گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 6870

29 اسفند 1402 07:57

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رویای رفع تحریم با برجام تا واقعیت؛ تضمين لبخند در مذاكرات چه بود؟!

باید یک مورد پیش قدمی طرف مقابل در مذاکرات را دید تا بتوان حسن نیات او را باور کرد و اگر غیر این باشد از لبخند ما هر برداشت دیگری می شود. براستی برجام به جز یک تجربه ذیقیمت دیگر در عمر مردم و نظام چه ره آورد دیگری داشت؟

به گزارش قابوس نامه، گفته شد تجربه مشترک مردم و نظام! بله از سویی مردم يكبار ديگر تجربه كردند كه امريكا به هيچ وجه قابل اعتماد نيست. اما تجربه ای که نظام را درگیر خود کرد ذوب شدن بیش از اندازه عده ای در توهم دستاورد برجام به عنوان يك راه حل براي مشكلات اقتصادي و برون رفت از تحريم ها بود.

این ذوب شدن بدون توجه به پیشینیه طرف مذاکره ، هزینه سنگینی را بر ایران تحمیل کرد و آن ایجاد و زمینه سازی تحریمهای جدید علیه کشور بود و دلیل این ادعا ورود بدون هيچ ملاحظه و بدئن هزينۀ آمریکا در روند مذاکرات است که در ابتدا با مقداري گرد و خاك پا به عرصه گذاشت ، اروپايي ها را براي مذاكره به واشنگتن برد، و در این میان منافعی بینشان بده بستان شد و بعد هم از برجام بدون توجه به طرف مذاکره خارج شد.

اینکه دولت اندر باب مذاكره چه ها گفت و نگفت؛ از تبلیغات آرمان گرایانه تا رویاهای خیالی از برجام و کیش و مات سابه جنگ از ایران با برجام، تفسیرو تاویلش بماند برای بعد مشکل اینجاست که تنها به این مسائل ختم نشد و در این توافق خوش خیالانه عده ای نیز مامور شدند تا نگذارند مردم لب به انتقاد از برجام بگشايند، اين عده ماموريت دارند كه بگويند، هيس! اگر چيزي بگوييد و بهانه به دست دشمن بدهید ”جنگ“ مي شود؛ بله، تعزيه بهم ميخورد!

در این دنیای عجیب و غریب ساختۀ ذهن طرف خودی مذاکره، مردم مصداق سربازي شده اند كه در بحبوحه جنگ، جي پي اس و جهت ياب خود را گم كرده باشد.

این تبلیغات مسموم به قصد ابهام در تشخيص مختصات سنگر خودی و شناخت دوست و دشمن در رنگ و لعاب های مختلف در بستر جامعه روان می شود و این بار قصد بر این است تا با قرائت جدیدی از دیپلماسی و سوق به سمتی دیگر و نقض شعار استراتژیک "نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی" حیاتی دوباره به برجام ببخشند.

اما آنچه حجت و چراغ راه این مسیر پرتلاطم است كلام مقام معظم رهبري است که در سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند« برخورد امام با دشمنان از روی ضعف و انفعال نبود... به جای متن به حاشیه هایی که برای ما می سازند، معطل نمی شویم ... به دشمن مطلقا اعتماد نمیکنیم ... امروز برخی در کشور درصدد این هستند که یک شکل معیوب از برجام را به کشور تحمیل کنند، عده ای در داخل می گویند این نشود، جنگ می شود، نه آقا این دروغ است، این تبلیغ به نفع دشمن است».

اگر در ادامه مسیر به این چراغ راه که چون مشکاتی فضای پیرامونی فرورفته در تاریکی ابهام را روشن می کند؛ توجه شود، مطالبه به معنای درست و منطبق بر این اندیشه که مذاکره بخشي از جنگ است و از سوي رهبر انقلاب اسلامی به تيم مذاكره کننده و ديپلماسي جمهوري اسلامي تفويض شده است، از خنده چه باك و اگر نه، بر اساس تجربه ، تضمينی بر لبخند در مذاكرات نیست.

به قلم علی صفاری

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو