گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8052

10 فروردین 1403 02:08

دیدگاه: 1

ارسال توسط:

تولد دویاره طلای سفید در گنبدکاووس: پیش بینی می شود سطح کشت پنبه به 5 هزار هکتار برسد

مدیرجهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: با توجه به بارش های امسال پیش بینی می شود سطح کشت پنبه در شهرستان به 5 هزار هکتار افزایش یابد.

به گزارش قابوس نامه، غلامعلی نورا با عنوان این مطلب افزود: در کشت بهاره تا کنون 4 هزارو 180 هکتار برای کشت پنبه قرارداد منعقد شده است که یک هزارو 650 هکتار آن کشت شده و یک هزارو 281 هکتار سطح سبز دارد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص خشکه کاری شالی نیز سهمیه 500 هکتاری برای شهرستان در نظر گرفته شده است و کشاورزان متقاضی می توانند برای عقد قرارداد به جهاد مراجعه کنند.

نورا در ادامه افزود: بذور کو محصولات بهاره و تابستانه به اندازه کافی در شهرستان وجود دارد و هیچ مشکلی در بخش نهاده های بهاره و تابستانه نداریم.

8 واحد گلخانه ای در گنبدکاووس در حال احداث است

وی در رابطه با سیاست جدید در کشت که هدایت سبزی و صیفی‌جات به گلخانه ها برای کاهش مصرف آب و محصولات بیشتر است نیز گفت: کشت گلخانه ای باعث تولید مستمر در طول سال، تثبیت قیمت  و اشتغالزایی می شود و شهرستان گنبدکاووس یکی از بهترین شهرستانها از لحاظ اکولوژیکی برای این نوع کشت است.

مدیر جهادکشاورزی ادامه داد: تا کنون 180 هکتار تقاضا داریم که برای 123 هکتار آن  در بخش تولید سبزی و صیفی‌جات ، گل و گیاهان زینتی ، گیاهان دارویی و تولید بذر خیبرید ، پروانه تاسیس صادر شده است و از این مقدار 20 هکتار آن برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند.

وی افزود: 2 هزار هکتار از انواع گیاهان دارویی نیز در شهرستان کشت می شود که شامل ، گل گاوزبان، بابونه، نعنا فلفلی، آویشن ،زیره، خارشتر، سیاه دانه ، رازیانه و آلوئه ورا است و عمده این بخش به سطح کشت زیره با وسعت 1800 هکتار تعلق دارد و پیش بینی می شود 250تا 300 کیلو از هر هکتار برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس در ارتباط با کشت پائیزه نیز گفت: سطح قابل کشت محصول کلزا در شهرستان گنبد حدود 14 هزار هکتار است که تا کنون از یک هزارو 500 هکتار آن  28 هزار تن برداشت شده است و از سوی 6 مرکز خیرد در شهرستان 565 تن ان خریداری شده است.

وی به پیش بینی برداشت 50 هزار تن جو از 22 هزارو 650 هکتار زمین زیرکشت اشاره کرد و از افزایش دو برابری محصول در هر هکتار از راضی مناطق شمالی شهرستان به دلیل بارش های زیاد خبرداد.
نورا با اشاره به 104 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم به عنوان سومین محصول پائیزه اضافه کرد: از این میزان سطح زیر کشت  پیش بینی می شود 307 هزار تن محصول برداشت شود که با آغاز برداشت از 10 خرداد 18 مرکز خرید در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: 409 دستگاه کمباین موجود در شهرستان ، معاینه فنی شده اند و علاوه بر این میزان ، بیش از 250 دستگاه کمباین نیز که از شهرها و استان های دیگر به این منطقه می آیند که آنها نیز درشهر خودشان معاینه فنی می شوند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین از اجرای طرح مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد و گفت: طی چند سال گذشته یک هزارو 410 میلیارد ریال در 6 مرحله در این راستا پرداخت شده است و در حالی این میزان جذب انجام شده که اعتبار تخصیص یافته یک هزارو 20 میلیارد ریال بوده است و بااین اعتبار 10 دستگاه کمباین و تراکتور سنگین و 119 دستگاه تراکتور سبک خریداری شده است.

وی تصریح کرد: در خط اعتباری امسال نیز 179 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که با توجه به استقبال قابل افزایش است.

پرداخت غرامت به سیل زدگان با خسارت 100درصدی

غلامعلی نورا در ادامه سخنانش با عنوان این مطلب که میزان اراضی که تحت تاثیر سیل قرار گرفته اند با تخلیه آب از 32 هزار هکتار به 20 هزار هکتار رسید که با محصولات چغندرقند، گندم، جو نخودفرنگی ، گوجه فرنگی و هندوانه  از 10 تا 100 درصد خسارت دیده است.

وی عدد ریالی خسارت را 120 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا کنون 2012 فقره پرونده در این خصوص تشکیل شده که 719 فقره پرونده دارای خسارت 100 درصدی در کارگروه شرهستانی بررسی  تائید شده است که باید در سامانه سجاد ثبت و در کارگروه استانی بررسی شود.

نورا افزود: 162 فقره پرونده  در دو مرحله در مرحله اول با بررسی 27 فقره پرونده، 3 میلیاردو 620 میلیون ریال و در مرحله دوم با بررسی 135 فقره پرونده 7 میلیاردو 510 میلیون ریال  در کارگروه استانی مطرح و مصوب شده است که 50 درصد آن قابل پرداخت است.

وی تاکید کرد که تسهیلات جهت جبران خسارت شامل سه نوع کمک از جمله پرداخت  کمک بلاعوض به خسارات 100 درصدی ، پرداخت تسهیلات با بهره کم به خسارات پائین و  پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض به خسارتهای شدید توأمان به تولید و زراعت است و در حال حاضر تنها به کسانی که 100درصد خسارت  سیل واره شده پرداخت انجام می شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
مهدی عارف خانی
19 مهر 1400

سلام من هم به مردم بوشهر تسلیت عرض میکنم خواهشا مسئولین تمام سعی خودشون رو برای کمک به مردم بوشهر انجام بدن و........

آرشیو