گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7204

09 فروردین 1403 23:08

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

گزارش مشروح از جلسه طرح سوال از رئیس جمهور

سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار دارد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از راه دانا؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سوال از رییس جمهور آغاز شد.

 سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار دارد.

این سوال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.
توضیحات امیرآبادی فراهانی درخصوص روند بررسی طرح سوال از رئیس جمهور

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 6 شهریور) مجلس شورای اسلامی نحوه بررسی سوالات عده ای از نمایندگان از رئیس جمهور را تشریح کرد.
 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوالات 82 نفر از نمایندگان از رئیس جمهور به شرح زیر است:
 
- چرا دولت در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است.
 
- علت استمرار تحریم های بانکی با گذشت بیش از 2 سال و علی رغم انجام تمامی تعهدات برجامی از سوی ایران چیست؟
 
- چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته ای ندارد؟
 
- علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت شما علی رغم وعده ها و اعلام های مکرر عبور از رکود چیست؟
 
- علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟
 
نماینده مردم قم در ادامه اضافه کرد: براساس ماده 213 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مدت طرح سوالات از طرف نمایندگان منتخب سوال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند، در این صورت همه سوالات در بخش اول و ابهامات سوال کنندگان و پاسخ های رئیس جمهور در بخش دوم مطرح می شود.

لاریجانی:جلسه امروز می تواند کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 6 شهریور 97) گفت: برای حجاج عزیز بیت‌الله الحرام که این روزها به میهن عزیز بازمی‌گردند، قبولی طاعات را آرزومندیم و از اینکه امسال برای عزیزان امکان مناسبی برای انجام این فریضه الهی حاصل آمد از دولت عربستان سعودی تشکر می‌کنم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز سؤال برخی نمایندگان از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار دارد. به آقای رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیأت وزیران که در جلسه حضور دارند خیرمقدم می‌گویم و ملاحظاتی را تقدیم می‌کنم.
 
وی افزود: طبق اصل 88 قانون اساسی حداقل یک چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند. عمیق‌ بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: این ارزش بزرگی برای ملت ماست که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در مقابل ملت و نمایندگان آنها می‌داند.
 
وی افزود: برای ملت ما که دوران طولانی سلطنت وابسته را تحمل کرده است که مسئولین نظام شاهنشاهی با بی‌اعتنایی به پاسخگویی به ملت خود را مدیون و خاضع قدرت‌های بیگانه می‌دانستند یک شکوفایی سیاسی بزرگ است که با مجاهدت زیاد حاصل آمده است. حال آنکه بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از کشورهای منطقه هنوز گرفتار نظام‌های استبدادی و قبیله‌ای وابسته هستند و در این امر فاصله زیادی با نظام دموکراتیک جمهوری اسلامی دارند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از نمایندگان که سؤالاتی را مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور می‌خواهم طبق ماده 213 و ماده 113 آئین‌نامه مطالب خود را بدون خروج موضوعیت که مستلزم تذکر رئیس‌مجلس باشد بیان کند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر رعایت انصاف و حد کلام فاخر است که در بیان رهبری معظم به حس کرامت یکدیگر ظهور یافت و انشالله بر حسن ظن نسبت به یکدیگر استوار باشد.
 
وی در پایان افزود: با رعایت اصولی که مذکور افتاد جلسه امروز می تواند در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد و شرافتی در حکمرانی را به تصویر بکشد و چون مطالب مستقیما در اختیار مردم قرار می‌گیرد در عین جدیت موضوعات مطروحه عواطف برادرانه و ادب دیوانی نظام را عیان کند.
 
سؤالات پاسخ روحانی به نمایندگان در صحن علنی پخش شد
 
در این جلسه کتابچه‌ای حاوی پاسخ به سؤال تعدادی از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور بین نمایندگان پخش شد.
 
این کتابچه شامل 47 صفحه است که طی آن به مهمترین دلایل استمرار حوزه ارز و اقدامات صورت گرفته در این زمینه و همچنین در پاسخ به تک تک محور سؤال نمایندگان به صورت مشروح پاسخ داده شود.
 
دهقان در موافقت با سوال از رئیس جمهور: چرا دولت لیست دریافت کنندگان ارز را منتشر نمی کند؟
 
 محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه پارلمان، عید غدیر را تبریک گفت و یاد شهیدان رجایی و باهنر را به عنوان الگوهای ساده‌زیستی گرامی داشت.
 
وی با تبریک هفته دولت به رییس جمهور و مردم اظهار داشت: آقای رییس جمهور! شما در بیانات خود تاکید کردید که باید امور کشور مبتنی به کار کارشناسی و توجه به خرد جمعی باشد. بنده به عنوان نماینده‌ای از سوال‌کنندگان و به نیابت از بخشی از ملت ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده، می‌پرسم کدام کار کارشناسی را تجویز کردید که دولت شما در دو – سه سال گذشته به ویژه چند ماه اخیر دهها میلیارد دلار ارز کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضرور اختصاص داد.
 
دهقان در ادامه خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری! زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد، گفت که هرکسی هرچه مقدار می‌خواهد ارز بگیرد. در آن زمان مجلس طرح دوفوریتی را آماده کرد تا با این کار مقابله کند، اما دولت شما مقاومت کرد. سه ماه و نیم طول کشید تا نظر کارشناسان و مجلس شورای اسلامی را پذیرفتید، اما در این مدت چه خسارت‌ها به کشور وارد شد.
 
«آقای رییس جمهور همه مردم، مقامات و نمایندگان از شما و دولت می‌خواهند که فهرست دریافت کنندگان ارز ۴۰۰۰ تومانی را مشخص کنید، چون کسانی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و کالاهایی با قیمت ارز ۱۰ هزار تومانی به فروش رساندند. شما هم تاکید داشتید که باید این کار انجام شود، اما شما رییس جمهور هستید چه کس دیگری باید این کار را انجام دهد؟ برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند؟»
 
دهقان با بیان اینکه زمانی که مردم تحت فشار تورم و گرانی بودند ارز دولتی برای سفرهای غیرضروری اختصاص یافت و باعث شد افرادی رایگان به آنتالیا، مالزی و کشورهای دیگر بروند، خاطرنشان کرد: چرا کاری کردید این افراد مدیریت کشور را به تمسخر گیرند، آیا تشخیص قطع شدن ارز مسافرتی آنقدر سخت بود که دولت شما چهار ماه طول کشید که آن را قطع کند.
 
وی ادامه داد: تاسف‌بارتر آن است که در زمانی که باید ارز در بازار توزیع می‌شد این اتفاق رخ نداد حتی کسانی که می‌خواستند ۱۰ هزار دلار را بفروشند با آنها مثل قاچاقچی برخورد می‌شد و همه صرافی‌ها را بستند. تقاضا زیاد شد و آقای جهانگیری اعلام کرد هرکسی هرچه می‌خواهد می‌تواند از بازار ارز بگیرد اما بعد جلوی عرضه و تقاضای ارز را گرفتند. معلوم است که در این شرایط قیمت ارز ۱۰ هزار تومان می‌شود.
 
«ارز ناشی از صادرات کالا توسط شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی ۱۰ میلیارد دلار است، اما کمتر از دو میلیارد دلار آن در بازار توزیع شد. این شرکت‌ها زیرنظر پنج وزارتخانه نفت، صنعت، دفاع، رفاه و اقتصاد هستند. در این شرایط وزارتخانه‌ها یا ارز را احتکار کرده یا خلاف قانون اقداماتی را انجام داده است. باید این وضعیت مشخص شود.»
 
وی در همین زمینه گفت: بعد از این همه خسارت، وزیر نفت مامور شد با شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی که ارز نمی‌فروشند، برخورد کنند، چرا این کار چهار پنج ماه پیش انجام نشد. اگر شما توان نداشتید چرا بازار را تحریک کردید و مردم را به سوی خرید سکه سوق دادید؟ این باعث شد بیش از ۶۱ تن سکه به تعداد محدودی به فروش رسیده و هزاران میلیارد تومان به جیب دلالان رود. بعد از آن اگر ذخائر کافی بود، چرا فروش سکه را مجددا گرفتید که به ۴۰۰۰ میلیون تومان برسد.
 
وی با بیان اینکه یک فرد با پنج کلاس درس، حساب اموال خود را دارد، چرا دولت با این همه ژنرال، مدیر و کارشناس حتی مسائل بدیهی را هم تشخیص نداد؟ اظهار داشت: این اشکالات و بی‌تدبیری‌ها باعث شد ارزش پول ملی تا یک چهارم کاهش پیدا کند که نتیجه آن خالی شدن جیب و سفره مردم است. دهها هزار میلیارد تومان به باور برخی کارشناسان بیش از 90 هزار میلیارد تومان در این شرایط پول به کیسه افراد مفت‌خور رفته است و درصد اندکی از آن به ثروتمندان رسیده است. این خسارات را چگونه می‌خواهید جبران کنید؟
 
این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: طبق ماده 598 قانون مجازات اسلامی هر کسی با اهمال باعث تضییع حقوق دولت شود علاوه بر مجازات باید جبران خسارت کند. بگویید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده و چگونه می‌توانید جبران کنید
فرهنگی در سوال از رئیس‌جمهور: چرا دولت در مهار نقدینگی موفق نبوده است؟
 
نماینده تبریز گفت: چرا دولت در مهار نقدینگی موفق نبوده است؟ افرایش حجم نقدینگی کشور موجب التهاب در بازارهای طلا، ارز و مسکن شد.
چرا دولت در مهار نقدینگی موفق نبوده است؟به گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فرهنگی نماینده تبریز امروز سه شنبه 6 شهریورماه در جلسه سوال از رئیس‌جمهور اظهار کرد: چرا دولت در مهار نقدینگی موفق نبوده است؟ افرایش حجم نقدینگی کشور موجب التهاب در بازارهای طلا، ارز و مسکن شد.
 
وی ادامه داد: تورم اعلامی بانک مرکزی 9.7 دهم اعلام شده، اما واقعیت چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. متاسفانه در شرایط فعلی فاقدان مسکن امید خانه دار شدن ندارند و برخی مالکان، خانه هایشان را از دست می دهند و جوانان نمی توانند کار مناسبی پیدا کنند و این در زندگی آنها تاثیر گذار است. دولت در این شرایط باید دست به تحولات می زد اما هیچ کاری انجام نداد.
 
نقوی‌حسینی در سؤال از رئیس‌جمهور: اینقدر مرعوب تحریم نباشیم/ امروز مشکل اشتغال مصیبت کشور است
 
 سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (6 شهریور 97) در جریان سؤال از رئیس‌جمهور به عنوان یکی از سؤال کنندگان طی سخنانی اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که مشکل اساسی کشور بیکاری و عدم اشتغال است.
 
وی افزود: آقای روحانی! خانواده‌ای در نظر بگیرید که دو تا سه فرزند با مدرک عالی حتی دکترا با سن 20 و 40 سال به دلیل عدم اشتغال مجرد هستند.  این جوانان در خانه‌ای می‌روند که خود پدر یا بیکار است یا حقوق بسیار پایینی دارد.
 
نقوی‌حسینی با اشاره به وجود 5 میلیون بیکار در کشور عنوان کرد:‌آقای رئیس‌جمهور شما مجری قانون اساسی است.اصل 34 قانون از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت فراهم کنید.
 
وی همچنین خطاب به حسن روحانی گفت: به نمایندگان ملت بگویید شورای عالی اشتغال در طول 5 سال مدیریت شما چه کرده است و بانک اطلاعات اشتغال سرانجامش چه شد و سرانجام طرح کارورزی شما چه شد.
 
نماینده مردم ورامین در مجلس بر همین اساس اضافه کرد: ما به دشمنان‌مان اعلام می‌کنیم آمریکا را له و تحریم ها را نابود می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهور پشت سر شما هستیم و آنانی که ادعا دارند می‌توانند بین مسئولان و قوای کشور اختلاف ایجاد کنند کور خوانده‌اند.
 
وی همچنین خاطنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور پشت رهبری باشید ما هم همه از شما حمایت می‌کنیم. باید به ظرفیت‌های درونی کشور توجه کنیم.
 
نقوی‌حسینی در ادامه به راه‌اندازی نمایشگاه صنایع کوچک توسط شریعتمداری وزیر صنعت اشاره کرد و گفت: آقای روحانی! ای‌کاش شما و یا معاونان‌تان از این نمایشگاه بازدید می‌کردید. اینها ظرفیت‌های کشور است. ما به راحتی می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. اینقدر مرعوب تحریم نباشیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: مشکل اشتغال امروز مصیبت کشور است. اینقدر روی بودجه برای اشتغال مانور ندهیم.
 
نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه 300 نوع شغل در حوزه صنعت نهفته است، گفت: بنا بر گفته خودتان بیش از 5 هزار مرکز تولیدی و خدماتی تعطیل شده‌اند. آقای رئیس‌جمهور! کمک کنید اینها حل شود.
 
وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: درست است که ما اختلاف سیاسی داریم اما امروز روز عزت،‌وحدت و البته روز سخت کشور است. مرد کسی است که روز سخت بایستد. ما پشت دولت شما می‌ایستیم و حمایت می‌کنیم.
 
فولادگر: با وجود امکان تولید شاهد واردات رسمی برخی ماشین‌آلات از خارج هستیم
 
 
 حمیدرضا فولادگر در جریان سوال از رئیس‌جمهور در نشست علنی امروز مجلس 6 شهریور 97 ، گفت: اینجانب در آغاز کار دولت یازدهم از کلیات برنامه اقتصادی شما آقای رئیس‌جمهور و وزیر پیشنهادی‌تان در وزارت امور اقتصادی و دارایی دفاع کردم لکن اولین سوال اینجاست که چرا به همان برنامه و برنامه‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پایبند نبودید و شرایط کشور امروز به سمت و سویی رفته است که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و این روزها مردم سخت‌ترین شرایط اقتصادی را تحمل می‌کنند و هم فعالان اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان و پیمان‌کاران بیشترین مشکلات را از ناحیه برخی از تصمیمات اجرایی دولت بر روی دوش خویش حس می‌کنند به نحوی که هم شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم و هم مطالبات سال‌های گذشته خویش را علی‌رغم نوسانات شدید قیمت‌ها باید به صورت اوراق مشارکت و اسناد خزانه به سررسید سال‌های آ‌تی در یافت کنند.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور شما و همکاران و مشاورین اقتصادی‌تان در سال 92 به درستی بیش از آنکه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بانکی بدانید ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی برشمردید آیا امروز هم همچنان به این تحلیل پایبند هستید؟ اگر هستید چه اقدام اساسی درخصوص اصلاح ساختارهای اقتصادی به ویژه در امور بانکی، پولی و ارزی انجام داده‌اید و در آنچه در حیطه مسائل مدیریتی و اجرایی بوده است چه اصلاحی صورت داده‌اید؟
 
وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور آیا به وعده خویش در آغاز کار دولت دوازدهم مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی خود عمل کردید، مجلس که در زمینه مسائل اقتصادی هرگونه همکاری که باید با دولت انجام داده و خواهد داد، شما از اختیارات وسیع و قانونی خویش استفاده کنید.
 
فولادگر خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور شما در آغاز کار دولت یازدهم هم در تبلیغات انتخاباتی و مصاحبه‌های مطبوعاتی و هم در ارائه برنامه‌های دولت در هنگام معرفی هیات‌ وزیران بر اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود تاکید کردید گزارش‌های مجلس نهم و دهم نشان می‌دهد که هنوز بیش از نیمی از احکام این قانون اجرا نشده است.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: در ماده 2 و 3 قانون بهبود فضای کسب و کار بر حضور تشکل‌های اقتصادی، تولیدی و کارگری و کارفرمایی در کمیسیون‌های دولت و در تصمیم‌گیری‌ها تاکید دارد. ماده 7 بر تشکیل پنجره واحد مواد 9 و 10 آن بر استفاده از توان دیپلماسی در اقتصاد و ماده 24 دولت و دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده به منظور شفاف‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و ایجاد ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری هرگونه تغییر سیاست‌ها مقررات و رویه‌های اقتصادی را در زمان مقتضی قبل از اجرا از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع برسانند و هیات وزیران زمان موضوع این را با مشورت شورای گفت‌وگوتعیین و اعلام کند. آیا در تصمیمات اخیر ارزی و بخشنامه‌های مکرر این موارد را رعایت کردید؟ شما که به بی‌ثباتی برخی تصمیم‌گیری‌های دولت قبلی به درستی ایراد داشتید چرا خود به این روش مبتلا شدید؟
 
وی افزود: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور به صورت کامل اجرا نشد و به موجب گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس دهم هنوز شاهدات واردات رسمی برخی ماشین‌آلات و تجهیزات و یا اجرای برخی از پروژه‌ها توسط شرکت‌های خارجی هستیم که در داخل امکان‌پذیر بوده است و این یعنی دامن زدن به رکود و بیکاری.
 
فولادگر خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از احکام قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که با ادغام لایحه خروج از رکود دولت و طرح حمایت از تولید مجلس و با همکاری خوب مجلس نهم و دولت یازدهم تصویب شد اجرا نشده و دولت از اختیارات وسیع خویش در این قانون استفاده نکرده است.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانون نحوه تحول اقتصاد مقاومتی مصوب تیر ماه 94 که به کارگیری توان سه قوه را با تشکیل شورای متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، نایب رئیس اول مجلس و معاون اول رئیس قوه قضاییه و هیاتی مرکب از سه قوه به منظور اصلاح، پالایش و یا لغو موارد مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسو سازی لوایح و طرح‌های قانونی با این سیاست‌ها را تاکید کرده بود هنوز اجرا نشده و این سبب شد که با ورود رهبر معظم انقلاب امسال جلسه سران قوا تشکیل شود و اگر این قانون سه سال قبل اجرا شده بود در شرایط جنگ اقتصادی بسیاری از مسائل قابل حل بود.
 
وی در پایان گفت: در شرایط رکودی فعلی به ویژه در ماه‌های اخیر بیشترین فشار در بخشهای صنعتی و معدنی ناشی از نوسان قیمت خواهیم داشت.
 
کرم‌پور: چگونه صدها کانتینر کالا به کشور قاچاق می‌شود و کسی آن را نمی‌بیند
 
 کوروش کرم‌پور حقیقی در جریان سؤال از رئیس‌جمهور در نشست علنی امروز مجلس سه‌شنبه (6 شهریور 97) گفت: امروز حضور رئیس‌جمهور در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین این نظام به مردم است و ما این امر را وظیفه خود می‌دانیم.
 
نماینده مردم فیروزآباد در مجلس اظهار داشت:‌آقای رئیس‌جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد در انظار عمومی به آتش کشیده شود. همه ما شنیدیم ایشان فرمودند مراد من از قاچاق فلان کوله‌بر ضعیف نیست. قاچاق‌های سازمان یافته بزرگ را می‌گویم.
 
وی افزود:‌ آیا پش از شنیدن این جملات اساسا حرفی باقی می‌ماند که من نماینده در باب قاچاق و راه مبارزه با آن مطرح کنم؟ آیا دستور قاطع مقام معظم رهبری درباره برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده حتی در یک مورد اجرا شده است؟
 
کرم‌پور خاطرنشان کرد: عدم توانایی دولت در مهار قاچاق کالا و ارز چیست. موانع و مشکلات پیش روی شما در جلوگیری از قاچاق کالا و ارز چیست؟ آقای رئیس‌جمهور خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام  با آن مبارزه شود. لطفا نفرمایید نمی‌شود و نمی‌گذارند.
 
نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: چگونه صدها کانتینر کالا قاچاق می‌شود و کسی آنها را نمی‌بیند. آقای رئیس‌جمهور مگر نه اینکه معضل بزرگ کشور ما، بیکاری است. آیا مبارزه جدی با قاچاقچیان عمده خدمت بزرگ در جهت ایجاد اشتغال جوانان نیست؟
 
روحانی در مجلس: یک مشت ضدایرانی در کاخ سفید از پایان جلسه امروز خوشحال نخواهند شد/از مشکلات عبور خواهیم کرد
 
حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه پاسخ به سؤال نمایندگان ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام هادی (ع) و اعیاد سعید قربان و غدیر، اظهارداشت: امیدوارم سخنان من در چارچوب این آیه باشد که «یقولوا التی هی احسن» همه باید بهترین کلام، سخن و نیکوترین جملات را نسبت به هم بکار ببرند.
 
وی ادامه داد: امیدوارم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات موردنظر ایشان را دقیقاً مراعات کنم.
 
این روز را روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم
 
رئیس جمهور بیان داشت: در آغاز این روز را من روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین پاسخگو باید باشند. هر کدام در چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون که برای همه مقرر کرده است.
 
روحانی خاطرنشان کرد: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. کاملاً این تصور اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و  این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.
 
وی افزود: سؤال نمایندگان محترم القاعده آنچه من می‌فهم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم اما اشکال ندارد لحن سؤالات، سؤالات دولت یازدهم و دوازدهم است از نظر من هم ایرادی ندارد با اینکه دولت دوازدهم و یازدهم دو شخصیت حقوقی هستند.
 
روحانی ادامه داد: همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش من بر این بوده که بین دولت‌ و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است. بسیاری از نمایندگانی که الان در برابرشان سخن می‌گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند. در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز در لوایح، طرح‌ها کمک کردند و در کنار هم بودیم ممکن است شما گله‌ای از دولت داشته باشید یا ما از شما داشته باشیم اما گله‌ها، گله‌های دوستانه و برادرانه است.
 
سؤال نمایندگان و بسیاری از سؤالات مشابه، سؤالات ملت ایران هم است
 
رئیس جمهور تأکید کرد: به نظر من سؤال نمایندگان محترم که در پنج بند تدوین شده است و بسیاری از سؤالات دیگر مشابه این سؤالات، سؤالات ملت ایران هم است. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی این سؤالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سؤالات را دارند که چرا بیکاری، چرا وضع بانک‌ها این چنین، چرا قاچاق آن چنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟
 
وی اضافه کرد: شما اگر به هر کوچه و بازار بروید شاید بخشی از سؤالات مردم همین گونه باشد و حق دارند مردم بپرسند. مردمی که در دولت یازدهم در طول 4 سال و در ماههای اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی و در سیاست داخلی و خارجی بودند امروز برایشان این سؤال مهم مطرح شده است که چه شده است که مردم ما باید از آینده زندگی، خود و کشور خود نگران باشند.
 
روحانی با بیان اینکه سؤال اصلی این است که چرا ما در طول چهار سال و نیم، در رشد اقتصادی، تورم، اشتغال، تعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی حرکت‌مان به سرعت رو به جلو بود، اظهار داشت:  همه آمار و ارقام وجود دارد و همه چیز شاهد است، چیزی مخفی نیست. امّا در این هفت هشت ماهه اخیر، چرا ناگهان شرایط نوی آغاز شد؟ شما ممکن است بفرمائید که این شرایط نو از اشتغال یا ارز و رکود بود، از قاچاق بود، از سیستم بانکی بود.
 
وی ادامه داد: به نظر حقیر، اشکال از تصور مردم و ترسیم ملّت ایران نسبت به آینده ایران بود. ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این، درد بزرگ است. اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بسیار بزرگی است؛ من قبول دارم. نابه‌سامانی بانکی هم مشکل است و قبول دارم. مسئله رونق هم مهمّ است، قیمت ارز هم مهمّ است.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه این‌ها در برابر اعتماد و امید به مردم ناچیز است، تصریح کرد: چرا امید مردم تغییر کرده است؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند و بالاتر، حتی عده‌ای نسبت به عظمت نظام، قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند. این شک را ما باید درمان کنیم. ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چندماهه زودگذر است.کلید مسأله فقط در همین است.
 
روحانی ادامه داد: ما باید برای مردم توضیح بدهیم به حول و قوه الهی با هدایت رهبری، با هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلّح از این مشکلات عبور خواهیم کرد. ما باید به ملّت بزرگ ایران عرض کنیم که نخواهیم گذاشت، توطئه‌های آمریکا پیروز شود. ملّت! مطمئن باشید. ما نمی‌گذاریم یک مشت، ضدّ ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند بخواهند علیه ما توطئه کنند.
 
وی با بیان اینکه کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، تصریح کرد: کاخ سفید بداند از پایان جلسه امروز به شدّت اندوه‌بار خواهد بود، چون پایان جلسه امروز، اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین دو قوه و قوه قضائیه و بین هر سه و نیروهای مسلّح و بین هر چهار و نظارت و راهبری مقام معظّم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات. از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.
 
روحانی ادامه داد: در فرصت اول خود به این پنج سؤال به طور خلاصه اشاره می‌کنم. البته از دستگاه‌های مربوطه، من گزارش را گرفته‌ام و همراه دارم و اگر مجلس محترم مایل باشد همه گزارشات را در زمینه قاچاق که وزارت کشور مسئول کار است گزارش مفصلی داده است، در زمینه اشتغال که وزارت کار مسئول است گزارش خوبی داده است، نسبت به برجام، وزارت امور خارجه گزارش را داده است. نسبت به بانک و رکود، وزارت اقتصاد که مسئولین اصلی در برابر این سؤالات هستند پاسخ داده اند. اگر مایل باشید آن پاسخ‌ها را هم می‌توانیم در اختیار نمایندگان عزیز قرار بدهیم.
 
وی با بیان اینکه اولین سؤال این است که چرا دولت در زمینه قاچاق کالا و ارز موفق نبوده است؟ اظهار داشت: همه شما می‌دانید موضوع قاچاق کالا و ارز در سال ۸۱ با فرمان مقام معظّم رهبری مبارزه با آن شروع شد و بعد هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت، همه آیین‌نامه‌های آن را تدوین و ابلاغ کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان پول برای تشکیل سامانه‌های لازم در زمینه مبارزه با قاچاق و اتصال این سامانه‌های به یکدیگر تهیه کرد.
 
روحانی ادامه داد: چرا قاچاق ایجاد می‌شود؟ دلیل آن چیست؟ چرا جنس از بیرون می‌آید و کالای ما به بیرون منتقل می‌شود؟ وقتی ما برای کالاهایی یارانه می‌دهیم در داخل و وقتی قیمت، قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود چون قیمت داخل و خارج نامتعادل می‌شود. هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود. هر چه قیمت ارز بالا برود، واردات قاچاق و کالا کم‌تر می‌شود و به عکس، خروجی‌اش بیشتر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید با کیفیت داخلی است، تصریح کرد: همه باید به تولید داخلی و خدمات در داخل کمک کنیم. اگر این‌ها را به پا کنیم از لحاظ کیفیت کمیت و قیمت، معنی ندارد قاچاق از خارج وارد شود. حالا اگر برخی جنس‌ها که از لحاظ فرهنگی ما به سمت آن نمی‌توانیم برویم گوشه‌ای کسی متقاضی باشد آن بحث دیگری است.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق برسیم به ۱۲ و نیم میلیارد دلار در عرض چهار سال و خرده‌ای. این تحول بزرگ چطور ایجاد شد؟ چون شما می‌دانید که ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز مخصوص قوه اجرایی تنها نیست؛ فراقوه‌ای است،  سه قوه‌ای است. نمایندگان محترم مجلس و قوه قضائیه هم هستند. نیروهای مسلّح هم نماینده‌شان در آن ستاد حضور دارد. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نیست، همه با هم داریم تلاش می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه آمار و ارقامی که این ستاد به کمک دانشگاه‌ها در سال ۹۲ تهیه کرد می‌گفت قاچاق ۲۵ میلیارد دلار است، اظهار داشت: این ۲۵ میلیارد دلار به ۱۷ رسید و به ۱۵ رسید و بعد به ۱۲ رسید. حالا اگر بخواهید به تفصیل سال به سال آن موجود است؛نمی‌خواهم وقت گرفته شود والا همه را می‌گویم.
 
روحانی ادامه داد: در قاچاقِ خروجی که عمدتاً سوخت است و عمدتا قاچاق می‌شده و هنوز هم می‌شود یعنی بنزین، گازوییل، نفت سفید، نفت کوره و موارد دیگر، دولت با برنامه‌ریزی که انجام داد برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل بر مبنای پیمایش، و کنترل‌هایی که انجام گرفت، قاچاق هفت ممیز هشت دهم میلیارد در سال ۹۲ تبدیل به نیم میلیارد در پایان سال ۹۵ تبدیل شد. یعنی هفت میلیارد و دویست میلیون دلار جلوی قاچاق خروجی گرفته شد.
 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هنوز بیکاری فراوانی داریم، گفت:‌بیکاری مزمن چند ساله داریم و این درست است، رقم بیکاری ما ۱۲.۱ است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست.
 
روحانی تصریح‌کرد:‌اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم کار می‌کرد امروز رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بود به جای دوازده درصد.
 
ذوالنور: آقای روحانی شما رئیس‌جمهور سوئیس‌ هستید یا جمهوری اسلامی ایران
 
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور از دیگر نمایندگان سوال‌کننده بود که در بخش دوم طرح سوال از رئیس‌جمهور سخنرانی کرد.
 
وی در بخشی از سخنان خود با کنایه به رئیس‌جمهور گفت:  آقای روحانی شما رئیس‌جمهور سوئیس‌ هستید یا ایران.
 
 
 
رئیس‌جمهور در بخش دوم سخنانش: ۱۰۰ درصد به اهدافمان نرسیده‌ایم
 
رئیس‌جمهور در بخش دوم سخنانشپس از نطق ذوالنور گفت: 5 دی ماه سال 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده‌ای در خیابان شعار می‌دهند و شعارها کم کم تبدیل به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای همه مردم شد. مردم دچار حیرت شدند و درست است که مردم در راهپیمایی‌ها پاسخ قاطع دادند اما در عین حال این حادثه، حادثه کم‌نظیری بود،‌ دی‌ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی‌ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا با من در موضوع موشک ایران همراه شود.
 
روحانی گفت: نکته اساسی این است که چه شد کشور؟ کشوری که در مسیر آرام حرکت می‌کرد و امید در منطقه خلیج فارس و همان ایام انتخابات بود و حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بزرگی را به ترامپ و کشورهای اطرافش زدند، چرا یک مرتبه تغییر کرد؟ تاریخ این تغییر 5 دیماه 1396 است؛ هرکس تاریخ دیگری بدهد، آدرس غلط داده است. 5 دی 96 بود که مردم دیدند ناگهان عده‌ای امدند، شعار می‌دهند و بعد شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم.
 
اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد، من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. فکر کردند بین مجلس و دولت فاصله افتاده است. اگر اتحاد داشته باشیم،‌ فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند
وی اضافه کرد: مردم دچار حیرت شدند، پاسخ قاطع در راهپیمایی‌ها دادند، اما حادثه کم‌نظیری بود و نداشتیم. حادثه دیماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر دیماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره منطقه و موشک همراه شوند و اگر نشوند، یکجانبه خارج می‌شوم. بعد از آن تهدید و با ناآرامی داخل، مردم نگران شدند. بدانید تخریبِ، خرابی می‌آورد.
 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اتفاق فیضیه قم اشاره کرد و  افزود:‌ بدانید سیاه‌نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. فکر کردند بین مجلس و دولت فاصله افتاده است. اگر اتحاد داشته باشیم،‌ فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.
 
 
نمایندگان مجلس در پایان از 5 سوال خود درباره 4 سال قانع نشدند و این سوال‌ها به قوه قضاییه ارجاع داده شد
 
نمایندگان  درباره پاسخ رئیس‌جمهور نسبت به موضوع  قاچاق قانع نشدند.
نمایندگان درباره پاسخ رئیس‌جمهور نسبت به استمرار تحریم های بانکی قانع شدند.
 نمایندگان درباره پاسخ رئیس‌جمهور نسبت به موضوع بیکاری قانع نشدند.
 نمایندگان درباره پاسخ رئیس‌جمهور نسبت به موضوع رکود اقتصادی قانع نشدند.
 نمایندگان درباره پاسخ رییس جمهور نسبت به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی قانع نشدند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو