گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7177

29 اسفند 1402 08:38

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

از ابتدای امسال انجام شد؛ اعطای تسهیلات به 53 هنرمند گنبدی

ار ابتدای سال 97 تا کنون به 53هنرمند گنبدی در حوزۀ اشتغال خانگی تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش قابوس نامه، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس تصریح کرد: این تسهیلات به ازای هر هنرمندد 100 میلیون ریال و با سود 6 درصد است.

امیرعلی گل چشمه ادامه داد: در راستای حمایت از هنرمندان، 95 پرونده در سامانه کارا سامانه رصد کلیه مراحل پرداخت تسهیلات و 64 پرونده در سامانه رصداشتغال کشوربرای دریافت تسهیلات 100 تا 300 میلیون ریالی برای اشتغال روستایی به ثبت رسیده  که جمعا در هر دو سامانه 159 پرونده است.

golcheshme

وی افزود: از ابتدای سال همچنین64 هنرمند این حوزه کارت شناسایی و فعالی دریافت کرده اند و 69 کارت نیز که قبلا صادر شده بود، تمدید شد.

تلاش میراث برای اتمام موزه تا پایان برنامه ششم

گلچشمه با بیان اینکه اتمام پروژه موزه بزرگ شمال کشور به 80 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اضافه کرد: از بودجه تملک دارایی امسال شهرستان مبلغ 11میلیارد ریال به این بخش اختصاص داده شده است که به همین میزان نیز از اعتبارات ملی تخصیصی داده خواهد شد.

وی اظهار کرد: در راستای ایجاد و زمان روند پیگیری این موزه با توجه به حجم بالای کار و حساسیت خاصی که موزه دارد، اختلاف منظر بین میراث فرهنگی و شورای شهر وجود داشت، که در هفته گذشته در جلسه ای این مسئله با شورا و شهرداری به شور گذاشته شد و اختلافات دیدگاهی حل شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس تصریح کرد: این موزه در ابتدا قرار بود در مساحت یک هزار و 300 مترمربع مجوز گرفته شود که سپس به3 هزارو 400 مترمربع افزایش یافت که امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز شاهد بهره برداری از آن تا پایان برنامه ششم توسعه باشیم.

وی همچنین بومگردی را یکی از ظرفیت های خوب شهرستان که از آن غفلت شده است عنوان کرد و گفت: تا کنون درشهرستان گنبدکاووس هیچ مجموعه بومگردی نداشته ایم اما از ابتدای سال 97 تا کنون 5 پرونده بومگردی مجوز گرفته اند که ان شاالله بتوانند بزودی فعالیت خود را آغاز کنند.

گلچشمه عنوان کرد: علاوه بر آن در مجموع حوزه گردشگری از جمله ، بومگردی، هتل وسفره خانه مجموعه توریستی و هتل تا کنون 24 مورد تقاضا داشته ایم که از این تعداد 2 مورد هتل است.

وی میزان مبلغ پیشنهادی میراث برای اجرای 23 پروژه به کیمته برنامه ریزی و بودجه شهرستان را 126 میلیاردو 800 میلیون عنوان کرد و گفت: این 23 پروژه در بخش هایی از جمله " برج قابوس، نمایشگاه صنایع دستی، حفاظت از میراث، تالابهای بین المللی، موزه فرش ، پارک امامزاده ، دیوار جرجان ، جشنواره اقوام ، ثبت حریم میراث (ساختمان بهداشت و دانشگاه فرهنگیان)  و ... بود که با 30 میلیارد ریال آن موافقت شده است.

فراهم کردن مقدمات لازمه ثبت جهانی فرش ترکمن

امیرعلی گلچشمه با توجه به اینکه گنبد نامزد شهر جهانی صنایع دستی با محوریت فرش ترکمن است اذعان کرد:  ثبت جهانی شدن فرش ترکمن نیازمند مقدماتی است که نصب المان هایی با موضوع فرش در شهر و همچنین نامگذاری خیابان یا میدانی به این نام را می توان از جمله آن نام برد که همراهی و همدلی بیشتر شهردار یو شورای شهر را می طلبد.

رسانه ها برگشت ساختمان صنایع دستی به میراث را پیگیری کنند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس همچنین گفت: ساختمانی آموزشی صنایع دستی در کنار جهاد کشاورزی است که ره آورد سفر مقام معظم رهبری به گنبدکاووس در دهه 70 است که اتحادیه فرش گلستان آن را به یک واحد آموزشی غیردولتی به ضورت اجاره واگذار کرده است.

وی با عنوان این مطلب که این آموزشگاه می تواند جهت آموزش هنرهای صنایع دستی شهرستان مورد استفاده قرار گیرد از رسانه ها خواست تا پیگیر اختصاص این ساختمان به این امر باشند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو