گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 4847

06 اردیبهشت 1403 21:30

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نقش مردم در رونق هنر انقلاب

تا اینجا تمام مباحث و یادداشت های ما پیرامون هنر انقلاب و هنرمند انقلابی بود اما هنر انقلاب که توسط هنرمند انقلابی عرضه می شود مخاطبانی دارد بخش اعظمی از مخاطبان هنر انقلاب ، مردم انقلابی اند ، بر این اساس لازم است در این شماره کلیاتی درباره نقش مردم در رونق هنر انقلاب گفته شود تا بعد انشاالله  مفصل دراین باره بحث کنیم .

به گزارش قابوس نامه، مردم ، همراه همیشگی انقلاب اسلامی بوده اند و تجربه تاریخی نشان داده که در دوران حساس و تصمیم ساز ، اصل انقلاب را انتخاب کرده اند اگرچه گاه نسبت به عملکرد انقلابیون انتقاداتی داشته و دارند.
همین اصل ، کد و رمزی مهم به هنرمند انقلابی می دهد که هنرش را در دایره « اصل انقلاب  » تعریف کند نه در دایره احزاب وامواج و جریان ها و  شخصیت ها !

بر این اساس ، هنرمند انقلابی با شناسایی اصول انقلاب می تواند خود را به مردم نزدیک تر کرده و خود را از درگیر شدن با آفت « تاریخ مصرف دار بودن هنرمند » ! برهاند.

انقلاب اسلامی ( نهضت اسلامی ) یک حرکت به ثمر رسیده نیست! یک جریان مهم و اثرگذار است که فرآیند تکمیلی دارد و تا سپیده ظهور پیش می رود چه ما باشیم و چه ما نباشیم بنابراین هنرمندان متولد شده در اتمسفر چنین جریان پویایی باید خود را به حقایق انقلاب ( نهضت ) اسلامی نزدیک تر کنند تا هنرشان ماندگار شود . حقایقی چون استکبار ستیزی ، آرمان گرایی ، عدالت طلبی ، آزادگی ، ایثارگری ، حقیقت جویی ، مطالبه گری ، دفاع از مظلومان ، ولایت پذیری ، و ... که همه جزو اصول اساسی انقلاب اسلامی هستند .

اگر شعری ماندگار شده است، اگر نغمه ای جاوید شده ، اگر نقشی مقبولیت عمومی پیدا کرده است و اگر در رسانه ها اثری را می بینیم که مورد تحسین مردم  انقلابی  قرار می گیرد، می توان گفت مبدع و خالقش مفاهیم بنیادین انقلاب را درک کرده است . تا اینجا باز حرف هنر بود و هنرمند انقلابی اما مردم هم در تعالی هنرانقلاب و هنرمند انقلابی نقش دارند.

1 . مردم می توانند به هنرمندان انقلابی ایده بدهند. ( چه بسا حرکت های انقلابی و مردمی که از چشم اهل هنر پنهان مانده است و می تواند منشا خلق اثری ماندگار شود .)

2 . مردم می توانند با شرکت در محافل و مجامع هنری ، هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی را حمایت کنند . ( به همت نهادهای فرهنگی – هنری هر ساله هزاران نمایشگاه از آثار هنرمندان هنرهای تجسمی و ... برگزار می شود . اگر چه قشر عظیمی از اهل هنر از این نمایشگاه ها دیدن می کنند اما این دیدن ها و الهام گرفتن ها عمومیت نیافته است .

سالانه هزاران نمایش ( صحنه ای . خیابانی . رادیویی و ...  )  با موضوعات طراز انقلاب اسلامی اجراء می شود اما مردم انقلابی خود را در این محافل غریبه می دانند حال آنکه مخاطبین اصلی هنر انقلاب ، مردم انقلابی اند. البته به تازگی جریانی ارزشی در هنر نمایش و فیلم و سریال پدید آمده است که مردم را به آشتی با هنرهای نمایشی دعوت کرده اما هنوز عمومیت نیافته است.

اگر چه در بین انواع هنر ها اوضاع سینمای انقلابی ـ ارزشی بهتر است اما هنوز مقبولیت مردمی هنر انقلاب به نقطه عالی نرسیده است . جوانه هایی چون جشنواره عمار ، در تعالی این هدف موثر بوده است اما کافی نیست.

3 . مردم می توانند رویکرد خود را تازگی بخشیده و اصطلاحا نذر و نذورات مذهبی و حرکت های انقلابی خود را به روز رسانی کنند . به عنوان مثال سالانه میلیاردها تومان صرف اطعام دهی و علم و زنجیر و دسته های عزاداری سیدالشهدا می شود و بسیار پسندیده است این شور و شعور حسینی مردم که به تعبیر مرادمان « ما هرچه داریم از محرم و صفر است  » اما می توان در ادامه حرکت مجاهدانه و انقلابی آئیین های حسینی، گوشه ی چشمی به هنرمندان متعهد و انقلابی نشان داد برای تولید آثاری با موضوع عاشورا، جهاد، ظلم ستیزی ، ایثار ، دفاع مقدس و ...

ایضا در مناسبت های دیگر ...

دولت ها نتوانسته اند عرصه فرهنگ و هنر را به این  سمت و سو بکشانند به هزار و یک علت !! ( که در جای خودش بحث خواهد شد ) اما آنچه اینجا لازم به یادآوری است ، نقش پررنگ مردمی انقلابی است که می توانند در عرصه هنر انقلاب ، جریان ساز باشند بدون نیاز به منت گذاشتن دولت ها بر سر فرهنگ و هنر و دیدن این عرصه های مهم به چشم فرزند مصرف کننده و صغیر !!

محرم نزدیک است و باز صحنه شور و شعور حسینی مردم به تصویر کشیده خواهد شد.

می توان از عکاسان، طراحان، خوش نویسان، نقاش ها ،موسیقی دان ها، هنرمندان هنرهای نمایشی و ... بخواهیم که  از انقلاب حسینی تا انقلاب خمینی قرائتی هنرمندانه، انقلابی و متعهدانه ارائه دهند تا علاوه بر شور و شعور – زیبایی را در این عرصه ببینیم آنگونه که سرورمان بانو زینب کبری (س) همه را زیبا دید.

 گویا حضرت زینب (س) نگاه معرفتی خود به تابلوی عاشورا ی حسینی را با هنرزیبا دیدن درهم آمیخته و سرود سربلندی را سر داده است .بانو به ما نشانه ای داده ! اینکه انقلاب حسینی را زیبا ( هنرمندانه ) ببینیم.
 برای ترسیم این زیبایی ها به زبان هنر ، مردم انقلابی وظیفه دارند هنر انقلابی ( هنرمتعهد به مبانی نهضت و انقلاب ) را حمایت کنند. از حمایت های کلان مالی تا حمایت در حد شرکت در محافل هنری و دل سپردن به قرائت هنرمندان متعهد  ازانقلاب و نهضت اسلامی.

مجتبی طالبی
نویسنده و تهیه کننده صدا و سیمای مرکز گلستان
مدرس و دبیر پژوهشی گروه فلسفه و عرفان جامعه المصطفی العالمیه . واحد گرگان

نویسنده :

نظرات
آرشیو