايت و نگاه ويژه مسئولين قرار گرفت .

در شهرستان گنبدکاووس اين طرح بطور خاص در محله اسلام آباد، بدلجه و افغان آباد اجرا گرديد و اگر چه روندکار با چالشهاي متعددي مواجه گرديد، اما بخش هايي از دغدغه ها مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت و مي توان گفت برخي نهادهاي مرتبط با جديت بيشتري در رفع محروميت ها ومطالبات اهالي اين مناطق گامهايي را برداشتند.

در روزهاي اخير همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر برخي از دستگاههاي حمايتي از جمله کميته امداد وبهزيستي و شبکه بهداشت در اين رابطه ورود نمودند و در طرحي تازه با تاکيد معاون استاندار وکريمي فرماندار ويژه شهرستان، با حضور در اين مناطق آسيب شناسي ها و موارد مهم رسيدگي به مشکلات اين مناطق را چهره به چهره در جريان قرار گرفتند.

محمد باقرپور رئيس کميته امداد شعبه 1 گنبدکاووس با حضور در مسجد المهدي روستاي اسلام آباد با يادآوري برخي خدمات در حوزه امداد، آمادگي اين دستگاه در حمايت از واجدين شرايط را اعلام نمود ودر کنار کارشناس آسيب هاي اجتماعي سرکار خانم عصمتي، شرايط مثبت رضايتمندي برخي اهالي اين محله در بهره مندي از خدمات کميته امداد را جلب نمودند و در ادامه اين جلسه 2 ساعته در بازديدهاي ميداني و سرکشي به خانواده هاي محروم و نيازمند راهنمائي ها ومساعدت هاي ويژه در اين رابطه را اعلام نمودند.

متعاقب آن در جلسه اي که در محل مسجد هجرت محله افغان آباد برگزار گرديد ، دکتر بديعي کارشناس و معاون شبکه بهداشت گنبدکاوس به معرفي خدمات حوزه درماني و مساعدت هاي واحد درمان در اين خصوص پرداخت واعلام نمود: شبکه بهداشت و درمان شهرستان با مطالعه و پالايش افغانهاي مقيم شهرستان در بحث درمان بسياري از اين افراد بخصوص در بحث زنان و زايمان را حمايت نموده و مي توان گفت با هزينه هايي اندک اين افراد بهره مند از خدمات هستند.

محله ي افغان آباد با داشتن 800 خانوار و جمعيتي حدود 2700 نفر 60 درصد افغانهاي مقيم شهرستان را در دل خود جاي داده که عموما اين جمعيت ، جمعيتي با معضلات فقر،اعتياد و فرزنداني که با سرنوشتي هولناک ميراث دار فقر و بيسوادي والدينشان هستند .

در ديدار چهره به چهره اين مردم با باقر پور رئيس کميته امداد شهرستان همچنين کارشناس بهزيستي و شبکه بهداشت عموما مطالبات حمايتي و معيشتي را داشتند که دستگاههاي حمايتي با توجه به محدوديت هاي قانوني در خصوص عدم هويت ملي در ارائه اين خدمات معذور مي باشند و از سويي اين عدم حمايت ها باعث گسترش معضلات بهداشتي ، فرهنگي ، اجتماعي و خانوادگي اين افراد مي شود.

ميانگين سني اين خانواده هاي آشفته، والديني با سن 18 تا 45 سال هستند که ازدياد جمعيت آنان نيز مسئوليت هاي دستگاههاي مرتبط را بيشتر مي نمايد نکته مهم و قابل تامل اينکه چنانچه تمهيدات و يا شرايطي جهت ساماندهي اين مهاجرين انجام نشود نقطه جمعيتي گسترده معضلات و مشکلات عديده اي را در سالهاي آينده شاهد خواهيم بود. بطوريکه در يک ديدار چهره به چهره برخي از اين بانوان ، عموما مباحث مربوط به فقر خانواده ، اعتياد همسر ، فرزندان بازمانده از تحصيل ، برخي بيماريهايي با هزينه گزاف از جمله بخشي از دغدغه ها و نگراني هايشان بشمار مي رود . از سويي نيز دستگاههاي حمايتي با محدوديتهاي قانوني قادر به پاسخگويي مطالبات عديده ي اين مهاجرين نمي باشند و بنظر مي رسد مسئولين با نگرشي جدي بايد راهکارهايي اساسي را در اين خصوص بينديشند و مضلات اين نقطه جمعيتي بطور ريشه اي مرتفع گردد.

برخي بانوان ساکن در اين محله در گفتگو با خبرنگار پژواک سخن از عمده ترين مشکلات و محروميت هايشان سخن گفتند .

بانوان؛ قصر گل ، صبر، اقل منکه ، گل شيرين ، آغل بيک و ... از جمله افرادي هستند که با داشتن حداقل 4 فرزند و همسراني فاقد مسئوليت و تعهد کسب وکار ، روزگاري سخت را سپري مي نمايند و اکثرا داراي فرزنداني بازمانده از تحصيل و مشکلات معيشتي و حتي سوء تغذيه هستند . گفتني است گنبدکاووس در سطح استان بيشترين آمار مهاجرين را در خود دارد و طي چند سال اخير عدم آشنائي هاي صحيح ، عدم جلوگيري از بارداري بانوان ، اين جمعيت را افزايش داده و چه بسا رشد فقر واعتياد باعث رشد بزهکاري و ناهنجاري هاي اجتماعي نيز مي گردد.

گزارش از فاطمه روزخوش

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو