گروه : مطالب ویژه /
در جریان طرح توافق FATF همچون بسیاری دیگر از طرح هاییکه در بخش های مختلف ارائه می شود مخلالفان و موافقانی اظهار نظر کرده اند.
به گزارش قابوس نامه، در این بخش از یادداشت، به آنچه مخالفان و موافقان گفته اند اشاره می شود.
مخالفان FATFچه میگویند؟
غلامعلی حداد عادل در 13 شهریور 95 پیوستن به FATF را «تحقیر ملت» ایران خواند.
در 16 شهریور 95 علیاکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص این توافق را به صلاح کشور ندانست.
حجت الاسلام عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان در 16 شهریور گفت: «توافق با FATF هم از بْعد منطق حقوقی و هم از حیث عزت ملی و رفتار سیاسی، چیزی جز ذلت و ضرر برای ایران ندارد و منافعش برای آمریکا و صهیونیسم است.» وی از مردم خواست علیه اقدام ضد امنیتی توافق با FATF خیزش عمومی به راه بیندازند.
به گزارش خبرگزاری فارس در 19 شهریور 95 احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئترئیسه مجلس میگوید، اقدام دولت در پذیرش FATF مغایر با قانون اساسی است. مسئولان دولتی اخیراً تصمیم گرفتهاند از طریق توافق با FATF افراد و نهادهایی چون وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، صنایع هوایی، صنایع موشکی، دانشگاه مالک اشتر، سپاه و دهها نهاد را که توسط آمریکا و سازمان ملل تحریم شدهاند، در داخل کشور نیز تحریم کند.
در واقع در این توافق متعهد شدهایم که هر شخص حقیقی و حقوقی که در قطعنامههای سازمان ملل، در لیست تحریم قرار دارد، در سازوکار مالی داخلی هم مورد تحریم قرار دهیم و اموال آنان را مسدود کنیم.
امیرآبادی معتقد است که «حمایت از محور مقاومت در منطقه و گروههای اسلامی و سازمانهای آزادیبخش جهان جزء اعتقادات و آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی ایران است. هویت و رسالت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با حمایت از محور مقاومت و مقابله با تروریسم گرهخورده است، چگونه بهراحتی این ارزش و هدف والای انقلاب را زیر پا میگذارید و اینگونه بهطرف مقابل تعهد میدهید.»
اندیشکده راهبردی تبیین (سپاه) در 8 تیر 95 در یک گزارش کارشناسی از FATF به نکات زیر اشاره میکند:
1) FATF بهطور مشخص از حیث سازمانی، سپاه و حزبالله و از حیث جغرافیایی، سوریه را دربر بگیرد. زیرا FATF از تأمین مالی تروریسم سخن میگوید، قاعدتاً تعریف کاملاً ویژهای از تروریسم در نظر دارد.
یکی از اصلیترین سؤالهایی که دولت باید به آن جواب بدهد این است که آیا درباره تعریف تروریسم با FATF به دیدگاهی مشترک رسیده است؟ مسئله تعریف تروریسم در کار با FATF دارای تبعات تعیینکنندهای است.
توصیه شماره 4 کارگروه تحت عنوان «مصادره و اقدامات موقت» میگوید کشورها باید اموال مرتبط با اقدامات تروریستی را مسدود، مصادره یا توقیف کنند.
توصیه شماره 5 تصریح میکند باید تأمین مالی گروههای تروریستی در قوانین داخلی کشور جرم و منشأ پولشویی معرفی شود.
2) یک مسئله بسیار مهم و کاملاً مبهم این است که مکانیسم جمعآوری اطلاعات FATF از ایران چیست و مصرفکننده نهایی این اطلاعات چه کسی است؟ بهعنوان نمونه، میدانیم که در توصیههایFATF مسئله شناسایی ذینفع نهایی یا مالک ذینفع یا شناسایی کافی یک موضوع اصل است.
سئوال این است که چه مکانیسمهای شفاف ساز و آشکارسازی قرار است در این حوزه مستقر شود؟ آیا قرار است غربیها به هویت واقعی همه مشتریان نظام بانکی ایران ـ یا هر مشتری که اراده کنند ـ پی ببرند؟...
اگر این تصمیمات با تفاهمات جمهوري اسلامي ايران و FATF مرتبط باشد، باید گفت تهدید بسیار بزرگی پیش روی کشور قرارگرفته است که با تهدید ناشی از دسترسی کموبیش آزادانه دشمن به تأسیسات هستهای ایران در برجام مساوی یا شاید از آنهم بزرگتر است...
3) گام نهادن در مسیر تفاهم با FATF اگر نگوییم بازگشتناپذیر، لااقل بسیار بهسختی قابل بازگشت است و تعهداتی ایجاد میکند که هم اجرا و هم عدم اجرای آنها هزینههای هنگفتی برای ایران خواهد داشت.
اندیشکده راهبردی تبیین (سپاه) در 15 شهریور 95 در یک گزارش کارشناسی دیگر در مورد FATF نوشت:
• قاچاق مواد مخدر، تروریسم و سلاحهای کشتارجمعی مهمترین بهانه کشورهای غربی خصوصاً اعضای اصلی شورای امنیت بوده تا در جهت دخالت در امور کشورها مورد استفاده قرار دهند. بهانههای حمایت از تروریسم و اشاعه سلاحهای کشتارجمعی در خاورمیانه جنگی را باعث شده که، هیچ پیشبینی در مورد آینده آن نمیتوان انجام داد.
• تأمین مالی و دسترسی تروریستها و حامیان آنها به شبکه پیچیده بانکی، وضعیت غیرقابلکنترلی را به وجود آورده است که تنها با همکاری تمامی کشورها امکان مبارزه با این پدیده مؤثر خواهد بود. چیزی که ابهامات زیادی را این خصوص مطرح میکند، برخورد سلیقهای و دوگانه با تروریسم است. تفکیک تروریسم به خوب و بد تمامی اقدامات در خصوص مبارزه علیه آن را به شکست میکشاند.
• اجرای تمامی بندهای توصیهای این نهاد میتواند از بْعد امنیت ملی تهدیدی بالقوه باشد، که در بلندمدت آثار جبرانناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
موافقانFATF چه میگویند؟
بهرام قاسمی، سخنگوي وزارت امورخارجه، در 13 شهریور 95 اعلام کرد «FATF هیچ ارتباطی با برجام ندارد.» به گفته او در دولت قبلی، این موضوع بهصورت لایحه به مجلس برده شد و در مجلس تصویب گرديد.
مسعود پزشکیان، نایبرییس مجلس، میگوید: «الآن سپاه بانک «مهر اقتصاد» را دارد و نیروی انتظامی هم بانک دارد، با بانکهای خودشان کار کنند، امروز هر ارگانی در کشور برای خودش بانکی را تأسیس کرده است، این نهادها خودشان پولهای خودشان را راه بیندازند. برای تعامل با دنیا، باید قاعده بازی در دنیا را بپذیریم.»
روزنامه آفتاب یزد در 23 شهریور 95 نوشت: حساسیتهای بیشمار به مقوله الحاق ایران به گروه اقدام مالی FATFو هجمههای سنگین به دولت در داخل از سوی دلواپسان پولی ـ مالی در کنار فشار خردکننده لابی اسرائیل ـ عربستان در خارج از کشور برای جلوگیری از موفقیت ایران در خروج از لیست سیاه مالی این نهاد مطرح است. پاسخ به سؤالات زیر میتواند ما را در فهم فریادها و جوسازیهای یاری دهد:
• چه کسانی عضو FATF هستند؟ همه کشورهای جهان بهغیراز دو کشور ایران و کره شمالی.
• چرا عضویت در FATF مهم است؟ پس از اجرای برجام، چهار مانع بزرگ برای سرمایهگذاری وجود دارد:
1) تحریمهای بینالمللی گسترده که در سایه برجام تا حد زیادی لغو و برطرف شد.
2) فشار لابی اسرائیلی برای ممانعت از ادغام ایران در سازوکارهای تجارت بینالمللی
3) فساد به گفته آقای جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری " سیستماتیک" با اجرایی شدن قوانین شفافیت مالی و عضویت در FATF میتوان امید داشت که باجان گرفتن بخش خصوصی مقداری مداوا شود.
4) عدم عضویت درFATF، شرکتهای خارجی به خاطر عضویت در بورس کشورهای متبوعشان و قوانین شفاف مالی نمیتوانند ریسک نمایند و در کشوری که FATF مؤکداً آنها را از سرمایهگذاری در آن منع نموده، سرمایهگذاری کنند.
• چه کسانی مخالف الحاق ایران به FATF هستند؟ دو دسته مخالف پيوستن ايران بهFATF هستند:
1) رژيم صهيونيستي با بازوی آپیک و سناتورهای تندروی آمریکائی
2) عربستان، كه سفارت خود در پاریس را به ستادی برای جلوگیری از عضویت ایران در این نهاد تبدیل کرده است.
به قلم علی صفاری
شکل گیری یک سازمان بین دولتی و گسیل ایران به لیست سیاه/ بخش اول
پروسه مراودات FATF با جمهوري اسلامي ايران چگونه شكل گرفت؟/ بخش دوم
انتهای پیام/
نظرات