گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7164

29 اسفند 1402 09:35

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد: ساماندهی محوطه برج گنبد قابوس با هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: ساماندهی محوطه برج جهانی گنبد قابوس با هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۳۷۹ میلیون ریال در حال اجرا است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گلستان ما به نقل از دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: میراث جهانی گنبد قابوس که به عنوان بلندترین برج آجری جهان در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد و به عنوان پانزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت یونسکو رسیده است این روزها جهت رفاه حال گردشگران آجر فرش می شود.

وی افزود: پس از تصویب اجرای طرح آجر فرش محوطه این پایگاه جهانی به طول چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع با هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۳۷۹ میلیون ریال آغاز و این پروژه تا مهرماه سال جاری به اتمام می رسد.

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، در میان پارکی زیبا و در سه کیلومتری شهرتاریخی جرجان در قرار دارد. این بنای فاخر معماری در سال ۳۹۷ هجری قمری برابر با ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر در شهر جرجان که پایتخت پادشاهان آن دیار، آل زیار بوده، بنا شده ‌است.

این بنا به شماره ثبت ۸۶ در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی و پانزدهمین اثر فاخر ایران در فهرست یونسکو جای گرفته است.

انتهاي پيام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو