گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 6598

05 اردیبهشت 1403 17:23

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 ابتلا به سالک در گنبدکاووس 50 درصد کاهش یافت

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس از کاهش 50 درصدی آمار مبتلایان به بیماری سالک در سال گذشته در این شهرستان خبر داد و بدون اشاره به آمار گفت: 61 کانون آلوده به این بیماری در گنبدکاووس شناسایی شده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا، دکتر فرهاد بدیعی روز چهارشنبه درجلسه هماهنگی کنترل بیماری سالک دراین شهرستان گفت: این کانون ها که 23 نقطه آن دربخش مرکزی و 38 نقطه آن در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس قرار دارد، با همکاری برخی ادارات و نهادها تخریب و طعمه گذاری می شود.

وی افزود: عملیات تخریب و طعمه گذاری کانون های بیماری سالک در گنبدکاووس در سه مرحله در ماه های اردیبهشت، تیر و شهریور انجام می شود که مرحله نخست آن از دوم اردیبهشت امسال آغاز و 45 روز طول می کشد.

دکتر بدیعی اضافه کرد: امسال عملیات تخریب لانه ها و طعمه گذاری آن برای مبارزه با جوندگان ناقل بیماری سالک با همکاری بخشداری های مرکزی و داشلی برون، دهیاران و شوراهای اسلامی این دو بخش، هنگ مرزی اترک، شهرداری های گنبدکاووس و اینچه برون، جهادکشاورزی و مرکز بهداشت انجام می شود.

وی از مشارکت افزون بر 1500 نفر روز در اجرای طرح مبارزه با بیماری سالک شامل تخریب لانه ها و طعمه گذاری خبر داد و تصریح کرد: تمامی مراحل تشخیص بیماری و درمان کامل مبتلایان به صورت رایگان توسط مرکز بهداشت انجام می شود.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس، رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیرانه و درمان بموقع بیماری، نریختن زباله و نخاله های ساختمانی و نگهداری نکردن دام درنزدیکی محل سکونت، استفاده از پشه بند، نصب توری در مقابل در و پنجره ها، استفاده از لباس های آستین بلند هنگام غروب و در طول شب و استفاده از پمادهای دور کننده حشرات را در مصون نگه داشتن انسان از نیش پشه ناقل بیماری سالک بسیار موثر دانست.

به گزارش ایرنا، سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام 'رومبوموس' و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می شود.

لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری های انگلی شایع درمناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی (سالک) و احشایی (کالازار ) بروز می کند.

زخم و نشانه بیماری سالک دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می شود.

در صورت درمان بموقع، این بیماری پوستی درمدت شش ماه تا یک سال بهبود خواهد یافت و بی توجهی به درمان باعث می شود تا در محل زخم یک جوشگاه فرو رفته ایجاد شده و به صورت دائمی باقی بماند.

شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و پیش از این آمار سالانه مبتلایان به بیماری سالک توسط مسئولان 400 تا 500 مورد اعلام می شد.


انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو