گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7235

01 اردیبهشت 1403 13:14

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بررسی یک سوال مجلس از ظریف؛ سوالی که پاسخ قانع کننده ای نگرفت

هفته گذشته خانه ملت ميزبان رئيس دستگاه ديپلماسي كشور بود تا به پاره اي از سئوالات نمايندگان منتخب مردم پاسخ دهد. نوشته حاضر، بر قسمت هايي از سوال جواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد و كلات از دكتر ظريف وزيرامور خارجه متمركز است و قصد ورود به ساير سئوالات را نداريم.

به گزارش قابوس نامه، سئوال آقاي جواد كريمي قدوسي از آقاي ظريف که در مجلس قرائت شد؛

« چرا بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی، همزمان با برگزاری اجلاس منافقین و دشمنان جمهوری اسلامی در پاریس به کشور فرانسه سفر می کنید؟ به صدا و سیما اجازه حضور در جلسه را نمیدهند و شما هم در این سفر موضع اعتراضی نمی گیرید».

پاسخ آقاي ظريف كه خود ديپلمات كهنه كاري است آنقدر كهنه و تك مضرابي بود كه هر دانشجوي سال اولي دانشكده سياست خارجي متوجه مي شد كه  جواب، قانع كننده نيست و آقاي ظريف با ظرافت هاي خاصي، دارد چيزي را پنهان مي كند.

در حالي است كه رئيس دستگاه ديپلماسي، با بيان اينكه هيچ موضوع مخفي در روابط ما وجود ندارد، گفت: «هم در جلسات و  هم در مصاحبه ها نسبت به برگزاري جلسات منافقان اعتراض كرده ايم و فرانسه هم گفته آنها ارتباطي با ما ندارند»!
آقاي ظريف در پاسخ به سئوال جواد كريمي قدوسي كه چرا شما در اين خصوص موضع اعتراضي نمي گيريد گفت: « منافقان از زمانی که در حدود ۱۰ سال قبل از فهرست گروه های تروریستی خارج شدند، هر ساله مراسمی در پاریس برگزار می کنند».

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان كه قافيه را در پاسخ به سئوالات تنگ مي يابد با توسل به جواب هاي عارفانه و عاشقانه! مي گويد: ديپلماسي اينطور نيست كه به خاطرگروهكي بي مقدار آن را لغو كنيم، ديپلماسي به معناي روابط عاشقانه نيست...ما اهل منطق هستيم». 

اما واقعا شما را چه مي شود كه بمدت 10 سال از برگزاري مراسم سالانه منافقين اطلاع داشتيد و اكنون نيز به توجيه آن مي پردازيد؟

از اقدامات شما حتماً منافقين هم چنين استنباط مي كنند كه داريد بفرما مي زنيد كه بيائيد همين اجلاس را در ايران برگزار كنيد! آيا اين مهم، بدليل نرد عشق باختن با فرانسوي ها نبود كه سكوت را بر اعتراض انقلابي ترجيح داديد تا برجامِ نونهالتان دوام و قوام بگيرد؟

ديديد كه از امام زاده فرانسوي ها آبي كه گرم نشد هيچ بلكه با دادن صدقه سري از طرف فرانسوي ها، حالا از ما مي خواهند كه برنامه هاي موشكي و سياست هاي منطقه اي مان را هم بازنگري و محدود كنيم.

تا آنجا هم كه به برجام بر مي گردد ديديد كه يك پاپاسي كف دستمان نگذاشتند و فقط گفتند از برجام حمايت مي كنيم؟ مگر خود شما نمي دانستيد كه فرانسه ماكرون توان ايستادگي در برابر امريكاي ترامپ را نخواهد داشت؟

در ده سال گذشته در خصوص سئوال آقاي كريمي قدوسي، چه تمهيداتي را سالانه در رابطه با منافقين ـ كه هر سال مفصل تر از سال گذشته اجلاس سالانه خود را برگزار مي كردند ـ  انجام مي داديد؟

نه تنها سال به سال آنها را منزوي نكرديم بلكه بلعكس، خود منزوي تر شديم. فرانسه هم تا دلش خواست سياست هايش را به ما ديكته كرد؛ چرا كه برجام پاشنه آشيل مان (سیاسیت شما) بود.

آيا بهتر نبود كه در مجلس با صراحت و شهامت اعلام مي كرديد كه با چه هدفي در آستانه اجلاس منافقين به فرانسه سفر كرديد اما دست از پا درازتر برگشتيد؟

آقاي ظريف، نمي شود از كنار مسائلي كه به امنيت ملي نظام ربط پيدا مي كند با ظرافت همراه با بی تفاوتی عبور كرد بي آن كه آب از آب تكان بخورد و موضع شفافی در قبال آن باشد.

شك ندارم كه جناب آقاي كريمي قدوسي از پاسخ هاي وزير محترم قانع نشدند. آقاي ظريف، به صراحت مي گويم كه سياست هاي خارجي شما و بويژه و بويژه ـ اين را با تاكيد عرض ميكنم ـ  در قبال فرانسه، اكنون باعث افكندن جرقه اي در اوضاع داخلي كشور شده است كه اغتشاشات ديماه 96 يك نمونه بسيار كوچك آن بود. تحذير، تحذير كه استمرار چنين سياستي با ولع تمام همه را خواهد سوزاند.

به قلم علی صفاری

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو