گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 4555

29 اسفند 1402 10:40

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

فواد ایزدی:  تحریم‌های جدید بسیار گسترده تر از قبل است/ مجلس، قانون جاری کشور مبنی بر توقف اجرای تعهدات ایران را اجرا نکرد

یک کارشناس مسائل هسته‌ای با انتقاد از ضعف قوه مجریه در برخورد با آمریکا تصریح کرد: دلیل دیگری که آمریکا در چند سال اخیر تحریم های خود را شدت بخشیده است، ضعف دولت ما در مقابله با تحریم هاست به طوری که بی جهت امتیاز های گسترده ای به آمریکا داده و به آنها اعتماد کردند و عملاً کشور را در معرض تحریم های جدیدی قرار دادند.

به گزارش قابوس نامه فواد ایزدی، کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت و گو با راه دانا؛ در خصوص وضع تحریم های جدید علیه ایران با حداکثر آرا در آمریکا اظهار داشت: طی دو سال گذشته آمریکا به هر بهانه‌ای ابران را تحریم کرده است اما تحریم های جدید دور جدیدی است که بسیار گسترده و پیچیده تر از تحریم‌های قبلی است.

وی با بیان اینکه تحریم های جدید دو دلیل اصلی دارد خاطر نشان کرد: خباثت آمریکایی ها دلیل اصلی وضع تحریم های جدید علیه ایران است تا جایی که به صراحت اعلام می کند به دنبال براندازی حکومت ایران است و از این رو با اعمال تحریم ها به دنبال فشار آوردن بر نظام و مردم است.

دولت با اعتماد به آمریکا کشور را در معرض تحریم‌های جدید قرار داد

این کارشناس مسائل هسته‌ای با انتقاد از ضعف قوه مجریه در برخورد با آمریکا تصریح کرد: دلیل دیگری که آمریکا در چند سال اخیر تحریم های خود را شدت بخشیده است، ضعف دولت ما در مقابله با تحریم هاست به طوری که بی جهت امتیاز های گسترده ای به آمریکا داده و به آنها اعتماد کردند و عملاً کشور را در معرض تحریم های جدیدی قرار دادند که تحریم های جدید ناشی از عملکرد دولت یازدهم است.

ایزدی ضمن انتقاد از مجلس شورای اسلامی در تصویب 20 دقیقه ای برجام عنوان کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس هنوز هم برجام را یک بار نخوانده اند تا بدانند در آن چه تعهداتی برای دو طرف قید شده است اما در مجلس قبل با این شرایط به برجام رای مثبت دادند.

وی افزود: طی دو سال گذشته بارها آمریکا اقدام به وضع تحریم های جدید علیه ایران کرد اما دولت ایران در مقابل دست به توجیه این اقدامات آمریکا زد؛ مجلس هم قانون جاری کشور در خصوص متوقف کردن تعهدات ایران در برجام در پی نقض های مکرر برجام اجرا نکرد.

این کارشناس مسائل هسته ای همچنین گفت: توجیه دولت در مقابل تحریم های آمریکا و بی توجهی مجلس به اجرای قانون و به طور کلی عدم اقدام متقابل از سوی ایران باعث تشویق آمریکایی ها به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شد.

 باید پرسید تحریم های جدید آمریکا شامل چه چیزی نمی‌شود؟

ایزدی با اشاره به گسترده بودن تحریم های جدیدی که شب گذشته علیه ایران در کنگره تصویب شد گفت: دلیل اینکه تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را مادر تحریم ها می نامند این است که تحریم های جدید حد و حدودی ندارد؛ نسل اول تحریم‌ها به صورت تحریم افراد و برخی از سازمان ها و شرکت ها بود. اما در حال حاضر باید این سوال پرسیده شود که تحریم های جدید آمریکا شامل چه چیزی نمی‌شود؟

وی ضمن بیان اینکه با دور جدید تحریم ها هر فرد و هر نهادی قابلیت تحریم دارد بیان داشت: دو کشور روسیه و کره شمالی هم در کنار ایران تحریم شده اند اما ائتلاف با این کشورها اگرچه نیازمند تصمیم سیاسی است اما حضور مسئولین به شدت غرب گرا در کشور مانع از این ائتلاف می شود.

این کارشناس مسائل هسته ای افزود: برخی از مسئولان کشور اساساً علاقه ای به ایجاد رابطه دوستانه با روسیه نیستند چرا که گرایشات شدیدی به غرب داشته و راه حل مشکلات کشور را در ارتباط با کشورهای غربی به ویژه اروپا و آمریکا می دانند.

روسیه می‌داند اگر آمریکا آغوش خود را باز کند برخی از مسئولان ایرانی خود را در آغوش آمریکا می اندازند

ایزدی خاطرنشان کرد: روسیه علاقه ای به ایجاد روابط با دوستانه آمریکا نداشته و از طرف دیگر اعتمادی هم به برخی از مسئولان کشور ما ندارد؛ چرا که میداند اگر آمریکا آغوش خود را باز کند برخی از مسئولان ما با عجله خود را در آغوش آمریکا می اندازند.

وی در ادامه بیان داشت: غرب زدگی که در سیستم و قوه مجریه کشور وجود دارد مانع بزرگی بر سر ائتلاف با سایر کشورهای تحریم شده از سوی آمریکاست؛ هرچند این کشورها به لحاظ اقتصادی و سیاسی قدرتمند باشند.

برجام را بر اساس اعتماد به آمریکا امضا کردند و ضمانت اجرایی نداشت

این کارشناس مسائل هسته ای با تاکید بر اینکه برجام هیچگاه ضمانت اجرایی نداشت عنوان کرد: اگر برجام ضمانت اجرایی داشت هیچگاه به این گستردگی شامل نقض برجام نبودیم اساسا برجام بر اساس اعتماد کامل ایران به آمریکا نوشته شد.

ایزدی افزود: به طور معمول قراردادها یا بر اساس اعتماد هستند که این نوع قرارداد در روابط دوستانه نوشته می‌شود اما اگر توافق بر اساس عدم اعتماد باشد تکیه قراردادها بر روی متن توافق خواهد بود؛ اگر به متن برجام توجه شود می توان دریافت که متن برجام قوی نیست.

وی همچنین تصریح کرد: باید مسئولان وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده باید پاسخ گو باشند که چرا قرارداد را بر اساس اعتماد به آمریکا پذیرفته اند به طوری که هر روز شاهد تحریم های جدید علیه ایران هستیم اما همچنان یک اقدام متقابل در خور از سوی ایران دیده نمی شود.

این کارشناس هسته ای در پاسخ به این سوال که بازگشت به شرایط قبل از مذاکرات برای ایران چقدر زمان می برد یادآور شد: ما بسیاری از تجهیزات و دستاوردهای خود را برای رسیدن به برجام از دست دادیم؛ به عنوان مثال 30 سال زمان صرف شد تا نیروگاه اراک به چنین شرایطی رسید و رسیدن به زمان اوج این نیروگاه کار دشوار و زمان بری است. از طرف دیگر حاصل ده سال غنی سازی اورانیوم دیگر از کشور خارج شده و همین مقدار زمان و هزینه لازم است تا شرایط دوباره به حالت قبلی باز گردد.

ایزدی در پایان تصریح کرد: خسارات مالی و تکنولوژی زیادی به کشور برای رسیدن به توافق هسته‌ای به این صنعت وارد شد اما در حال حاضر شاهد هستیم تحریم هایی که قرار بود لغو شود هم لغو نشد.

انتهای پیام/ط

نویسنده :

نظرات
آرشیو