گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 6950

01 اردیبهشت 1403 01:07

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بلاتکلیفی و ابهام تاکسی های اینترنتی در گنبدکاووس

توسعه استفاده از اینترنت در جامعه هر روز یک سرویس جدیدی را در فضای مجازی برای تسهیل در روند کار و صرفه جویی در وقت و هزینه به مردم ارائه می کند که تاکسی های اینترنتی وجه جدیدی از این خدمات است.

به گزارش قابوس نامه، قطعا تبدیل سریع یک جامعه که عموم زیرساخت ها و امکانات آن در فضای حقیقی و به طور سنتی است با واکنش های مختلفی از سوی کسانیکه در این تغییر متضرر می شوند مواجه می شود و تاکسی های شهری در این مقولۀ اخیر از جمله این افراد هستند.

اینکه مسئولین یک شهر در مسیر تسهیل ارائه خدمات به شهروندان گام بردارند قطعا قابل تقدیر است اما در حوزه تاکسیرانی معضلی که همیشه گریبانگیر مدیران شهری است و کنترل و نظارت را تحت الشعاع قرار می دهد ، وجود مراجع مختلف صدور مجوز فعالیت است.

تا پیش از این تاکسی های تلفنی علاوه بر شهرداری از اصناف و وزارت صنعت ،معدن و تجارت نیز مجوز کسب می کردند که این امر باعث رشد قارچ گونه و بعضا بیش از نیاز شهر به تاکسی شده است و علاوه بر مشکلات حوزه ترافیکی ، درآمدهای حاصل نیز به دلیل ازدیاد وسیله نقلیه برای برخی از رانندگان چندان رضایت بخش نبوده است.

این عدم هماهنگی در صدور مجوز و نیاز شهرگنبدکاووس باعث شد تا در شورای ترافیک توقف صدور مجوز برای تاکسی های تلفنی به تصویب برسد اما راه اندازی تاکسی های اینترنتی از جمله "تاچ سی" که در سایت رسمی خود فعالیت در گنبد را اطلاع رسانی کرده است، باعث بروز برخی نگرانی ها برای رانندگان تاکسی های شهری شده است.

هر چند رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری گنبدکاووس فعالیت این شرکت در گنبدکاووس را غیر قانونی عنوان کرد اما برخورد قاطعی با آن انجام نشده است و همچنان در حال فعالیت است و مردم نیز از آن استقبال کرده اند .

حمیدرضا حجی‌زاده پیش از این در گفتگو با رسانه ها مطابق با ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت کشور و مواد 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تمام فعالیت و امور مرتبط با حمل و نقل در سطح شهر و حومه را بر عهده شهرداری و سازمان مدیریت حمل و نقل عنوان کرده و با معرفی شرکت آی تاکسی نوید فعالیت این شرکت در آینده ای نزدیک در شهرستان را داده بود.

وی در جلسه روز گذشته شورای ترافیک شهرستان نیز شرکت "آی تاکسی" را تنها شرکت مورد تائید سازمان تاکسی رانی کشور عنوان کرد که مجوز فعالیت را پس از طی کردن فیلترهایی کسب کرده است اما این مسئله در شورای ترافیک با واکش هایی همراه بود.

فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به پلمپ دفتر اسنپ در گرگان طی روزهای گذشته ، گفت: فعالیت تمام این شرکت ها در ابهام است و نمی توان تفاوتی میان یک شرکت با دیگری قائل شد.

عبدالقدیر کریمی ادامه داد: هنوز در استان گلستان به اجماعی در در رابطه با تاکسی های اینترنتی نرسیده ایم و این مسئله باید ابتدا در جلسه کارشناسی با حضور مدیرکل دفتر شهری ، صنعت معدن و تجارت و دستگاههای مرتبط مورد بررسی قرار گیرد چرا که نمی توان در رابطه با مسائل مرتبط با حوزه اجتماعی ، سیاسی و امنتینی در فضای ابهام تصمیم گرفت.

وی اضافه کرد: اگر بنا به راه اندازی تاکسی های اینترنتی در سطح شهرستان باشد قطعا اولویت با تاکسی های زرد است که برای استفاده از این ظرفیت شهرداری و سازمان تاکسیرانی باید تا پیش از جلسه نسبت به تنظیم گزارشی از وضعیت تاکسی های زرد سطح شهر تهیه و به فرمانداری ارائه کند تا در صورت تائید این پیشنهاد و نیاز به اصلاح این ناوگان برای تبدیل شدن به تاکسی اینترنتی اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو