گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7098

05 اردیبهشت 1403 22:08

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چطور در دیپلماسی در شش درِ حرمان نیفتیم؟ / یادداشت

سیاست های اصولی و مقتدرانه ایران دشمن را در مسیر اتخاذ یک راهبرد بازدارنده قرار داده است. مسیری که می بینیم با کمک منافقین امروز بر برخی مسائل داخلی سوار شده و به دنبال بهره برداری از آن است.

به گزارش قابوس نامه،رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز 30 تیرماه در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه، تأمین و حفظ منافع ملی به معنای حقیقی را هدف اصلی سیاست خارجی خواندند و با بیان بایدها و نبایدهای دیپلماسی در نظام اسلامی، فرمودند: «می‌توان با روحیه‌ی صحیح انقلابی و دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجی را گسترش داد و عناصر قدرت نظام را به پشتوانه‌ای برای دستاوردهای سیاسی و دیپلماسی تبدیل کرد».

سخنان رهبر معظم انقلاب حاوي تجاربي است كه از دل مذاكرات برجام برآمده است و اين خود نشان دهنده آن است كه تجارب برجام هيچ گاه بر رهبري پوشيده نبوده است. اين سخنان سيگنال هاي راهبردي در ديپلماسي كشورمان تلقي مي شود و نشان مي دهد كه شطرنجي سياست، نياز به رهبري دارد تا در برابر پيچيدگي هاي شرايط، مات و مبهوت نشود.

رهبر انقلاب اسلامي در سخنان خودشان خطوط منسجمي را براي دستگاه متولي سياست خارجي جمهوري اسلامي ترسيم كردند تا هيچ گاه در محقق كردن «سیاست‌های اصلی و ارزش‌های نظام» ـ چه با اروپا و چه با امريكا ـ در ششدر حرمان نيفتيم.  
سياست هاي اصولي و مقتدرانه ايران در منطقه، نهايتاً آمریکا را متقاعد کرد تا هر چه سريع تر يك راهبرد بازدارنده در مقابل ايران اتخاذ كند.

ترامپ برخلاف اوباما ـ به عنوان بخشي از عامل فشار ـ روي مسائل داخلي ايران سوار شد. توئيت هاي پي در پي ترامپ و اعلام حمايت تمامي مسئولين دستگاه سياست گذاري امريكا از اغتشاشات دي ماه سال گذشته چندان بي حساب و كتاب نبود. لازم به ذكر است كه اين مسئولين و سياست گذاران همان كساني بودند كه براي ساليان با منافقين از نزديك حشر و نشر داشته اند.

لذا از سياست هاي جاري امريكا اين طور استنباط مي شود كه امريكا قصد دارد با وارد آوردن فشارهاي اقتصادي، بين جامعه و نظام جمهوري اسلامي شكاف ايجاد كرده و نهايتاً اين رابطه را به تعارض بكشاند.

منافقين در اين رابطه نقش جلودار و آتش بيار معركه را بازي مي كنند. هر جا كه لكه اي از نارضايتي در جامعه پديدار مي شود به ناگهان مي بينيم كه عوامل منافقين در داخل، از لكه، كوه ساخته و نارضايتي جمع محدودي را به اعتراضات سراسري! گره مي زنند.

بي جهت نيست كه هر شعار صنفي بلافاصله تبديل به شعارهاي ساختارشكنانه عليه نظام مي شود تا بين جامعه و نظام شكاف ايجاد كند و باز هم بي جهت نيست كه مسئولين رده بالاي امريكايي هر از گاهي علنی اعلام مي كنند كه ما طرفدار مردم ايران هستم!
شرايط ايجاب مي كند كه تيم ديپلماسي كشورمان اين مهم را بعنوان يك تجربه و عبرت تاريخي آويزه گوش خود كند كه امريكا در روان سازي سياست خود، به دنبال تخريب بي هزينه تمامي مولفه هاي قدرت در داخل نظام است.

لذا نمايندگان سياسي جمهوري اسلامي در محل ماموريت خود بايستي در مناسبات في مابين با كشور ميزبان همه جانبه تر و بر اساس رهنمودهاي رهبري مناسبات جديدي را شكل بدهند كه تبلور ارزش هاي نظام و منافع ملي باشد.

نویسنده: علی صفاری

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو