گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7585

29 اسفند 1402 12:40

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یادداشت/ خودزني با زهری که نخورده عمل می‌کند!

برخي از كارشناسان بر اين عقيده اند كه حتي اگر ايران تمامي شرايط را براي پذيرش FATF فراهم كرده و آنرا امضاء كند احتمال اينكه غرب و امريكا مانند برجام زير تعهدات خودشان بزنند دور از ذهن و خارج از انتظار نيست!


به گزارش قابوس نامه، دولت آقاي روحاني تاكنون در برابر بدعهدي هاي طرف حساب هاي خارجي و اهدافي كه از تحريم ها و فشار براي پذيرش FATF دنبال مي كنند نه سخني به ميان مي آورد و نه خواستار تضمين هايي شده است.

كشاكشي كه بين مجلس شوراي اسلامي و مجمع تشخيص مصلحت و شوراي نگهبان حول تصويب لوايح مربوطه وجود دارد نشان مي دهد كه مجلس شوراي اسلامي، ظاهراً عجله خاصي در امضاء اين لوايج دارد. معلوم نيست كه چرا لوايحي كه براي امنيت نظام خطر ساز هستند بايد با چنين تعجيل و نسنجيدگي از مجاري شوراي نگهبان و مجمع تشخيص عبور كند و بسرعت در مجلس به تصويب نهايي برسد!

بركسي پوشيده نيست كه استنكافاتي كه در مسير تصويب لوايح از سوي تمامي نهادهاي ذيربط ديده مي شود حاكي از اين است كه چنانچه اين لوايح به تصويب نرسد، تحريم هاي شديدتري پيش روي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود!

امريكا ميخواست بواسطه پذيرش لوايح مربوط به FATF، زهري را به پيكر جمهوري اسلامي تزريق كند، اما بر اثر هوشياري مقام معظم رهبري و محول كردن آن به تصميم خانه ملت، اين توطئه خنثي شد. اكنون اين لوايح در هزار توي دولت و در چرخه مجلس ـ مجمع تشخيص مصلحت نظام ـ  شوراي نگهبان قرار گرفته است و بيش از پيش پيچيده و ريسك هايي به همراه دارد. اين، حكايت خودزني با زهري است كه نخورده عمل مي كند.  

دولت در بررسي و تصويب لوايح عجله دارد اما رهبري خواهان تأمل و بررسي كارشناسانه اين لوايح و كسب اطمينان از مغاير نبودن با منافع راهبردي نظام است. ظرافت اين تصميم گيري در جايي ضريب مي خورد كه حتي مسئولين ذيربط در دولت، علائمي از ترديدها را نسبت به امضاء اين لوايح از خود نشان داده اند.

سردار جلالي فرمانده پدافند غيرعامل طي مصاحبه اي به نگراني هاي ناشي از تصويب لوايح  FATF اشاره نموده وگفته است: «اف.ای.تی.اف نگاهش این است که بتواند کنترلی بر جابه‌جایی‌ها و تراکنشهای مالی کشورها داشته باشد که بتواند مبدأ و مقصد پولها را انجام بدهد و کنترل کند. آن جهت سیاسی بر حوزه اف.ای.تی.اف به‌شدت سنگینی می‌کند و حتی اگر هم ما بپذیریم، قبول هم بکنیم، ما را به‌راحتی از این حوزه‌ها بیرون نمی‌آورند علتش هم این است که یک استراتژی بزرگ‌تری به‌نام جنگ اقتصادی بر علیه ما هست که یک جبهه‌اش جبهه مالی، بانکی و پولی است و فقط این‌که ما بپذیریم و آنها بگویند آقا شما چون پذیرفتید از لیست می‌آیید بیرون، طبیعتاً یک مقداری خام نگاه‌کردن به مسأله است».

ناگفته پيداست كه هدف امريكا از آشكارسازي مكانيزم هاي مالي و  ارزي، اين است كه به گلوگاه هاي مهم اقتصادي ما دسترسي پيدا كرده، سپس با اعمال نفوذ بر نهاد FATF، جمهوري اسلامي ايران را همچنان در زمره كشورهاي پرخطر حفظ كند.

اينجاست كه به دولت بايد گفت آنچه را كه تو در آئينه مي بيني، رهبري در خشت خام مي بيند.

تهديدات و خطرات ناشي از تصويب اين لوايح بسيار روشن است، بدون گرفتن تضمين هاي عملي، وارد تونلي خواهيم شد كه عمق استراتژيك جمهوري اسلامي را با خطر مواجه خواهد كرد، لذا نگراني هاي مقام معظم رهبري، مجمع تشخيص و شوراي نگهبان بسيار واضح، مبرهن و منطقي است.

به قلم علي صفاري

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو