گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7952

29 اسفند 1402 14:34

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 بیمارستان های گلستان همچنان در آماده باش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان می گوید؛ تمامی بیمارستان های استان برای مناطقی که امکان فراگیر شدن بیماری های رایج در مناطق سیل زده دارند، همچنان در حالت آماده باش بسر می برند.

به گزارش قابوس نامه به نقل ازایرنا،  استان گلستان تجربه سیل های گذشته را هم دارد که در آن برخی بیماری ها تبدیل به اپیدمی شده و دکتر فاضل در این خصوص گفت: گلستان منطقه ای آندومیک برای بیماری های عفونی مثل اسهال و استفراغ و بیماری های پوستی مانند گال و جرب هست و حالا نیز این مساله دغدغه ذهنی ماست.

وی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در این خصوص برنامه ها را در حوزه های مختلف سازماندهی کرده ایم که در فاز اول مساله درمان است بطوری که تمام بیمارستان های گلستان آمادگی دارند که اگر با اپیدمی مثل اسهال درگیر شدیم، بتوانیم بیماران را در بخش های ویژه بستری کنیم تا بتوان نظارت درمانی هم داشته باشیم تا مبادا به مرگ و میر منجر شود.

دکتر عبدالرضا فاضل دومین اقدام را آموزش دستگاه ها و سازمان های مرتبط با مسائل بهداشت جامعه و همچنین آموزش های عمومی عنوان کرد و گفت: برای این منظور بسته های آموزشی به تعداد 50 هزار تراکت را تدارک دیدیم که در آن 11 مشکل بهداشتی را که احتمال دارد با آن درگیر شویم ، ذکر شده است.

در این تراکت ها آموزش مقابله با بیماری ها و نیز راه های جلوگیری از آن و نیز نحوه تهیه آب شرب را آموزش داده ایم. این آموزش ها نهادها و سازمان هایی مانند دامپزشکی، شهرداری، سازمان پسماند، فرمانداری ها، ائمه جمعه و هر نهاد دیگری را که می تواند در این راه کمک کند، شامل می شود.

همچنین علاوه بر آموزش برای دستگاه های تخصصی از مردم درخواست شده به محض رویت هرگونه لاشه مرغ از دست زدن به این لاشه ها اجتناب کرده و موارد را به دوایر بهداشتی گزارش کنند تا ریسک انتقال بیماری های مشترک میان دام و انسان به حداقل برسد.

از جمله اقدامات انجام شده، برآوردهای بهداشتی درباره بیماری های آندومیک است که به گفته دکتر فاضل پیش بینی می شود با بروز سیل گلستان این بیماری ها تا 3 برابر افزایش یابد.

از دیگر دغدغه ها و نگرانی دست اندرکاران بهداشت گلستان، پیشگیری و جلوگیری از اپیدمی شدن بیماری ها و مقابله با حشرات خطرناک مانند پشه آنوفل است و در عین حال عملیات گسترده گندزدایی و نظارت بر آب شرب در سطح منطقه که از اولین روزهای وقوع سیل امسال در حال انجام است.

بر اساس آخرین گزارش ها حجم عظیمی از حشرات عمدتا پشه مانند ستون هایی از دود در اراضی کشاورزی در مسیر جاده گرگان به آق قلا و خواجه نفس به گمیشان سربه آسمان کشیده که مسوولان بهداشتی منطقه می گویند، برای محو آن عملیات مه پاشی در حال انجام است با اینحال گفته می شود میلیاردها لارو این حشرات در زیر گل و لای در حال زاد و ولد هستند.

تفاوت عملیات مه پاشی با سم پاشی در این است که مه پاشی بر خلاف سم پاشی هیچ اثری بر خاک و گیاه ندارد و عمل پاکسازی را در سطح انجام می دهد.

دکتر فاضل در خصوص تدابیر گسترده بهداشتی در گلستان نیز گفت که از همان اولین روزهای وقوع سیل هر محله و منزلی را که از آب تخلیه شد، گندزدایی را شروع کرده ایم و این اقدام تا پایان عملیات لجن کشی از خانه ها ادامه خواهد داشت.

وی مراقبت های بهداشتی در ارتباط با آب شرب هم گفت که به تمام خانواده ها نحوه چگونگی استفاده از آب سالم برای آشامیدن از جمله از طریق جوشاندن یا استفاده از آهک را آموزش داده ایم.

این مسوول بهداشتی استان گلستان با اشاره به آلوده بودن منابع آب در مناطق سیلزده ، تاکید کرد که برای همه ساکنان مناطق آسیب دیده استفاده از آب شهری را منع کرده ایم.

نیروها و کادر بهداشت و درمان استان گلستان از ابتدای سیل جاری در شهرهای گنبد، آق قلا و گمیشان در آماده باش کامل بوده اند و به گفته دکتر فاضل 1800 نفر کادر بهداشت و درمان استان که 140 متخصص و 100 پزشک عمومی را هم شامل می شود در تمامی این روزها داوطلبانه مشغول خدمات رسانی بودند. البته از تیم های داوطلب از سوی سپاه و ارتش نیز در این ایام در کنار کادر بهداشتی استان حضور داشتند.

سیل فروردین ماه امسال با بارش های شدید از 27 اسفند سال گذشته شروع شد و از اول فروردین به شهرهای آق قلا و سپس گمیشان رسید و علاوه بر این شهرها، هزاران هکتار از اراضی دشت گرگان را زیر آب برد.
در زمان حاضر سیل از داخل شهرهای استان گلستان عقب نشسته و کار بازسازی و نوسازی شهرها و روستاهای سیل زده آغاز شده است.


انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو